adplus-dvertising

Relocarea producției din China, o decizie strategică a companiilor europene. România știe?

Relocarea producției din China. Companiile multinaționale își regândesc operațiunile de fabricație iar Europa de Est devine noua destinație. România știe asta?

De când pandemia a lovit sectorul industrial la nivel mondial, cu restricții de-a lungul lanțurilor tradiționale de aprovizionare s-au înregistrat creșteri puternice la costurile de transport maritim. Astfel, companiile multinaționale caută să-și adapteze operațiunile pentru a răspunde impactului. Ele încep să vadă în reshoring-ul capacităților de producție o modalitate de a rezista împotriva turbulențelor economice viitoare.

Pentru a atenua punctele slabe pe lanțurile de aprovizionare descoperite în timpul pandemiei, companiile încep să-și elaboreze planuri în vederea mutării capacităților de producție. Un astfel de plan înseamnă o repoziționare a operațiunilor de fabricație în propriile țari (onshoring), aproape de locul de origine sau în țările vecine cu sau fără frontieră comună (nearshoring).

Planul de reshoring al producției și fabricării bunurilor îmbracă mai multe forme, în funcție de complexitatea lui și de termenele de finalizare cerute

Unele companii își aduc producția în capacitățile proprii, altele vor alege asocieri cu parteneri locali. Unele vor apela la fuziuni sau achiziții de companii sau participații.
Pe termen mediu, probabil că vom asista la nearshoring. Companiile europene tind să-și aducă lanțurile de aprovizionare acasă, sau mai aproape de casă, proces care pare să câștige teren.
Relocarea producției din China „înapoi acasă” o inversare a procesului din ultimele decenii.
Pentru companiile europene, fragilitatea lanțurilor lungi de aprovizionare și lipsa stocurilor care le afectează producția și vânzările, le-a sporit interesul pentru concept și reorientare. Bunurile fabricate în China și destinate consumatorilor europeni sau altor piețe din vecinătatea apropiată, au un potențial ridicat de a fi supuse procesului de reshoring.

Îți recomandăm:

Efectele economice ale dependenței de China. Ce se întâmplă când fabrica Planetei, China, se oprește?

 

Asistăm de ceva timp la opusul delocalizării, care reprezenta până de curând procesul de fabricare a mărfurilor peste hotare, pentru a reduce costurile cu forța de muncă și de fabricație, în așa numitul proces offshoring

Procedând astfel, în plan politic și economic se urmărește inversarea procesului din ultimele decenii, în care producția a fost dislocată din locații costisitoare, preponderente în Vest spre economii mai ieftine predominante în Est. Relocarea producției din China poate urma un trend asemănător.
În strategiile lor, producătorii își propun să producă preponderent acolo unde vând. Motivele sunt multiple, inclusiv pentru un timp mai rapid de comercializare, capital de lucru mai redus, politici guvernamentale și reziliență sporită. Aceasta nu va fi o schimbare ușoară. Cu cât producătorul este mai mare, cu atât ii va fi mai lung și mai scump procesul. Dar provocările din 2020 le-au creat o stare de urgență în adoptarea acestui tip de producție.
În ultimii ani chiar și avantajul forței de muncă ieftine a dispărut. Creșterile salariale din țările care au beneficiat masiv de producția delocalizată a dus la scăderea profiturilor. Astfel, motivul principal al offshoring-ului început în urma cu câteva decenii a dispărut.

Relocarea producției din China „înapoi acasă” prin scurtarea lanțurilor de aprovizionare pentru a reduce riscul de întreruperi neprevăzute poate oferi și câteva beneficii financiare. Este vorba despre costuri mai mici prin evitarea expunerii la cursuri de schimb fluctuante și la monede instabile

Relocarea producției din China poate ajuta un producător să obțină mai ușor produse de calitate superioară. Poate avea o certitudine mai mare cu privire la termenele de livrare. Mai mult, relocarea producției din China ar aduce și alte beneficii economice mai largi, cum ar fi crearea de noi locuri de muncă și sprijinirea comunităților locale.

