Punem în anunțurile de recrutarea angajaților, ca cerințe:
- abilități de comunicare, asertivă chiar;
- onestitate;
- deschidere către învățare;
- inteligență emoțională;
- capacitate de adaptare;
- flexibilitate;
- orientare către oameni;
- orientare către rezultate;
- inițiativă;
- creativitate.
Pentru ca ulterior…
- să le punem candidaților întrebări intruzive legate de viața personală;
- să-i eliminăm din proces dacă, Doamne ferește, au copii mici sau intenționează să aibă;
- să le dăm oferta verbal și apoi să ne răzgândim asupra anumitor elemente (tichete, bonus, salariu, asigurare, responsabilități etc.);
- să nu le dăm un exemplar din contractul individual de muncă și din fișa postului, deși este obligația angajatorului prin lege;
- să le facem contracte pe perioadă determinată, deși acestea sunt excepții;
- să le găsim nod în papură, să-i hărțuim și să-i șicanăm ca să-i forțăm să plece dacă vin să ne comunice, deschis, feedback-ul lor (păi nu am cerut noi comunicare deschisă?);
- să forțăm demisii și/sau acordul părților când vrem să scăpăm de ei ca de o haină uzată;
- să le schimbăm fișa de post din mers, iar dacă nu semnează, pa, pa;
- să nu le stabilim obiective clare și să le evaluăm performanța subiectiv sau deloc, performanță pe care nu o definim în contextul nostru de business și nici nu clarificăm așteptările;
- să punem presiune pe oameni pentru rezultate, dar să nu le oferim nici instrumente, ghidare, formare, claritate, sprijin;
- să nu recompensăm orele suplimentare;
- să-i angajăm pentru inițiative și creativitate, dar să le inhibăm impunându-le mereu sarcini și mod de gândire și pedepsindu-i pentru fix ce le-am cerut când i-am angajat.
Nu vi se pare o diferență cam mare între ceea ce cerem și ceea ce oferim, dragi angajatori?
Și nu mă refer la companii mici, unde în foarte multe lipsa abilităților și cunoștințelor de management este acută, mă refer la companii mari și foarte mari, cu “brand de angajator” puternic… la prima vedere.
Cred că ar trebui să analizăm puțin mai profund ograda proprie și să facem puțină lumină înainte de a ne lansa în promovarea unor valori și promisiuni nefondate pe comportamente și acțiuni concrete la nivel individual și organizațional. Ne-am face viața mult mai ușoară unii altora și am colabora mult mai bine, mai eficient, mai uman.
Îți recomandăm:
Fără șefi, viața e pustiu? Marile companii renunță la „boși” și dau putere angajaților
cuvinte cheie: recrutarea angajaților