Noi oamenii, suntem la baza ființe sociale iar pe parcursul existenței noastre, modul prin care comunicăm s-a schimbat. În epoca primitivă făceam focul și comunicam prin fumul gros, apoi am adoptat pictogramele, alfabetele, am folosit telegramele, au apărut ziarele și tehnologia de print, telefonia fixă, radio-ul, TV-ul și acum internetul. Modul în care comunicăm a evoluat de-a lungul timpului iar întrebarea e: de ce evoluția s-ar opri tocmai acum?
Atunci când apar noi tehnologii de impact, cele mai vechi dintre ele încep să dispară. În acest prezent controversat, asistăm la dispariția ziarelor și este incredibil cât de repede au putut să piardă teren în față tehnologiilor mai tinere. Ce să mai zicem de linia de telefonie fixă? E decimată de telefonia mobilă. Această la rândul ei, va fi detronată de apelurile venite din online.
Este doar o chestiune de timp până când ambiția lui Elon Musk de a oferi internet gratuit pentru toată planeta va deveni realitate. Imaginează-ți 8 miliarde de oameni cu acces la internet 5G, unde transferul informației se realizează aproape instant. Se anunță un viitor palpitant în domeniul comunicării online.
Vreau să subliniez că în momentul în care se manifestă migrarea de la un mod de comunicare la altul, tu trebuie să fii pregătit să te adaptezi, și cât mai repede. În acest fel, ai șansa să fii printre primii care pun mâna pe noile oportunități. Întârzii și nu reușești să te adaptezi la timp? Vei întâmpina mari dificultăți. Refuzi complet să te adaptezi? Îmi pare rău. Același lucru pe care l-au pățit ziarele, va păți și televiziunea.
Nu sunt formator de opinie, dar încerc să anticipez viitorul prin analizarea corectă a prezentului, iar când spun că un canal de YouTube este una din cele mai bune idei de afaceri online de viitor, o spun cu toată obiectivitatea. YouTube o să fie pe toate televizoarele în 5 ani iar podcasturile se vor auzi în boxele inteligente. Toate televizoarele sunt smart, numărul de utilizatori Netflix crește iar recent, cei ce vizionează YouTube de pe TV a depășit numărul celor care-l vizionează de pe un desktop. Ce-ți spune asta?
Nu este nicio noutate: conținutul video este este cel mai captivant dintre toate tipurile, text, imagini sau audio. Din acest motiv, pandemia nu a făcut nimic altceva decât să accelereze o nouă revoluție în sfera comunicării, aspect care se vede în numărul de utilizatori activi pe platforme precum YouTube, Netflix sau Zoom.
Un exemplu mai specific pentru cei ce obișnuiesc să comunice în online, este asemănarea din ce în ce mai mare a platformei LinkedIn cu Facebook. Am observat mulți oameni care afirmă cu o tentă de dispreț că LinkedIn se transformă în Facebook. De ce această nemulțumire? Că unii trec peste pragul de formalitate și devin mai personali? Că LinkedIn are acum Stories? Că începi să vezi în feed conținut video sau mai multe controverse? Toată lumea intră pe LinkedIn pentru că este rețeaua socială “profesională” și acest lucru nu se va schimba niciodată.
Nimeni nu se transformă în nimic, ci pur și simplu evoluăm o dată cu aceste platforme. Am început să vorbim la persoană întâi mai des, am început să arătăm afecțiune și empatie chiar și persoanelor pe care nu le cunoaștem personal și devenim din ce în ce mai deschiși la ce este nou. Se pare că rădăcina în domeniul comunicării înseamnă construirea de relații interumane și nu doar simplul schimb de informații.
Am învățat din propria experiență că cine îl are pe NU în brațe și refuză să accepte schimbarea care oricum va veni indiferent de voință fiecăruia, va avea foarte multe de pierdut și va rămâne în urmă. Gândiți-vă doar la părinții noștri care în mare parte din cazuri au refuzat să învețe să utilizeze un smartphone, iar acum totul este în plin proces de digitalizare.
Toți avem dreptul la opoziție, dar să compari postarea unei persoane de pe LinkedIn ca fiind mai potrivită pentru Facebook, a devenit mai degrabă un soi de jignire. Toți cei care știm ce înseamnă LinkedIn avem limite, dar din când în când, ne mai place să trecem dincolo de ele și să postăm ceva amuzant. În orice caz, îți recomand să fii deschis la ce este nou și să comunici în mod responsabil pe orice rețea socială, pentru că imaginea ta din mediul online contează mai mult decât crezi.
Cel mai important aspect în orice proces de comunicare, nu este informația propriu-zisă sau valoarea acesteia, ci experiența trăită pe parcursul asimilării ei. Pentru a comunica eficient în online în anii care urmează și pentru a transmite ceva memorabil, mesajul va trebui să conțină acel strop de emoție necesar conectării cu audiența vizată.
Pe lângă emoție, va trebui să demonstrezi celor care te urmăresc, intenția ta reală pentru care faci ceea ce faci. Așadar, ține minte că în strategia ta de comunicare online, emoția și intenția sunt cele 2 lucruri pe care trebuie să le prioritizezi și să le stabilești înainte de toate.