Pile Cunoștințe Relații vs. gândirea strategică în afaceri
Într-adevăr, dinozaurii, cu toate speciile care s-au perindat, au reușit să supraviețuiască și să se adapteze. Au făcut asta milioane și milioane de ani. Nu pot afirma că se poate face o comparație cu dinozaurii cadriști din era post-decembristă sau cu unele emanații ori sechele pe care le-am dus mai departe noi, în România. Cu toate acestea, anumite elemente ale unei paralele se susțin.
Noi vorbim în mod aproape uzual despre faptul că sistemul „Pile, Cunoștințe, Relații” a rămas la fel de bine plantată în subconștient și chiar în ADN-ul mioritic
E ceva care apropare că, fiind moștenit, ne-ar depăși capacitatea de transformare sau auto-transformare pe care ne-o impunem, uneori, la modul cel mai sincer cu putință.
Ideea de apărare post-tribalistă prin grupulețe sau triburi mai mari în jungla urbană a rămas în continuare extrem de activă și viabilă în mentalul colectiv
De aceea, cum ne-ar putea surprinde faptul că liderii mai mari sau mai mici din business, poate nu în ultimul rând și, implicit, mulți dintre manageri, continuă să creadă orbește în această pseudo-religie a lui „Capul plecat, sabia nu-l taie” și în bravada gen „Câte bordeie, atâtea obiceie”?!?
Lipsa de considerație pentru o gândire strategică, pentru concepte și implicit pentru reguli respectate și de decidenți, de contribuabili și de oamenii de afaceri este perfect încadrabilă și justificabilă, mai ales la noi
Sigur că ne putem găsi diverse alibiuri și asemănări auto-consolatoare cu frații italieni. Într-o perioadă atât de tulbure, de apăsătoare sau provocatoare este clar că ne aflăm la o anumită răscruce. Am împins defazajul în care ne situam la o cotă care, odată cu pandemia, a atins nebănuite niveluri.
Îți recomandăm:
Ne-am deprins să facem un fel de „gargară” auto-susținătoare pentru supraviețuirea ca business și ca persoane, aproape din inerție
Însă, în realitate, nu pentru că ne-ar pretinde-o Comisia Europeană, Pentagonul sau, mai rău, Partidul Comunist Chinez, ci mai degrabă pentru că apelul la o strategie asumabilă și asumată în business, a dovedit că se afișează pe ecranul transformărilor magmatice aproape prioritar, de la sine.
Este probabil ca „strategismul” și foile de parcurs aferente să fie văzute drept secundare sau chiar de prisos. Unii dintre manageri pot considera asta. Altfel spus, am putea simula în continuare schimbări de fațadă. Acestea nu vor duce la închegarea și aplicarea unei strategii consistente, mai ales pe termen mediu și lung.
Refuzul obstinat al strategiilor în business ne-ar putea costa însă destul de mult, aproape ca și când ne-am da seama cât de utilă ne-ar fi fost o busolă, atunci când hazardul ar face să ne rătăcim în beznă, într-o pădure, pe timp înnorat, când nu se zărește nici măcar Steaua Polară.
Îți recomandăm:
Încrederea în economie și în condițiile de business T3 2021 (proiect BBS/Project-E.ro)
Formularea unei strategii de care să devenim conștienți și co-responsabili, nu numai că nu poate fi un simplu moft, ci, atunci când e internalizată cu adevărat, dincolo de contextele sau vicisitudinile perioadei traversate, ne-ar putea ajuta să ieșim la liman, cu mult mai puțin împovărați de costuri dificil suportabile sau cu rudimente de care să nu ne putem prea lesne debarasa.
Avem tendința să moștenim o parte din izolaționismul sau autarhia semeață pe care o cultivase vechiul sistem al economiei de comandă, dar aceasta, în contextul în care URSS, prin CAER, făcea, din umbră, jocurile. Nemaifiind în aceleași contexte, nici cei mai bine echipați sau adaptați dinozauri n-ar putea să supraviețuiască la nesfârșit.
Îți recomandăm:
Vedem permanent contra-exemple cu aspecte pozitive în țările din jur. Ele parcă hrănesc mai degrabă auto-confortul. Hrănesc neputința luării la timp a deciziilor și, nu în ultimul rând, un anumit iz de resemnare fatalistă
Strategiile în business, atunci când ne știm evident nu doar punctele tari, ne pot realmente sări în ajutor. Inclusiv când avem de înfruntat birocrația excesivă, constrângerile apărute din contexte ultra-restrictive sau conjuncturi cu adevărat neplăcute. Și nu s-ar spune că ele nu abundă în această perioadă de inflație, creșteri artificiale de tarife, majorări din condei, restricții aplicate în mod preferențial unora, care îi avantajează pe alții în afaceri ș.a.m.d.
Un management intransigent al crizelor și un sistem de alarmare rapidă par și sunt într-o anumită măsură greu de conturat și inclus, la ora actuală, în strategiile pe care ni le formulăm
Cu cât vom avea răbdarea, perseverența și dibăcia necesare, pregătindu-ne din timp, construind parteneriate, rețele și alianțe care chiar să funcționeze, cu atât însemnează că am receptat cum se cuvine mesajul crizei pandemice și că prin digitalizare adaptată flexibil, prin cultura sustenabilității și printr-un nou stil de leadership nu vom avea soarta dinozaurilor pe care îi pomeneam anterior.
Dimpotrivă, ne vom atașa doar de componentele demonstrabile, profitabile și validate, care să reducă treptat decalajele și să ne recalibreze cultura organizațională cu adevărat către următorul nivel.
Îți recomandăm:
Nivelul de trai al românilor, afectat grav de instabilitatea politică
Pile cunoștințe relații