adplus-dvertising

România conduce revoluția energetică europeană: Gazul va curge către Ungaria, Slovacia, Ucraina și alte țări într-un mega-proiect cu implicații globale!

Între România și Ungaria se așteaptă o creștere a schimburilor de gaz. Oficiul de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice din Ungaria desfășoară investigații suplimentare în legătură cu o serie de proiecte de gaze, esențiale pentru viitorul energetic al țării. Aceste proiecte sunt parte integrantă a strategiei de dezvoltare pe termen lung a operatorului național de transport gaze naturale din Ungaria, FGSZ Földgázszátó Zrt.

Printre acestea, unul capătă o importanță deosebită: cel privind importurile din România. Este un pas crucial și, posibil, un semnal al progresului în direcția dorită.

Licitația va demara la ora 9:00, pe 1 iulie, reprezentând un moment crucial în colaborarea dintre operatorii sistemelor de transport al gazelor naturale din Ungaria și România. Scopul este evaluarea cererii pieței pentru sporirea importurilor de gaze din România, cu accent pe punctul de trecere a frontierei Csanádpalota.

Dacă se constată o cerere semnificativă (manifestată prin rezervarea de capacitate), operatorul național de sistem, FGSZ Földgázszálló Zrt., se angajează să faciliteze condițiile tehnice pentru importuri mai mari. Această abordare a fost mereu în planurile operatorului și este inclusă în cea mai recentă actualizare a strategiei sale de dezvoltare pe termen lung. Totuși, pentru a trece la acțiune, planul necesită aprobarea finală, conform informațiilor raportate de Világgazdaság și preluate de Rador Radio România.

MEKH (Oficiul de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice) vizează o evaluare detaliată a costurilor investiției și a justificării acestora. Este esențial să se examineze în profunzime impactul financiar al proiectului și să se ofere o argumentație solidă pentru fiecare aspect al investiției.

Acest demers reflectă angajamentul MEKH de a asigura transparență și eficiență în gestionarea resurselor și în promovarea proiectelor care aduc beneficii reale și sustenabile pentru sectorul energetic și pentru populație.

Implementarea elementelor planului este supusă exclusiv aprobării din partea Oficiului de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice din Ungaria (MEKH). Cu toate acestea, MEKH nu a dat undă verde pentru extinderea de la Csanádpalota, bazându-se pe faptul că cerințele mai mari ale pieței nu erau suficient de bine justificate. În plus, MEKH a observat că această extindere ar implica costuri semnificative, în special dacă ar fi implementate cele două mari niveluri de capacitate propuse de FGSZ din cele trei disponibile.

Pentru a realiza această extindere, pe lângă instalarea unui al treilea compresor de înaltă performanță, cu o putere de 5,7 megawați, lângă cele două deja existente, ar fi necesară construcția unei conducte între Algyő, județul Csongrád, și Városföld, județul Bács-Kiskun.

Capacitatea actuală disponibilă este de 3,28 gigawați pe oră (GWh), iar condițiile tehnice pentru aceasta sunt deja stabilite. FGSZ alocă doar o parte din capacitatea excedentară posibilă în licitațiile pe termen lung.

Pe baza evaluării nevoilor pieței în vara anului 2023, a fost inițiată o procedură denumită incrementală, care prezintă capacități tehnice sporite pentru livrările de gaze între România și Ungaria. Aceste capacități vor necesita investiții pentru a satisface cerințele în cazul în care licitația din 1 iulie va avea succes. Capacitățile prezentate sunt următoarele: 3,72 GWh/h – pentru asigurarea acesteia se necesită cea mai mică investiție, 5,47 GWh/h și respectiv 6,64 GWh/h.

Avizul MEKH este esențial pentru anunțarea licitației, iar acest anunț poate fi considerat definitiv doar după obținerea acestui aviz. Investițiile necesare pot fi realizate numai în cazul în care alocarea obligatorie a capacității la data de 1 iulie 2024 este un succes. FGSZ și-a informat clienții despre detaliile licitației la 1 mai. Foarte probabil, tranzitul de gaz dintre România și Ungaria va crește.

În propunerea de dezvoltare, managerul de sistem a luat în considerare, conform deciziei MEKH, faptul că, în lipsa aprovizionării cu gaze naturale din Ucraina și Serbia prin punctele de trecere a frontierei cu cea mai mare capacitate, se va folosi un alt traseu pentru asigurarea de gaze nerusești pentru Ungaria.

Managerul de sistem a analizat, de asemenea, că în această situație, importurile din România ar putea fi crescute prin diverse dezvoltări, pentru a avea alternative disponibile pe ruta greco-turco-bulgaro-română.

Există mai multe condiții care trebuie îndeplinite pentru implementarea planului:

1. Avizul MEKH: Este necesară aprobarea Oficiului de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice din Ungaria (MEKH) pentru a anunța licitația și pentru a putea considera anunțul definitiv.

2. Rezultatul licitației: Investițiile necesare pot fi realizate numai în cazul unui rezultat pozitiv al alocării obligatorii a capacității la data de 1 iulie 2024.

3. Evaluarea nevoilor pieței: Propunerea de dezvoltare trebuie să țină cont de nevoile pieței, iar managerul de sistem trebuie să analizeze diverse scenarii pentru a asigura o aprovizionare eficientă cu gaze.

4. Alternativa la aprovizionarea din alte surse: În cazul în care gazele naturale nu pot fi obținute din anumite puncte de trecere a frontierei, trebuie să existe planuri alternative pentru creșterea importurilor din alte surse, cum ar fi dezvoltarea rutelor alternative de aprovizionare.

