adplus-dvertising

Explicația pentru care unii oameni își cumpără SUV-uri, telefoane scumpe și își fac concediile în locuri exotice, deși „nu-și permit”, apelând la credite de nevoi personale

Credite de nevoi personale

Un studiu derulat anual de către agenția Standard and Poor’s arată că doar 1 din 5 români este alfabetizat financiar. Ponderea de 20% ne plasează într-o poziție inferioară comparativ cu restul țărilor din Uniunea Europeană. În UE procentajul celor cu un grad înalt al educației financiare este de 54%.

Peste 80% dintre români nu cunosc ce înseamnă inflația, dobânda sau diversificarea riscurilor.

Obiceiul de economisire și investire pe termen lung, respectiv pentru vârsta pensionării

Doar 15% dintre români depun eforturi în această direcție. Populația României nu are cunoștințe legate de modul în care își poate maximiza veniturile viitoare. Oamenii cheltuiesc pentru bunuri ce nu le schimbă modul de viață. Se gândesc mai mult cum să își satisfacă o emoție de moment. Din punctul meu de vedere totul pleacă de la lipsa educației școlare. Aceasta a dus la lipsa de interes pentru educația financiară. De aceea a crescut gradul de apreciere pentru false modele de succes, prezentate pe larg pe canalele media, în ultimii 30 de ani.

Haosul din societate și învățământ, alături de modelele prezentate pe larg, ca fiind unele de succes, au transformat România într-o societate care își dorește totul acum. Ne dorim cât mai mult acum. Nu ne gândim la viitor, la educația noastră și a copiilor noștri

Dacă deschidem paginile multora dintre revistele comercializate în România ori dacă vizionăm diverse canale TV, vedem exemplul unor personaje cât mai lucioase. Acestea au „reușit” în viață, făcând lucruri nu foarte complicate, dar sunt prezentate pe larg și promovate ca modele de succes. Se insuflă ideea că dacă urmăm aceste modele vom putea cumva atinge acel grad de succes al personajelor lucioase.

Îți recomandăm:

Sub perdeaua de fum a protecției mediului, îmbrățișăm oligopolul bine structurat al producătorilor de baterii pentru mașini electrice: 7 fabricanți dau 90% din producția globală!

Este vorba despre acei copii ce conduc mașini ce costă sute de mii de euro. Acei cântăreți de melodii cu iz de Bosfor. Este vorba despre acele domnișoare pentru care operațiile estetice au devenit un mod de viață

Suntem atât de preocupați de a urma, mulți dintre noi, aceste modele lucioase, încât nu ne mai putem concentra eforturile pentru a ieși din acest univers al prostului gust. Iar pentru aceste lucruri sacrificăm lucrurile importante din viitor pentru satisfacerea îndoielnicelor emoții actuale.

Încă ne aflăm pe vârful unui ciclu economic, populația a avut posibilitatea de a se împrumuta la un nivel al dobânzii. Aceasta a permis achiziția de diverse bunuri de uz îndelungat

Dar România cade mereu pradă politicilor pro-ciclice, în cazul unei recesiuni ne vom confrunta cu dobânzi în creștere. Ne vom confrunta cu șomaj, scăderea veniturilor. Însă în parcarea blocurilor unde locuim vor fi parcate mașini premium, achiziționate și acestea în rate. Cheltuim peste posibilitățile noastre, în perioadele de creștere economică, în loc să economisim sau să investim în educație. Restrângem masiv consumul atunci când economia scade.

Achiziția unor bunuri ce depășesc posibilitățile financiare reale ale unei persoane produce mereu în viitor cheltuieli suplimentare

Un exemplu tipic pentru societatea românească este cel al achiziției unor bunuri pe care nu ni le permitem de fapt. Aceste bunuri le finanțăm prin credite de nevoi personale, pe perioade de până la 5 ani. Plătim dobânzi ridicate, situate în prezent la cca. 9% (DAE). Și facem asta pentru a epata, pentru a ieși în evidență cu o imagine falsă pe care dorim să o creăm.

Care este logica achiziției unui autoturism premium, pentru care plătim peste 20.000 de euro, având o vechime de 3-5 ani? Ne uităm în bord și vedem un rulaj de peste 100.000 km, mașina nu are garanție

Pentru astfel de achiziții apelăm la credite de nevoi personale. Cheltuieli de întreținere vor fi ridicate, iar autoturismul la finalul contractului de creditare cu banca, va valora cel mult 30% din valoarea de achiziție. Mă repet, credite de nevoi personale, cu dobânzi ridicate.

Acel autoturism va avea o vârstă de 8-10 ani, va fi greu vandabil. După o astfel de perioadă apar probleme tehnice, ce implică cheltuieli neplanificate. Cu siguranță, în perioada derulării contractelor de credite de nevoi personale, posibilitățile de economisire ale persoanei în cauză vor fi extrem de limitate.

Îți recomandăm:

De ce ne dorim cu ardoare să achiziționăm un autoturism rulat, cu peste 150.000 km în bord, condus de către “un bătrânel”, de acasă, la magazinul din cartier

Autoturismul este un bun a cărui valoare se depreciază brusc și atrage după sine cheltuieli suplimentare. La finalul contractelor pentru astfel de credite de nevoi personale tragem concluzia că nu a meritat efortul.

De ce nu achiziționăm o mașină nouă având un cost mai mic?

Care este motivația achiziției unor SUV-uri pentru traficul urban. De ce efectuăm concedii în diverse locuri exotice, finanțate, de asemenea, din împrumuturi?

Unii dintre noi cumpără telefoane mobile de peste 1000 de euro. Dar veniturile le oferă acestora posibilitatea achiziției unor device-uri mai accesibile. Cu acestea realizezi aceleași lucruri pe care ți le-ai propus a le duce le îndeplinire cu un gadget ce costă peste 1000 de euro. De asemenea, care este motivația ce ne face să cheltuim toate resursele pe care le-am economisit pentru achiziția unui bun care nu ne va aduce plusvaloare în viitor?

Putem apela la credite de nevoi personale pentru nevoi stringente, în cazul în care nu am economisit. Însă nu pentru perioade îndelungate de timp.

Îți recomandăm:

SUV-ul, acest mijloc de transport, frate cu orășeanul

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Claudiu Vuță
Claudiu Vuță
Claudiu Vuță este analist economic, vicepresedinte al AAFBR (Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România). Alumni al programului de excelență "Politici economice și ale pieței muncii" din cadrul Konrad Adenauer Stiftung, Claudiu publică articole economice pe teme globale, dar și locale, prezentând analize de profil în presa scrisă și emisiuni TV. Pentru activitatea jurnalistică din domeniul economic i-a fost decernat în anul 2020, premiul CFA Society Romania Media Award.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate