Vânzările de mașini electrice în Europa în 2024 au înregistrat o scădere bruscă, după o perioadă de explozie a interesului pentru acest tip de vehicule. După un salt de 65% în 2022, ritmul de creștere a încetinit la 32% anul trecut și a ajuns la doar 9,6% în 2024, inclusiv în China, unde cererea pentru electrificare este puternică. Ce stă în spatele acestei schimbări de direcție și ce ar putea readuce cumpărătorii la mașinile electrice?
Un studiu realizat de Ernst and Young, care a implicat aproape 20.000 de persoane din 28 de țări, sugerează că intenția de a cumpăra un automobil complet electric a crescut cu doar 3 puncte procentuale în 2024, ajungând la 24% dintre cei care plănuiesc să achiziționeze un vehicul în următorii doi ani.
Totuși, în multe piețe importante, acest procent a scăzut. De exemplu, în Suedia și Olanda, care au avut anterior o rată ridicată de adopție a vehiculelor electrice, intenția de cumpărare a scăzut cu câteva procente. În contrast, în țări precum Marea Britanie și Germania, interesul pentru mașinile electrice a crescut, iar în Franța a rămas stabil. În SUA, intenția de cumpărare a scăzut cu 14% comparativ cu anul trecut, de la 48% la 34%.
Principalele motive pentru care consumatorii sunt reticenți în a opta pentru mașinile electrice includ lipsa stațiilor de încărcare (27%), costul potențial al înlocuirii bateriei (26%) și îngrijorările legate de autonomie (25%). Costurile de reparații și timpul necesar pentru încărcare sunt și ele preocupări semnificative. Deși costul de achiziție și incertitudinile privind costul încărcării nu mai sunt printre principalele motive de îngrijorare, viteza de încărcare, costul redus al încărcării și accesul facil la stații de încărcare rămân aspecte importante pentru consumatori.
De asemenea, cei care doreau să achiționeze un autoturim electric au făcut deja acest lucru, iar acum sunt reticenți a achiziționa unul nou. O altă problemă este cea a valorii de revânzare a mașinilor electrice. Aceast scade, în doar 3 ani, la jumătate din valoarea de achiziție.
Valoarea de revânzare a mașinilor electrice, după primii 3 ani, ajunge la 40-50% din prețul inițial, reiese dintr-un studiu publicat în ghidul Autovista Intelligence.
Cercetarea a fost realizată pe piețele din Germania, Marea Britanie, Italia, Franța și Spania. Dintre cele cinci țări, în Franța și Spania mașinile electrice second-hand vor avea cele mai mici valori de revânzare.
„Pentru a prognoza prețul autovehiculului, după 3 ani și 60.000 de kilometri, au fost luate în considerare informații precum: prețul inițial de vânzare, mixul canalelor de vânzare, specificațiile tehnice, dar și alți factori, precum garanția și autonomia”, relatează evmarket.ro.
În fața acestei situații, 21% dintre respondenți au declarat că preferă un automobil hibrid ca soluție de tranziție către vehiculele electrice.
Steve Patton de la EY America subliniază că, deși interesul și achizițiile de mașini electrice au crescut semnificativ începând cu 2020, studiul actual indică pentru prima dată o scădere a cererii. Patton consideră că această scădere se datorează, parțial, lipsei de educație a consumatorilor privind utilizarea mașinilor electrice.
Îmbunătățirile aduse autonomiei vehiculelor electrice și rețelei de încărcare au condus la o reducere a îngrijorărilor legate de aceste aspecte, cu 6 puncte procentuale în cazul autonomiei și cu 11 puncte procentuale în cazul rețelei de încărcare. În același timp, conectivitatea rămâne un avantaj important, cu 63% dintre respondenți preocupându-se de existența unei navigații conectate și 46% fiind dispuși să plătească pentru acest serviciu. Sistemele de siguranță și actualizările mașinii sunt, de asemenea, aspecte apreciate de cumpărători.
În concluzie, pentru a revitaliza piața mașinilor electrice, este esențial ca industria să abordeze problemele legate de infrastructura de încărcare, costurile de întreținere și timpul necesar pentru încărcare. Îmbunătățirile în aceste domenii ar putea readuce încrederea consumatorilor și ar stimula din nou interesul pentru vehiculele electrice.
cuvinte cheie: Vânzările de mașini electrice în Europa în 2024