Declinul motoarelor diesel: De la dominație la dispariție – Cum stă România și ce se întâmplă în Europa
În ultimii zece ani, una dintre cele mai remarcabile schimbări pe piața auto din Europa nu a fost legată de apariția mașinilor electrice, ci de declinul masiv al mașinilor diesel, care acum reprezintă doar o fracțiune din piață, comparativ cu cotele de peste 50% înregistrate în urmă cu un deceniu. În multe țări europene, dieselul părea să fie motorul favorit, însă câteva evenimente importante și reglementări au dus la o schimbare semnificativă a acestui trend. Cum a fost posibil acest declin spectaculos și ce se întâmplă în România și alte state ale Uniunii Europene?
Declinul spectaculos al motoarelor diesel: De la apogeu la scădere drastică
La începutul anilor 2000, dieselul era considerat soluția ideală pentru automobile, în principal datorită costurilor mai mici de combustibil și emisiilor reduse de CO2. Cotele de piață ale dieselului depășeau 50% în multe țări europene, iar industria auto părea să se îndrepte într-o direcție în care motorul pe motorină urma să devină din ce în ce mai popular. Acesta părea, în mod evident, soluția cea mai eficientă pentru reducerea emisiilor de carbon și pentru economisirea de combustibil. În 2011, dieselul înregistra 47% din totalul vânzărilor de autoturisme noi în Europa.
Totuși, începând cu scandalul Dieselgate din 2015, în care producătorii auto mari, precum Volkswagen, au fost acuzați de manipularea testelor de emisii pentru a ascunde niveluri mai ridicate de poluare, imaginea dieselului a avut de suferit. Impactul acestui scandal a fost major, atât pentru încrederea consumatorilor, cât și pentru reglementările de mediu mai stricte, care au început să pună presiune pe fabricanții auto și să încurajeze dezvoltarea unor tehnologii mai puțin poluante. Dieselul a început să fie din ce în ce mai mult asociat cu poluarea și cu riscurile pentru sănătate, în special din cauza emisiilor de particule fine și oxizi de azot.
Astfel, în următorii ani, cotele de piață ale dieselului au scăzut dramatic, iar multe țări au implementat măsuri pentru a reduce poluarea, inclusiv interdicții pentru vehiculele diesel în anumite zone ale orașelor și taxarea suplimentară a acestora. În acest context, numărul mașinilor diesel înmatriculate în Europa a scăzut considerabil, ajungând la doar 14% în 2023, iar în 2024 această cotă ar putea să coboare chiar sub 10%.
Cum stă România în contextul european
În România, dieselul încă mai are o pondere semnificativă, dar trendul este același ca în restul Europei. În prezent, motorul diesel reprezenta aproape 48% din parcul auto național. Comparativ cu alte țări europene, acest procent este relativ mare, având în vedere că în state precum Grecia ponderea dieselului este sub 9%, iar în Lituania este de 68%.
Totuși, și în România, piața auto este în continuă schimbare, iar dieselul nu mai este la fel de popular ca în trecut. În 2014, dieselul reprezenta 56,5% din piața mașinilor noi, iar în 2019 și 2020 a scăzut brusc la doar 26-27%. În prezent, dieselul reprezenta aproximativ 13% din piața auto, iar estimările pentru viitor sunt și mai pesimiste pentru acest tip de motor. Potrivit președintelui APIA, Dan Vardie, se estimează că până în 2030 dieselul va ajunge aproape la dispariție în România, la fel cum s-a întâmplat în alte părți ale Europei. În acest context, este de așteptat ca în următorii ani dieselul să devină o raritate pe piața mașinilor noi, iar mulți dintre românii care doresc un vehicul pe motorină vor apela la piața de second-hand, unde există în continuare o ofertă mare, în special din Germania.
În 2024, de exemplu, vânzările de mașini diesel noi au crescut cu 20% față de anul precedent, în principal datorită disponibilității unor modele pe motorină, cum ar fi Dacia Duster, care au atras încă mulți cumpărători. Cu toate acestea, vânzările de diesel sunt în scădere, în special la mărcile germane precum BMW, Ford și Mercedes-Benz, iar unii producători și-au redus oferta de vehicule diesel.
Declinul motoarelor diesel – Impactul reglementărilor și al preocupărilor de mediu asupra pieței diesel
O mare parte din declinul dieselului poate fi explicată prin reglementările stricte impuse de Uniunea Europeană pentru a combate poluarea. În special, limitările referitoare la emisiile de noxe și noile norme de mediu au obligat producătorii de automobile să investească în tehnologii mai ecologice, cum ar fi mașinile hibride și electrice. De asemenea, multe orașe europene au introdus zone cu emisii scăzute (LEZ), unde mașinile diesel mai vechi sunt interzise sau supuse unor taxe suplimentare. Aceste măsuri au dus la o migrare masivă spre alternative mai ecologice și mai economice, mai ales în contextul în care tehnologiile hibride și electrice devin din ce în ce mai accesibile și performante.
Un alt factor important este conștientizarea tot mai mare a impactului negativ al dieselului asupra sănătății publice. Studiile au arătat că particulele emise de vehiculele diesel pot cauza probleme respiratorii și cardiovasculare și au fost clasificate ca substanțe cancerigene de către Organizația Mondială a Sănătății. Aceste informații au contribuit semnificativ la scăderea încrederii consumatorilor în mașinile diesel, ceea ce a accelerat declinul acestora pe piață.
Țările europene care continuă să favorizeze dieselul
În ciuda tendinței generale de scădere a dieselului, există câteva țări în care acest tip de motor este încă preferat. De exemplu, în Cehia și Lituania, dieselul rămâne un motor extrem de popular. În Cehia, aproape un sfert din piața auto este reprezentată de mașini diesel, iar în Lituania, dieselul reprezenta aproape 67% din înmatriculările de autoturisme în 2023. Aceste diferențe pot fi explicate prin faptul că în aceste țări dieselul încă oferă un avantaj semnificativ în termeni de costuri de operare și performanță, iar reglementările de mediu sunt mai relaxate.
În Spania, de exemplu, dieselul a fost mult timp un favorit al șoferilor, dar tendința de scădere a fost rapidă în ultimii ani. Motivele acestei scăderi includ mesajele anti-diesel ale autorităților, dezvoltarea unor modele hibride mai eficiente și dispariția unor modele diesel din oferta auto în segmentele mai accesibile. În prezent, dieselul reprezenta doar 10% din piața auto din Spania, iar tendința este clară în direcția scăderii continue.
Viitorul dieselului: Cum va evolua piața auto?
În 2024, se estimează că dieselul va continua să scadă în Europa, iar pe termen lung se preconizează o tranziție masivă spre vehicule electrice. Uniunea Europeană a stabilit ca, până în 2035, să interzică vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel, iar mulți experți consideră că acest obiectiv ar putea fi amânat pentru 2040. Până atunci, piețele auto vor continua să se adapteze la reglementările mai stricte și să răspundă cerințelor din ce în ce mai mari de mediu.
În concluzie, dieselul este departe de a fi „terminat” complet, dar declinul său este inevitabil în multe regiuni ale Europei. Chiar dacă există țări unde dieselul rămâne popular, progresul tehnologic, reglementările mai stricte și preocupările legate de sănătate și mediu vor contribui la reducerea semnificativă a cotei sale de piață în următorii ani. În România, de exemplu, în ciuda unor creșteri punctuale în vânzările de diesel, viitorul acestora pare să fie legat mai mult de mașinile second-hand decât de modelele noi.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: declinul motoarelor diesel