Adăugând la condițiile menționate, există și alte aspecte esențiale de luat în considerare:

5. Evaluarea impactului asupra infrastructurii interne: FGSZ trebuie să examineze modul în care importurile mai mari din România vor afecta instalațiile de gaze interne. Capacitatea de stocare a rezervoarelor de gaze naturale trebuie evaluată având în vedere fluxul de gaz din sud (din România și Serbia) și direcționarea acestuia către Ucraina, Slovacia și Croația la capacitate maximă.

6. Creșterea cererii de transport sud-nord: Conform așteptărilor MEKH și informațiilor primite de la FGSZ, se observă o creștere a cererii de transport sud-nord atât în Ungaria, cât și în regiunea mai largă. Inițiativele regionale precum Coridorul Vertical și Inelul de Solidaritate își propun să răspundă acestor nevoi, iar FGSZ este implicată activ în aceste eforturi, cooperând cu operatorii de sisteme de transport din țările vecine pentru extinderea capacităților.

7. Progrese în cadrul inițiativelor regionale: Extinderea capacității pe direcția Ungaria-Slovacia a fost finalizată cu succes în februarie 2024, iar pe direcția România-Ungaria, totul este pregătit pentru desfășurarea licitației din 1 iulie 2024, după aprobarea MEKH. Aceste evoluții sunt parte a unui efort mai larg al operatorilor de sistem de gaze din regiune pentru a armoniza dezvoltările și procesele necesare extinderii capacităților.

Schimbarea direcției principale de transport a gazelor naturale este un semn al evoluției dinamicii pieței energetice.

Această modificare poate reflecta ajustări strategice sau transformări în infrastructură pentru a răspunde noilor cerințe și oportunități. Este esențial să monitorizăm aceste schimbări pentru a înțelege mai bine tendințele și implicatiile lor asupra furnizării și utilizării gazelor naturale.

Istoria capacității de frontieră de gaze naturale româno-ungare reflectă complexitatea relației istorice dintre cele două țări. În anii ’70, sistemul ungar de gaze (cu prima livrare rusă în 1975) a fost construit pe presupunerea că principalul flux de gaz va veni întotdeauna dinspre est spre vest. Însă, acum, cincizeci de ani mai târziu, vedem că acest lucru nu este întotdeauna adevărat: cele mai importante puncte de transfer de gaze naturale din Ungaria sunt acum situate la granița de sud.

În ordine de importanță, acestea sunt Serbia (Turkish Stream), România și Croația. Oferta extinsă, referitoare la capacitatea obligatorie de frontieră pentru transportul gazelor din România în Ungaria, publicată la 1 mai, reflectă această ordine. Dacă comercianții optează pentru această direcție, angajându-se să achiziționeze capacitate de import românească pe termen lung, atunci România va deveni a doua cea mai importantă sursă de aprovizionare cu gaze pentru Ungaria. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă, în special având în vedere că înainte de octombrie 2010 (predarea legăturii Szeged – Arad), nu exista un gazoduct între cele două țări.

Întrebarea care se pune este cine și cât de mult mai crede că câmpul Deep Neptun din România va începe cu adevărat să producă, cel târziu, în 2027.

Când se discută despre reglementarea autodistructivă a energiei, Deep Neptun va fi cu siguranță un exemplu important. Politicienii români au modificat regulile locale conform propriilor interese corupte și distorsionate, ceea ce a dus la retragerea completă a ExxonMobil din proiect în 2019, după ce a investit 1,5 miliarde de euro.

A urmat o perioadă de incertitudine care a durat ani de zile, în care Deep Neptun a fost menținut în viață doar de către partenerul său, OMV Petrom. În 2022, sub presiunea politică subtilă, RomGaz, o companie de stat, a preluat rolul ExxonMobil. Dacă comercianții cred că duo-ul RomGaz – OMV Petrom va începe într-adevăr să producă zăcământul Deep Neptun în 2027, atunci apelul pentru extinderea capacității, anunțat recent, va fi cu siguranță suprasubscris. Acesta nu este primul apel pentru extinderea capacității la granița româno-ungară. Managerii de sistem (FGSZ și TransGaz) își bazează solicitările pe lecțiile învățate din trecut, oferind opțiuni pentru cele trei tipuri de capacitate de frontieră și având încredere că cel puțin una dintre ele va avea succes în final.

Este vorba despre un apel extrem de important pentru extinderea capacității: dacă comercianții angajează cel puțin una dintre cele trei capacități oferite, atunci cea mai importantă sursă de import pentru industria ungară de gaze naturale va fi transferată, dacă nu pentru totdeauna, măcar pentru următorii aproximativ cincizeci de ani, de la granița de est (Beregsurány) spre sud (Kiskundorozsma și Csanádpalota).

Direcția de livrare către Ucraina rămâne un aspect important în strategia FGSZ.

Analizează condițiile pentru exportul de gaze către Ucraina, însă accentul nu este pe extindere, ci pe încheierea acordurilor necesare și pregătirea infrastructurii pentru oferta de capacități neîntreruptibile. Aceste capacități sunt în prezent furnizate doar ca o soluție pilot, dar FGSZ intenționează să le facă permanente. MEKH susține această inițiativă, însă consideră că sunt necesare negocieri suplimentare pentru clarificarea detaliilor tehnice și de calitate.

Îți recomandăm:

Dezamăgire printre angajații gigantului Romgaz: Pentru prima dată în istoria companiei nu au primit prime de Paște

cuvinte cheie: gaz România Ungaria

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Project-E
Project-E
Project-E formează o comunitate de autori ce doresc să împărtășească din experiența și cunoștințele proprii pentru a oferi o perspectivă pozitivă societății. Abordăm teme economice, vorbim despre societate, educație și despre experiențe de viață. Membrii comunității Project-E sunt profesioniști care prin exemplul propriu doresc să aducă un plus de valoare societății românești

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate