Greva porturi americane. Statele Unite sunt zguduite de o grevă majoră a lucrătorilor portuari.
Statele Unite se confruntă cu unele dintre cele mai mari închideri portuare din ultimele decenii, pe fondul grevelor declanșate de lucrătorii portuari. Producătorii auto germani ar putea fi nevoiți să găsească alternative pentru porturile strategice de pe Coasta de Est. Cu aproximativ 45.000 de lucrători portuari pe coastele de est și Golful Mexic în grevă, perspectivele pentru livrările de bunuri devin îngrijorătoare.
Produsele esențiale riscă să rămână blocate în porturi sau pe nave, iar guvernatorul din New York, Kathy Hochul, a cerut consumatorilor să nu stocheze alimente. Deși bunurile neperisabile, cum ar fi vehiculele din Germania, pot rezista mai mult în aerul sărat, ele vin cu propriile provocări.
Grevele portuare constituie un nou șoc pentru comerțul global și lanțurile de aprovizionare, care deja au suferit din cauza atacurilor din Marea Roșie și a nivelurilor scăzute de apă din Canalul Panama. Aceste probleme au dus la creșterea costurilor internaționale de transport și subliniază cât de fragile pot fi lanțurile de aprovizionare.
Producătorii auto germani, în siguranță deocamdată
Pentru constructorii auto germani, această grevă intervine într-un moment delicat. Vânzările, în special ale vehiculelor electrice, sunt în stagnare, iar Volkswagen, cel mai mare producător, trece prin turbulențe semnificative. Exporturile către China, o piață cheie, sunt în scădere, în timp ce exporturile către SUA au crescut, Germania livrând anul trecut aproximativ 400.000 de vehicule în Statele Unite, reprezentând 10% din producția totală de automobile.
Andrew Kenningham, economist-șef pentru Europa la Capital Economics, subliniază că „greva are potențialul de a deveni o problemă semnificativă pentru producătorii germani, având în vedere că SUA este cea mai mare piață de export a Germaniei. Producătorii auto vor fi printre cei mai afectați.” Totuși, el crede că problema se va agrava doar dacă greva va dura mult, având în vedere că președintele Biden are puterea de a o suspenda.
O așteptare pe termen scurt
John McElroy, expert în industria auto din Detroit, consideră că, dacă greva este de scurtă durată, impactul asupra producătorilor germani va fi minim. „Producătorii auto germani și furnizorii nu vor fi afectați de grevă dacă aceasta durează o săptămână sau două, deoarece au probabil stocuri de vehicule și piese pentru a face față acestei situații,” a afirmat McElroy.
În plus, mulți dintre acești producători își construiesc vehicule în SUA, iar orice întârziere în livrarea acestora ar putea duce la acumularea de stocuri, forțând fabricile să reducă producția.
Stocuri suficiente pentru o perioadă
Deocamdată, cumpărătorii americani nu vor fi afectați semnificativ, dealerii având suficiente stocuri pentru a aștepta soluționarea grevei. Wendy Qian de la Fitch Ratings confirmă că atât producătorii americani, cât și cei germani au suficiente inventare, având cel puțin 70 de zile de stocuri, ceea ce ar putea oferi un tampon în fața posibilelor perturbări.
Producătorii germani din SUA și-au diversificat baza de furnizori și au adesea mai mulți furnizori pentru chiar și cele mai de bază componente, ceea ce le oferă o flexibilitate suplimentară.
Motivele grevei
Greva a fost declanșată de lucrătorii portuari care au încetat activitatea după ce contractul lor a expirat pe 30 septembrie, iar negocierile cu operatorii portuari nu au avut succes. Aceștia cer o creștere salarială de 77% pe parcursul a șase ani pentru a compensa inflația și impun restricții asupra automatizării, temându-se de pierderi de locuri de muncă.
Greva afectează 36 de porturi de la Maine la Texas, cele mai mari fiind în Boston, New York/New Jersey, Philadelphia și altele. Porturile de pe Coasta de Vest nu sunt afectate, dar redirecționarea navelor către acestea este costisitoare și consumatoare de timp.
Președintele Biden are autoritatea de a ordona întoarcerea lucrătorilor în porturi pentru o perioadă de răcire de 80 de zile, însă a declarat că nu va interveni. Având în vedere apropierea alegerilor, este posibil ca el să-și schimbe opinia, în ciuda importanței sprijinului sindical pentru democrați.
Sursa: Deutsche Welle
Îți recomandăm:
Olanda tremură: Investiții de peste 1 miliard de euro sunt anunțate în Portul Constanța
cuvinte cheie: greva porturi americane