O rată la un credit auto te poate îngenunchea. Există o mulțime de români care aspiră să posede propriul autoturism. Cu toate beneficiile sale, o mașină vine și o serie de costuri: revizii, schimburi de anvelope pentru sezonul de iarnă sau de vară, asigurare și așa mai departe. Pentru unii, achiziționarea unei mașini noi este preferabilă, deoarece aceasta vine cu garanție și oferă siguranță pe distanțe lungi, evitând astfel grija unor eventuale defecțiuni când te aștepți mai puțin. Desigur, există excepții și în cazul mașinilor noi, însă pentru aceste situații există garanția de producător.
Există și români care optează să achiziționeze mașina prin intermediul unei firme pentru a putea deduce TVA-ul (19%). Această alegere le permite să reducă și mai mult costurile. În plus, pot deduce parțial și cheltuielile cu combustibilul, fie că este vorba de benzină sau motorină, în proporție de 50%, în cazul în care nu completează foi de parcurs.
Există și români care recurg la împrumuturi sau leasing pe persoană fizică pentru a-și achiziționa mașina, chiar și în cazul mașinilor second hand.
Atât creditul cât și leasingul vin cu avantaje și dezavantaje. În esență, în cazul unui credit, rata lunară poate fi mai mare, dar vei deveni proprietarul mașinii (chiar dacă aceasta se depreciază în timp și costurile cu eventualele reparații pot fi semnificative după expirarea garanției). Pe de altă parte, în cazul leasingului, lucrurile stau diferit. În leasingul financiar, poți deveni proprietarul mașinii plătind valoarea reziduală, în timp ce în cazul leasingul-ului operațional poți returna mașina și alege alta mai nouă sau care să corespundă mai bine nevoilor tale. Cu alte cuvinte, ai posibilitatea să schimbi mașina la câțiva ani. Trebuie menționat că în cadrul leasingului, indiferent că este financiar sau operațional, este obligatoriu să închei și o poliță CASCO.
Există oameni care investesc o parte semnificativă din veniturile lor doar pentru a-și procura o mașină scumpă, în special dacă nu au economii sau nu au primit bani de la alte surse, precum moșteniri sau alte surse de venit.
Presa internațională discută despre o formulă de calcul care determină “ce mașină îți permiți“.
Există experți care recomandă o regulă simplă atunci când vine vorba de achiziționarea unei mașini: regula 20/4/10. Aceasta înseamnă că ar trebui să aveți un avans de 20% din prețul mașinii, să rambursați împrumutul într-un interval de 4 ani și să vă asigurați că toate costurile lunare legate de transport nu depășesc 10% din venitul lunar.
Majoritatea specialiștilor sugerează că 15% din venitul net ar trebui să fie alocat pentru achiziționarea unei mașini, fără a lua în considerare costurile suplimentare precum combustibilul, reparațiile etc. Nu se recomandă să ajungeți la 20%. Pentru exemplificare, la un salariu mediu net de 4.876 de lei (așa cum era în februarie 2024, conform INS), suma lunară pe care ați putea să o alocați pentru rată ar fi de 731 de lei.
Corect, există și publicații orientate către investiții care recomandă ca procentul alocat pentru costurile legate de mașină să fie de aproximativ 10% pe lună. Acest lucru ar însemna, în exemplul dat anterior, 487 de lei lunar.
Totuși, procentul optim poate varia în funcție de circumstanțele individuale. Este important să ții cont și de alte cheltuieli esențiale, cum ar fi mâncarea, chirie, rata la casă sau întreținerea. Dacă acestea absorb o proporție semnificativă din bugetul tău, atunci chiar și 10% pentru mașină ar putea să fie mult prea mult.
Este esențial să te asiguri că rata lunară nu este atât de mare încât să îți afecteze capacitatea de economisire sau să te plaseze într-o situație financiară precară. O rată prea mare ar putea să te împiedice să economisești sau să îți asumi alte cheltuieli importante.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: rată credit auto