Îți recomandăm:

China strănută, lumea întreagă se îmbolnăvește. Cât costă doar în acest moment închiderea „fabricii planetei” și cine va câștiga din criza coronavirusului

 

Experiențele personalizate și răspunsul rapid, vor solicita metode de producție noi și inovatoare.
Cererea de produse în creștere, solicită metode de producție noi și inovatoare și obligă producătorii să-și îndrepte atenția tot mai mult către consumator. Vor fi nevoiți sa răspundă așteptărilor din ce în ce mai mari atât din partea consumatorilor, cât și a clienților.

Producătorii sunt presați să producă bunuri de înaltă calitate mai rapid, mai eficient și la un cost mai mic decât oricând și vom vedea. Vom asista la o schimbare în relația dintre producători și clienți

Serviciile pentru clienți au avansat mult în anul pandemic, companiile de retail acordând prioritate experiențelor personalizate, transparenței și răspunsului rapid. Clienții s-au obișnuit cu acest tip de servicii și vor solicita aceeași experiență și de la partenerii lor din producție.
Prin urmare aceste schimbări, pun o presiune suplimentară pe producători, obligându-i să îmbrățișeze o producție diversificată, de volume mai reduse, ceea ce înseamnă o întoarcere de 180 de grade de la producția de serie mare, care a definit industria de mult timp și cu un accent mai mare pe informații și experiențe bazate pe date. Dacă ar fi sa numim un an care a împins industria spre progres, cu siguranță ca anul 2020 a fost.
Pentru a face fata provocărilor, producătorii caută să-și diversifice operațiunile din fabrică și să adopte tehnologia Industry 4.0 pentru a deveni flexibili și performanți, iar companiile de tehnologie se preocupa sa aducă cat mai aproape de ei tehnologiile avansate.

Îți recomandăm:

Transformarea digitală va schimba totul. Pregătiți-vă de impact

În era transformării digitale, rolul analizei datelor în procesul decizional crește foarte mult

Companiile își pun în centrul atenției lor, modul în care colectează, gestionează și obțin valoare din date și caută nemijlocit să ajungă la tehnologiile care le pot facilita atingerea maturității analitice.

Atingerea neutralității emisiilor de CO2 prin de-carbonificarea proceselor

O altă mare provocare pentru sectorul industrial o reprezintă țintele UE, obligatorii pentru emisiile de gaze cu efect de seră, pentru energia regenerabilă și eficiența energetică.
Tendințele de creștere a preturilor la toate utilitățile, ca urmare a îndeplinirii obiectivelor de atingere a neutralității emisiilor de CO2, determină companiile industriale să se gândească mai mult ca în trecut la integrare tehnologică și energetică. Astfel, vom asista la investiții în cogenerare sau trigenerare, care vor reduce substanțial factura pentru consumul de energie.

Una dintre noile tehnologiile cu mare potențial spre a fi adoptată de mediul industrial este celula de combustibil, considerată nucleul revoluției energetice bazate pe hidrogen. Sistemele care lucrează cu o astfel de tehnologie pot transforma energia unei reacții chimice în energie electrică, căldură și apă.

Oportunități dar și provocări imense pentru producătorii industriali în următorii ani

În următorii ani vom asista probabil la cea mai mare recalibrare strategica și operațională în rândul companiilor industriale.
România se află și ea în fața unei mari oportunități generate de nearshoring, dar și în fața unor imense provocări precum atragerea capacităților de producție retrase din China, respectiv digitalizarea și de-carbonificarea proceselor industriale.
De acest proces, dacă mediul de business și guvernanții îl înțeleg pe deplin, ne putem ajuta la echilibrarea deficitelor comerciale și bugetare, la reducerea șomajului prin crearea de locuri de muncă bine plătite în sectorul producției și la dezvoltarea unei forțe de muncă calificate.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Mihail Lăzăroae
Mihail Lăzăroae
Mihail Lăzăroae are peste zece ani experiență în funcții de director general, în companii de producție industrială și de președinte în consilii de administrație al unor societăți pe acțiuni cu structuri de guvernanță corporativă, listate la BVB.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate