Băncile comerciale și, chiar dacă timid și uneori tardiv statul, întind o mână de ajutor către sectorul HoReCa. Acest sector a fost unul dintre cele mai lovite de pandemie. Și totodată şi unul dintre cele mai vocale. Înainte de a da curs tematicii referitoare la sprijinul bancar, îmi voi permite câteva comentarii. Sunt cele ale unui turist. Un turist simplu, care uneori face călătorii de business, alteori de placer, şi nu caută niciodată marea cu sarea. Doar decență, curățenie, normalitate.
Ce am constatat în legătură cu sectorul Horeca
Și, din păcate, aceste lucruri nu sunt de găsit ușor. Ce am putut constata, din momentul în care mi-am reluat viața de dinainte, după ce m-am vaccinat? În primul rând, niște preturi umflate, semn că patronii sunt puși pe recuperarea rapidă a pierderilor. Totul sub motivul cheltuielilor suplimentare provocate de pandemie. Altfel spus, de ce să pierd eu, când pot recupera totul rapid de la fraierul care îmi trece pragul. Din păcate, am constatat cam același lucru și prin Bulgaria: doar că acolo serviciile rămân net superioare, din punctul meu de vedere, la număr similar de stele și preturi asemănătoare. Chiar ușor mai mici decât în România (comparația e Sofia-București, Plovdiv-Brașov, Mamaia-Balcic, in perioade cu zile libere).
De ce se plâng patronii din sectorul Horeca?
Declarativ, patronii se plâng. Ce doare însă și lasă un gust amar, dincolo de faptul că vor să ne transfere integral costurile crizei, e atitudinea față de angajații din curțile proprii. Și am discutat cu mulți, iar mesajele sunt cam aceleași: venituri tăiate la minimul de subzistență, schema de personal diluată drastic, altfel spus cost cuting la sânge.
Cine e de vină?
Criza, apoi Guvernul care nu „ne-a dat”, oricine, numai noi, patronii, nu! Dar, întreb și eu, voi i-ați dat statului când aţi avut? Și ați avut mult! Ați dat tot? Nu aș fi întrebat dacă nu aș fi pățit în Sinaia, la un restaurant respectabil (parte a unui lanț care are și în București locație, prin zona Pieței Presei Libere) o chestiune care personal îmi ridică semne de întrebare. Nu am putut plăti cu cardul! Al naibii POS, taman atunci se stricase. O fi fost internetul, o fi fost curentul, nimeni nu s-a obosit să îmi explice.
Curiozitatea însă e alta. În incinta aceluiași restaurant este un ATM, al aceleiași bănci care asigură POS: și, al naibii, acela mergea! Iar chelnerul m-a împins cu multă fervoare să îl utilizez! Măi să fie, nu cumva vorbim de altceva, și nu de o defecțiune tehnică? Întreb, nu acuz!
Chestiunea bancară
Revenind la chestiunea zilei, cea bancară, Banca Transilvania și BCR anunță că au fost selectate ca parte dintr-un nou program de granturi, de această dată cu destinație HoReCa, care înseamnă finanțare nerambursabilă pentru IMM din industria ospitalității: hoteluri, restaurante, pensiuni, agenții de turism și organizatori de evenimente.
Antreprenorii pot beneficia de finanțare – ajutor de la stat, prin Ministerul Economiei – de până la 20% din scăderea cifrei de afaceri din 2020, comparativ cu 2019, de maxim 800.000 de euro. Baza de calcul este determinată în mod diferit în funcție de modalitatea de generare a veniturilor / modalitatea de înregistrare contabilă a veniturilor/încasărilor – pe scurt, ea reprezintă diferența dintre cifra de afaceri, încasările, etc. obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cele obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
Codul sau codurile CAEN rev. 2 pentru care aplicantul solicită finanțare trebuie să fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferentă bazei de calcul (adică în anii 2019 și 2020). Codurile CAEN rev. 2 eligibile în cadrul acestei măsuri sunt: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 7911, 7912, 7990, 8230. Firmele trebuie să fie înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.
Peste 25.000 de clienți BT sunt eligibili pentru finanțare nerambursabilă prin acest program – ca obiect de activitate, conform codurilor CAEN.
