adplus-dvertising

Se adună nori negri deasupra industriei producătoare de vehicule electrice. Entuziasmul investitorilor pentru companiile din domeniul eV se diminuează

Se adună nori negri deasupra industriei producătoare de vehicule electrice. Entuziasmul investitorilor pentru companiile din domeniul eV se diminuează

Se stârnește furtuna în paradis: adoptarea vehiculelor electrice se confruntă cu o mulțime de obstacole, principalele fiind: prețurile ridicate, rețeaua de încărcare, bateria și autonomia. În timp ce producătorii de vehicule electrice încearcă să găsească soluții la aceste probleme, investitorii își pierd entuziasmul privind aceste companii și au devenit tot mai atenți la rezultatele lor financiare, notează analistul eToro, Bogdan Maioreanu. La noi însă se menține un entuziasm crescut, chiar dacă ofertele de investiții sunt limitate și foarte puțin diversificate, după cum arată analiștii.

Pentru a rezolva problema timpului de încărcare, Nio, producătorul chinez de vehicule electrice, a conceput un sistem automatizat de schimb de baterii care le permite șoferilor să plece la drum cu o baterie încărcată în mai puțin de 5 minute, însă construcția sistemului costă mult, iar în prezent există foarte puține stații de schimb în Europa, în comparație cu cele 1300 de stații de schimb din China.

Supercharger-ul Tesla câștigă teren, tot mai mulți producători de vehicule electrice anunțând că îl vor folosi pentru încărcarea rapidă a mașinilor lor. Cel mai recent este Lucid Motors, care a dezvăluit că, începând din 2025, vehiculele sale vor putea utiliza stațiile Supercharger de la Tesla datorită unor adaptoare și va începe să instaleze porturile NACS (North American Charging Standard) ale Tesla pe noile sale modele. Rivian, BMW, Ford, GM, Hyundai, Honda, Mercedes, Nissan, Volvo/Polestar vor avea modelele lor echipate cu NACS în 2024 sau 2025.

Dar principalul obstacol ramâne prețul actual al VE care este ridicat din mai multe motive. Unul dintre ele este prețul bateriei.

La o Tesla, costul bateriei ar putea ajunge la aproximativ 17% din prețul mașinii, costul real fiind cuprins între 5 și 20 de mii de dolari, potrivit unei estimări a site-ului Elements. Într-o furgonetă Rivian din flota Amazon costul bateriei este și mai important, ajungând la peste 25%, iar exemplele pot continua. Unii producători au reușit să scadă prețul autovehiculului, dar a fost în detrimentul marjelor operaționale, ceea ce îi îngrijorează pe investitori. De asemenea, numărul actual al modelelor de mașini electrice disponibile este încă semnificativ mai mic decât numărul de opțiuni cu combustie internă de pe piață.

Pentru investitori, exuberanța adoptării rapide a vehiculelor electrice pare să fie de domeniul trecutului, acțiunile Lucid Group (LCID) scăzând cu peste 36% de la începutul anului și cu peste 71% în ultimele douăsprezece luni, în timp ce Rivian Automotive (RIVN) a scăzut cu 3% de la începutul anului, dar cu 46% față de acum un an. NIO este, de asemenea, în scădere, coborând cu 19% de la începutul anului și cu peste 29% în ultimele 12 luni. Tesla este o excepție, crescând cu peste 100% de la începutul anului, dar cu doar 11% în ultimele 12 luni.

Cele mai recente rapoarte financiare de la Lucid și Rivian prezintă, de asemenea, o imagine mixtă.

Lucid a înregistrat venituri de 137,8 milioane de dolari (-29,5% pe an) și și-a ratat ținta cu 57,4 milioane de dolari. În trimestrul al treilea, compania a livrat doar 1457 de vehicule. Piața a reacționat negativ la scăderea previziunilor care a diminuat producția estimată pentru anul în curs la 8.000 – 8.500 de vehicule, de la previziunile anterioare de peste 10.000, pentru a se alinia prudent cu livrările.

Rivian Automotive (RIVN) a produs 16.304 vehicule la unitatea sa de producție din Normal, Illinois, în trimestrul al treilea și a livrat 15.564 de vehicule în aceeași perioadă. Compania a înregistrat venituri de 1,34 miliarde de dolari (+150,0% an/an) și a depășit estimările cu 30 milioane de dolari. De asemenea, compania a ridicat previziunile privind producția totală pentru 2023 la 54.000 de vehicule și a extins piața prin anunțarea oficială a încetării exclusivității Amazon pentru furgonetele sale de livrare. Fondatorul și directorul executiv al companiei, RJ Scaringe, a menționat că el crede profund în această tranziție către EV în următoarele două decenii. Ca urmare, întregul business Rivian a fost construit în jurul acestei tranziții.

Investitorii români favorizează în continuare unele acțiuni EV, cu Tesla și Nio pe primul și, respectiv, al doilea loc în topul cele mai deținute 20 acțiuni pe platforma de investiții sociale eToro, însă acestea sunt singurii producători EV din acest clasament. Prin comparație, investitorii din SUA sunt mai diversificați, având în vedere piața EV mai largă – cu Tesla pe primul loc, Nio pe 6, Rivian pe 14 și Lucid pe 20.

Îți recomandăm:

Jumătate dintre clienții americani de mașini electrice cumpără apoi una termică. Mai puțin cei care dețin o Tesla

cuvinte cheie: vehicule electrice

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Norel Moise
Norel Moise
Norel Moise este absolvent al Facultății de Economie din cadrul ASE București (completat cu master), a urmat cursurile Facultății de Drept si apoi un masterat în Drept Comunitar și Studii Europene, în cadrul Universității București. A predat mulți ani atât la nivel preuniversitar cât și la nivel universitar: studenții săi spun în folclorul de cămin că e omul care le-a predat *economia la nivel de stradă*. Norel Moise activează de peste 25 de ani în domeniul presei economice. A debutat ca editor în cadrul săptămânalului economic Top Business, ajungând rapid secretar general de redacție, redactor șef adjunct și redactor șef (la numai 27 de ani). Numeroase articole ale sale au văzut lumina tiparului în New York Magazine și Chicago Tribune. A activat și la Curentul. După numai doi ani a decis să schimbe peisajul, trecând într-un trust independent în care putea să-și facă meseria de jurnalist – FinMedia. A dezvoltat aici proiecte cum ar fi Bancheri de Top, Asiguratori de Top si multe altele. Din 2011, a preluat conducerea brandului etalon al trustului - revista Piața Financiară, punându-și o serioasă amprentă pe dezvoltarea celei mai vechi reviste lunare dedicate sferei financiar-bancare. Dezvoltarea sa ca jurnalist poartă patina a trei nume mari: Constantin Dumitru, Adrian Vasilescu și Ilie Șerbănescu. A moderat, în tara și străinătate, numeroase paneluri în cadrul unor evenimente de marcă, a participat la sute de conferințe, ca simplu lector dar și ca guest speaker. Niciodată nu a rupt legătura cu mediul universitar și cel preuniversitar. A pregătit zeci de jurnaliști care activează în presă sau diferite departamente de PR sau analiză din instituții financiare.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate