Criza pieței auto europene: Creșterea vânzărilor de vehicule electrice nu poate salva industria auto, aflată sub presiunea costurilor și concurenței chineze
Vânzările globale de automobile complet electrice și vehicule hibride plug-in au înregistrat o creștere impresionantă de 35% în luna octombrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din anul anterior, fiind impulsionate în mod semnificativ de o expansiune de 54% pe piața chineză, potrivit datelor furnizate de firma de cercetare de piață Rho Motion, citate de agenția Reuters. Astfel, la nivel global, au fost vândute aproximativ 1,72 milioane de automobile electrice și hibride plug-in în luna octombrie. În mod particular, vânzările din China au atins un nivel record de 1,2 milioane de unități, consolidând poziția țării ca lider global în acest sector.
Pe piața din Statele Unite și Canada, vânzările de vehicule electrice au continuat să crească, înregistrând un avans anual de 11,4%, ajungând la 160.000 de unități vândute.
În Europa, deși creșterea a fost mai modestă, cu un plus de doar 0,8% față de octombrie 2023, vânzările de automobile electrice au totalizat 260.000 de unități, ceea ce reprezintă totuși o performanță pozitivă într-un context economic mai greu. Aceste rezultate sugerează o direcție ambivalentă în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică.
Cu toate acestea, piața auto din Europa se confruntă cu o serie de provocări majore, care pun sub semnul întrebării viitorul său. Deși în octombrie s-au înregistrat două luni consecutive de creștere a vânzărilor de automobile electrice, perspectivele pentru restul anului rămân incerte, iar unele semne de stagnare sunt evidente. Costurile de producție ridicate, presiunile legate de tranziția către vehicule electrice și dificultățile în gestionarea unui portofoliu diversificat de tehnologii sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă industria auto europeană.
În acest context, unele dintre cele mai mari grupuri auto din Europa, precum Volkswagen, au anunțat măsuri drastice de restructurare. Luna trecută, gigantul german a declarat că va închide cel puțin trei dintre uzinele sale din Germania, ca parte a unui plan de reducere a costurilor și adaptare la noile realități ale pieței. Aceste decizii au fost dictate în parte de competiția acerbă din partea producătorilor chinezi, care au introdus pe piață vehicule electrice la prețuri mult mai competitive, provocând o presiune semnificativă asupra marjelor de profit ale companiilor europene.
În timp ce vânzările de vehicule electrice continuă să crească la nivel global, în special pe piețele din China și Statele Unite, piața europeană se află într-un punct de cotitură. Criza pieței auto europene este o realitate.
La o privire mai atentă, se observă o tendință îngrijorătoare: vânzările de automobile tradiționale (pe benzină și motorină) nu au început să scadă semnificativ, iar tranziția către vehiculele electrice se desfășoară mai lent decât se anticipase inițial. Deși Uniunea Europeană a impus obiective ambițioase de reducere a emisiilor de carbon, acest lucru nu pare să fie suficient pentru a stimula o schimbare rapidă pe piața auto europeană, în condițiile unei infrastructuri încă insuficiente și al unui preț mai ridicat al vehiculelor electrice, care face ca acestea să fie inaccesibile pentru o mare parte dintre consumatori.
În acest context economic complicat, majoritatea producătorilor europeni se află într-o poziție fragilă.
Un alt factor care contribuie la declinul sectorului auto european este creșterea constantă a costurilor de producție. Creșterea prețurilor materiilor prime, precum cele la litiu și cobalt, necesare pentru fabricarea bateriilor pentru automobilele electrice, combinată cu deficitul de semiconductori care a afectat întreaga industrie globală, pune o presiune suplimentară asupra companiilor auto din Europa. Pe măsură ce multe dintre aceste companii încearcă să se adapteze la noile condiții de piață, unele dintre ele nu reușesc să își mențină competitivitatea.
De asemenea, este de așteptat ca politica UE privind reducerea emisiilor de carbon să impună reglementări și mai stricte în următorii ani, ceea ce va obliga producătorii auto să facă investiții și mai mari în dezvoltarea de tehnologii verzi. Aceasta ar putea duce la creșteri de prețuri pentru automobilele electrice, făcându-le și mai greu de accesat pentru mulți consumatori din Europa, în special în contextul crizei economice și al inflației care afectează puterea de cumpărare.
Piața auto europeană riscă, astfel, să se prăbușească sub presiunea acestor factori. Producătorii europeni se confruntă cu o concurență intensificată din partea producătorilor chinezi, care beneficiază de costuri mai scăzute și de sprijinul statului pentru a subvenționa prețurile vehiculelor electrice.
În același timp, nu este clar cum vor reuși companiile din Europa să își mențină profitabilitatea într-un sector în continuă schimbare, cu cerințe de reglementare tot mai stricte și costuri de producție în continuă creștere.
Deși unele piețe europene, cum ar fi Germania și Franța, continuă să sprijine trecerea către mobilitatea electrică prin subvenții și stimulente fiscale, nu este sigur dacă aceste măsuri vor fi suficiente pentru a susține întreaga industrie auto europeană în fața unui context economic global tot mai complex. Analiștii Rho Motion sunt de părere că, pe termen scurt, vânzările de automobile electrice din Europa vor rămâne pe o traiectorie pozitivă, dar cu o creștere mult mai lentă decât pe piețele din China și Statele Unite.
În acest context, Rho Motion anticipează o perioadă dificilă pentru producătorii europeni de automobile, care se vor confrunta nu doar cu provocările economice interne, dar și cu o concurență globală din ce în ce mai acerbă. De asemenea, obiectivele Uniunii Europene privind reducerea emisiilor de carbon ar putea duce la o presiune suplimentară asupra producătorilor pentru a oferi vehicule electrice mai accesibile, ceea ce ar putea forța o reducere a prețurilor. Aceste reduceri de prețuri, deși benefice pentru consumatori, ar putea afecta marjele de profit ale companiilor auto și ar putea accelera prăbușirea unui sector deja fragilizat.
Îți recomandăm:
Piața auto germană în derivă: 60% dintre nemți iau în considerare achiziția unei mașini chinezești!
cuvinte cheie: Criza pieței auto europene