Cele mai importante noutăți cu care vine programul fată de alte scheme de ajutare a antreprenorilor afectaţi de pandemie
Susținere pentru toţi: toate companiile eligibile primesc ajutor nerambursabil având în vedere că în program nu se aplică, aşa cum a fost în alte programe, principiul primul venit, primul servit. Solicitanţii depun cererea de finanţare cu suma pentru care se încadrează (20% din diferenţa cifrei de afaceri de la 2019 – 2020), iar dacă bugetul alocat va fi mai mic decât totalul solicitat de beneficiari, va fi împărţit proporţional între ei. Bugetul total pentru granturile acordate către sectorul HoReCa este de 2,5 miliarde de lei.
Criteriul de firmă în dificultate: sunt eligibile inclusiv microîntreprinderile şi întreprinderile mici care erau în dificultate la 31 decembrie 2019, cu condiţia să nu fie în insolvență până la data depunerii cererii de finanțare.
Documentație obligatorie
Odată cu cererea de finanțare trebuie depusă Autorizația de funcționare/Certificatul de clasificare/Licența de turism. Se solicită și Raportul de expertiză contabilă/de audit care certifică baza de calcul folosită pentru stabilirea valorii grantului. Este necesar ca raportul să fie întocmit de un membru CECAR sau de un Auditor membru CAFR şi are rolul de a certifica valoarea încasărilor firmei pe fiecare cod CAEN.
Acoperire mai mare a cheltuielilor: beneficiarii vor avea libertatea să plătească din aceste granturi toate cheltuielile care au legătură cu activitatea eligibilă desfășurată.
Pașii necesari pentru accesarea granturilor pentru sectorul HoReCa:
- Obținerea raportului de expertiză contabilă/de audit;
- Accesarea platformei de granturi şi alegerea băncii partenere;
- Completarea online a datelor de identificare;
- Solicitările sunt analizate de Ministerul Economiei, iar cele care se încadrează în cerințe, aprobate. Ulterior este semnat contractul de grant;
- După ce ministerul virează banii de grant, banca îi transferă în contul firmei respective.
Cum se acordă granturile pentru sectorul Horeca de către băncile comerciale
Pentru clienții BT, banca va deschide automat subcontul de grant. După primirea listei aplicanţilor de la Ministerul Economiei. Business-urile care aleg BT, dar nu sunt clienți ai Băncii Transilvania, își pot deschide online cont curent (NEOcont business). Firmele beneficiază automat de servicii de Internet & Mobile Banking. Banca va deschide automat subcontul de grant imediat ce primește lista aplicanţilor de la minister. Banca oferă costuri zero pentru toate tranzacțiile în/din subcontul de grant BT dar şi credit-punte fără garanții dacă firma are nevoie de bani până la primirea grantului de la minister.
Pentru sumele din conturile bancare dedicate acestei scheme, clienții BCR vor beneficia de zero comisioane la încasări/plăți în lei pentru tranzacțiile inter și intrabancare. Sunt exceptate comisioanele cu terții (de exemplu, cele de tip Transfond, BNR).
BCR continuă sprijinirea programelor guvernamentale dedicate antreprenorilor și finanțarea economiei
În 2020, într-un an dificil pentru mediul de business, BCR a finanțat peste 4.800 de companii care creează peste 300.000 de locuri de muncă. Au fost oferite credite noi, credite prin programul IMM Invest sau prelungiri ale liniilor de credit. Mai mult, finanțările nou acordate în 2020 pentru IMM-uri și companii mari a au depășit 9,3 miliarde lei. Creștere este de 24,5% an pe an.
Banca Transilvania este bancă principală în Programul Operaţional Competitivitate 2014 – 2020, inițiat anul trecut pentru susținerea antreprenorilor şi economiei. Programul este încă în derulare. Prin Măsura 1 (cu finanțări de 2.000 de euro) şi Măsura 2 (cu finanțări de maxim 150.000 de euro), BT susține peste 27.000 de firme. 53% din firmele înscrise în program au ales BT ca bancă parteneră. Banca Transilvania a realizat peste 15.000 de plăți către beneficiari, valoare de peste 1,4 miliarde de lei.