Trăim vremuri pe care, acum câțiva ani, era greu de imaginat că le vom trăi. Sătui de presa aservită politic sau financiar, trebuie să recunoaștem că cei mai mulți dintre noi ne luăm informațiile din online, acolo unde toată lumea e cu comunicarea pe buze zilele acestea. Și nu e rău că ne preocupă tot mai mult subiectul, într-o lume în care informarea și informația ONLINE au o pondere tot mai ridicată!
Prin urmare, când comunicați, vorbiți în limba celor cărora vă adresați! Și când spun comunicare, mă refer strict la ceea ce scrieți în comunicatele alea de presă difuzate pentru informarea cetățeanului! Nu sunt specialist în comunicare, cu diplome si specializări în domeniu, dar dincolo de studiile mele de filologie, vin din stradă, dintre oamenii simpli, cei care nu au nici timp și nici formarea necesară să citească texte pompoase.
Formulați propoziții scurte, cu subiect, predicat, atribut(e) și complement direct, cel puțin! Nu vă mai pierdeți în detalii inutile și fraze complexe, pentru că majoritatea dintre voi nu aveți noțiuni minime de sintaxă și/sau subordonare în frază! Nu exista criteriu de performanță și succes mai mare al comunicării decât cel în urma căruia destinatarul a inteles mesajul transmis după prima lectură. Dragi comunicatori, rolul vostru nu este să faceți o treaba pentru care sunteți remunerați și nici să faceți texte pompoase care dau bine deși n-au nicio legătură cu ceea ce trebuia să transmiteți! Rolul vostru este să dați oamenilor informația straightforward, adică foarte clar și concis, fără să-l scoateți din sărite pe destinatarul mesajului cu formulările voastre alambicate și detaliile absolut irelevante pentru speța respectivă. Sunt comunicări, nu motivări de instanță! Am văzut niște comunicate de pe la instituții publice și furnizori de utilități de “Doamne-ferește”!
Comunicatul poate să aibă și două fraze, nu există standard sau număr de cuvinte recomandat! Dacă de exemplu, vrei să comunici că se schimbă orarul mijloacelor de transport în comun, comunică fix acest lucru, nu te apuca să spui istoria serviciului de transport, sau componența flotei! Crede-mă, pe Nicu, cel care trebuie să ia autobuzul dimineața la ora 6:25 să ajungă la schimbul 1 la fabrică de cablaje sau volane, îl doare în cot de flota firmei de transport, însă va vedea un comunicat pe 2-3 ecrane de smartphone și ghici ce?! Nu-l va citi, pentru că Nicu nu prea are timp și cu cele 10 clase sau școala profesională, nu-l pasionează lectura! Și Nicu nu va ști că mâine dimineață autobuzul ajunge în stație la 6:20, în loc de 6:25 și îl va pierde, nu va ajunge la muncă și va da vina pe primărie și pe operatorul de transport, și când colo e vina ta!
Nu mai faceți comunicate de 3-4 ecrane de telefon, ca nu stă nici dracu’ sa vi le citească, pentru că poate nu știți, dar trăim în era aia în care cu toții ne plângem că stăm prost cu timpul! Chiar credeți ca Ghiță, muncitor la reparații drumuri, cu cont de Facebook, stă să citească 3 cearceafuri de scris, doar pentru un paragraf care de fapt îl interesează?!
Sigur, sunt lucruri pe care nu le veți găsi în manualele de comunicare, dar dincolo de aceste manuale, ar trebui să comunicați pentru oameni și să simțiți pulsul comunității voastre!
Ce voiam să spun, e foarte bine că înțelegem rolul important al comunicării in vremea asta, dar hai s-o facem pe înțelesul celor mai mulți, altfel am înțeles degeaba cât este de importantă comunicarea!