Iancu Guda, despre dorința de a avea o mașină: „Dacă nu mergi mai mult de 1.000 de km pe lună, nu ai nevoie”
Iancu Guda, realizatorul emisiunii ”Banii în mișcare” de la Digi24 și unul dintre analiștii financiari de top din România, a fost invitatul lui Adrian Artene în cadrul podcastului ALTCEVA de sâmbătă, 21 octombrie. Expertul a vorbit despre dorința românilor de a deține o mașină, chiar dacă nu au nevoie neapărat de ea, relatează gandul.info
„Îți iei ce îți permiți. Depinde ce mașină nouă, depinde ce SH, depinde de la cine. Am nevoie? Sunt 9 milioane de mașini înmatriculate în România, la o populație adultă de 10 milioane.
„Dacă nu mergi 1.000 de km pe lună…”
Atunci de unde avem 9 milioane de mașini? Sunt soț, soție. Mulți cumpără mașini fără să aibă nevoie. Și sunt bani blocați pentru confort aiurea, care se pot dubla la fiecare 10 ani și dacă ai dat 10.000 de euro pe mașină, te costă 80.000 de euro.
Dacă nu mergi 1.000 de km pe lună, în medie, nu ai nevoie de mașină. Poate ai nevoie, dar e mai ieftin să iei Uber sau taxi. Dacă faci un calcul, pierzi din prețul de revânzare și prețul de achiziție, combustibil, asigurare, cauciucuri, reparații, mentenanță, amenzi, accidente etc…calculat, în medie, la cât costă un taxi, pe km, break even, dacă nu faci 1.000 de km pe lună, e mai ieftin să iei taxiul.
Apare problema cât faci în afara orașului. Din păcate infrastructura nu ai alternativă, să mergi cu un tren în condiții bune, poate doar spre Brașov sau Constanța sau nu mereu mergi într-o destinație cu aeroport, să mergi cu avionul.
Totul pleacă de la a fi capabil să faci diferența între nevoie și dorință. Adulții blochează bani pentru dorințe. Cât mergeți pe lună? În oraș, mergeți cu taxiul. Dacă mergi mai mult de 1.000 de km, mașina să nu depășească 10% din avuția familiei.
„Păi tot ce avem noi e casa și mașina?”
Tot ceea ce deții tu, minus datorii, să zicem 50.000 de euro, îți permiți o mașină de 5.000 de euro.
Sigur că la început ești în stadiul de acumulare, dar dacă o faci de o manieră echilibrată, pas cu pas, și economisești și investești și dublezi banii la 10 ani, vei ajunge la 40-45 de ani casa în care stai să nu reprezinte mai mult de 35% din tot ceea ce ai. Și mașina pe care o conduci 10%.
Dacă ar fi mai mult, 45% în total, cât ar fi…60-70? Păi tot ce avem noi e casa și mașina? E cam o stare de dependență, disconfort, nu avem nimic pus deoparte?
Nu e ok. La români, casa și mașina 80%. Dublu față de… Câteodată nu avem nevoie… Mașina pe care o conducem să nu depășească 10% din avuția familiei.
„Poți merge și cu taxiul, până la urmă”
Dacă o luăm pe credit să nu depășească 10% din venitul lunar. 25% e rata la bancă, chiria, casa în care stau, mașina 10%.
Apoi, dacă pot să o cumpăr mașina cât mai mult cu banii în avans, măcar jumătate. 5.000 avans, 5.000 credit. Când iei pe credit, vine plăcerea mai întâi și riscul și efortul ulterior. Ajungi să supradimensionezi. Hai să pun și opțiuni…
Când pui banul jos, efortul a fost în spate, ții de bani. Cât costă încălzirea în volan? Îmi pun mănuși, că voi folosi doar iarna, 3 luni. Mașina, să nu depășească 10% din avuția lunară a familiei. Și jumătate din prețul de achiziție cash, în avans. Și să mergi peste 1.000 de km, go 4 it, să ne bucurăm de muncă, să avem un confort.
Față de transportul în comun, e un confort, dar poți merge și cu taxiul, până la urmă, te ocupi și de altele, mai dai un telefon etc”, a spus Iancu Guda.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: Iancu Guda mașină