Industria auto europeană sufocată: Prețurile exorbitante și cererea în scădere amenință sectorul auto. În Germania, costul mediu al unui automobil ajunge la 56.735 de euro
Europa trece printr-una dintre cele mai dificile perioade pentru sectorul auto. Vânzările de vehicule au scăzut dramatic, iar prețurile record au devenit principala barieră pentru consumatori. În primele nouă luni din 2024, s-au vândut doar 9,74 milioane de mașini în Europa, cu peste 2 milioane mai puține decât în 2019, iar previziunile rămân pesimiste.
Pandemia, criza componentelor și tranziția către vehicule electrice au accelerat declinul. Potrivit experților, fără o ajustare urgentă a prețurilor, industria riscă să piardă teren în fața concurenței asiatice.
Prețurile mari ale vehiculelor taie elanul pieței auto
Cu prețuri care depășesc veniturile medii ale consumatorilor, achiziția unei mașini noi devine din ce în ce mai greu accesibilă. În Germania, prețul mediu al unui automobil a ajuns la 56.735 de euro, în timp ce mașinile electrice ating o medie de 64.146 de euro. Situația este similară în Franța, Italia și Spania, unde prețurile au crescut între 10% și 18% față de 2019.
Un alt paradox lovește piața europeană: modelele produse în China sunt semnificativ mai ieftine decât cele vândute pe piața locală. Spre exemplu, BMW iX3 costă 52.700 de euro în China, dar 74.600 de euro în Europa, alimentând nemulțumirea clienților.
Profituri marilor producători auto s-au prăbușit
Scăderea cererii și costurile ridicate au dus la prăbușirea profiturilor pentru cei mai mari producători europeni:
- BMW: Profit net redus cu 83,8%, atingând doar 476 milioane de euro în trimestrul al treilea.
- Audi: Pierdere de 91% a profitului operațional, parțial din cauza închiderii fabricii de la Bruxelles, programată pentru 2025.
- Mercedes-Benz: Scădere de 64% a veniturilor diviziei principale, cauzată de cererea slabă din China și costurile ridicate ale producției.
- Volkswagen: Profit net diminuat cu 63,7%, marcând doar 1,58 miliarde de euro în T3 2024.
Singurul producător care a raportat creșteri semnificative este Lamborghini, cu o majorare de 8,6% a vânzărilor, datorită cererii pentru modelele sale exclusiviste.
Trecerea la vehicule electrice vibe provocări și costuri mari
Deși vehiculele electrificate (inclusiv hibridele) au reprezentat 55,8% din înmatriculările europene în noiembrie, vânzările de mașini complet electrice (BEV) au scăzut cu 9,5%. Creșterea cererii pentru hibride nu compensează pe deplin declinul EV-urilor, în special din cauza prețurilor ridicate.
„Tranziția către electrificare este complicată de prețurile mari ale energiei și lipsa materiilor prime necesare pentru producție în Europa”, a declarat Sigrid de Vries, director general ACEA.
Excepția Dacia: performanțe pozitive într-o piață în declin
În acest peisaj sumbru, Dacia se distinge printr-o creștere a vânzărilor de 2,6% în Europa, în noiembrie. Marca românească a demonstrat că strategia bazată pe prețuri accesibile poate atrage consumatorii, chiar și într-o piață dominată de incertitudine.
Europa se află la răscruce
Cu prețuri care descurajează consumatorii și profituri în scădere, industria auto europeană se află într-un punct critic. În timp ce competiția din partea producătorilor chinezi devine tot mai acerbă, producătorii europeni trebuie să regândească strategiile de preț și producție pentru a rămâne relevanți într-un peisaj în continuă schimbare.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: Industria auto europeană