În România înmatriculările de mașini second hand cresc vertiginos, în timp ce piața electricelor este în cădere liberă.
Într-un peisaj auto marcat de controverse, 2024 a adus revelații șocante în preferințele românilor la cumpărarea de mașini! Statisticile recente de la ACAROM și DGPCI dezvăluie un tablou amețitor: deși înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 4,33%, piața mașinilor electrice se prăbușește dramatic! Românii par să se fi săturat de zvonurile optimiste despre viitorul electric, și se întorc cu entuziasm către mașinile clasice, dar și la cele second hand.
Tendințele în Europa sunt similare.
În primele nouă luni ale anului, românii au înmatriculat nu mai puțin de 115.509 mașini noi, comparativ cu 110.711 unități în aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, din cele 7.378 de autoturisme electrice înmatriculate, un șocant -32% față de 2023, sugerează o tendință alarmantă: românii nu mai sunt atrași de promisiunile verzi. În contrast, mașinile hibride au câștigat teren, cu o creștere de 36%, ajungând la 43.237 unități.
Preferințele autohtone sunt la putere, iar Dacia conduce fără milă clasamentul cu 34.138 unități vândute, departe de rivalele internaționale. Urmează Toyota cu 10.027 unități și Hyundai cu 7.807. În timp ce brandurile de prestigiu precum Mercedes și BMW se chinuie să își mențină cotele, românii preferă să rămână cu picioarele pe pământ.
Dar iată lovitura de teatru…
Înmatriculările de mașini second hand au explodat, atingând un impresionant număr de 239.066 unități, de două ori mai mult decât autoturismele noi! Aceasta este o dovadă clară că românii nu doar că resping noile tehnologii, dar aleg să revină la vechile prietene din piața auto, care, deși mai vechi, oferă un raport calitate-preț mai atractiv.
Deși septembrie 2024 a fost un lună dificilă pentru piața auto, cu o scădere de aproape 15% în înmatriculările de mașini noi comparativ cu aceeași lună din 2023. În timp ce vânzările de mașini electrice se stâng, second hand-urile continuă să prindă avânt, cu o creștere de 9.2% în aceeași perioadă.
Românii par să îmbrățișeze mașinile vechi și să ignore frenetic electricitatea. Ce va urma în această bătălie a tehnologiilor auto? Va reuși piața electrică să își revină, sau vom continua să ne îngropăm în mașinile din trecut? Rămâne de văzut!
De ce resping românii mașinile electrice?
1. Prețul ridicat: Unul dintre cele mai mari obstacole este costul inițial. Mașinile electrice sunt adesea mai scumpe decât cele pe combustie, iar românii, care caută să facă economii, preferă alternativele mai accesibile. Deși subvențiile guvernamentale pot ajuta, acestea nu sunt suficiente pentru a înlătura temerile financiare.
2. Infrastructura de încărcare insuficientă:
O altă frână în adoptarea mașinilor electrice o reprezintă lipsa unei rețele extinse de stații de încărcare. Mulți români se tem că nu vor găsi suficiente puncte de încărcare pe drum, ceea ce le limitează mobilitatea. Aceasta este o problemă majoră în special pentru cei care locuiesc în zone rurale sau în apartamente fără acces la garaj.
3. Autonomia limitată:
Chiar dacă tehnologia avansează rapid, autonomia mașinilor electrice este încă un subiect de îngrijorare. Românii se tem că, în timpul unei călătorii lungi, nu vor avea suficientă energie pentru a ajunge la destinație, lucru care le afectează decizia de cumpărare.
4. Întreținerea și reparațiile:
Deși mașinile electrice necesită mai puțină întreținere, costurile de reparare în cazul unei defecțiuni pot fi exorbitante. Tehnologia avansată poate necesita expertiză specializată, iar românii preferă să rămână la mașinile cu care sunt familiarizați și care au un istoric de servicii bine definit.
5. Predilecția pentru tradițional:
Cultura autohtone și atașamentul pentru brandurile locale joacă un rol semnificativ în deciziile de cumpărare. Dacia, de exemplu, continuă să fie lider pe piață, deoarece românii apreciază mașinile fabricate în țară, care oferă un raport calitate-preț favorabil.
6. Teama de schimbare:
Schimbarea nu este ușor de acceptat. Mulți români nu se simt confortabil cu tehnologia electrică, fie din lipsa de informații, fie din frica de necunoscut. Mașinile cu motor pe combustie au fost parte din viața lor timp de zeci de ani, iar tranziția către electricitate pare o provocare.
Industria auto europeană se confruntă cu o amenințare economică de proporții uriașe, conform avertismentului recent al lui Luca de Meo, CEO al Renault și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Într-o declarație deosebit de alarmantă, De Meo a subliniat că, dacă vânzările actuale de vehicule electrice nu cresc semnificativ, industria auto ar putea fi lovită de amenzi devastatoare de până la 15 miliarde de euro.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: înmatriculările de mașini second hand