Vânzări mașini electrice Europa. Mașinile electrice se confruntă cu o lipsă de interes din partea cumpărătorilor și au ajuns să fie considerate un eșec pe piață. În ciuda investițiilor mari și a campaniilor de promovare, acestea nu reușesc să capteze atenția consumatorilor, care continuă să prefere vehiculele tradiționale. Problemele legate de autonomie, prețurile ridicate și infrastructura de încărcare limitată contribuie la refuzul publicului de a adopta mașinile electrice în masă.
Europa riscă să rateze obiectivele ambițioase de reducere a poluării.
În ciuda amenințării unor amenzi usturătoare, producătorii auto nu pot vinde mașini electrice dacă nu există cerere suficientă. Deși Uniunea Europeană a stabilit ținte stricte de emisii pentru producătorii auto încă din 2025, acestea par tot mai de neatins în absența unei cereri reale pentru vehicule nepoluante. Viziunea politicienilor europeni de a limita drastic poluarea cauzată de automobile până în 2035, prin eliminarea treptată a mașinilor cu combustibili convenționali, se dovedește o provocare uriașă și tot mai îndepărtată de realitate.
Lipsa interesului pentru mașinile electrice, singurele capabile în prezent să ajute producătorii auto să respecte normele impuse de Bruxelles, blochează orice inițiativă de conformare. Între ciocan și nicovală, mulți producători caută soluții alternative, de asemenea costisitoare, în timp ce politicienii ezită să înfurie electoratul prin măsuri nepopulare.
Începând de anul viitor, constructorii auto care depășesc emisiile medii de 95 gr. CO2/km vor înfrunta amenzi colosale, ce pot atinge zeci, sute de milioane sau chiar miliarde de euro. Însă pentru multe companii europene, atingerea acestei medii pare o misiune imposibilă. Dacă nu reușesc să vândă suficiente mașini electrice pentru a scădea media emisiilor până în 2025, vor trebui să aleagă între reducerea drastică a prețurilor pentru vehiculele mai puțin poluante, eliminarea de la vânzare a modelelor cu emisii mari sau o combinație dureroasă a celor două.
Semnele abandonului sunt deja evidente. Volkswagen, cel mai mare grup auto european, și-a redus estimările pentru vânzările de mașini electrice și pregătește un program amplu de restructurare, menit să strângă fondurile necesare pentru noi investiții, dar și pentru eventualele penalități. Aceste schimbări au declanșat un conflict acut cu sindicatele, departe de a fi soluționat.
În paralel, și alți producători europeni încearcă să-și ajusteze planurile. Volvo, cu susținere chineză, a renunțat la obiectivul său de a vinde doar mașini electrice până în 2030, oferind o nouă șansă modelelor hibride. În mod similar, companii din SUA și Japonia au luat măsuri similare.
Cauzele acestei scăderi a cererii de mașini electrice în Europa sunt intens dezbătute. Majoritatea analiștilor indică reducerea sau anularea subvențiilor guvernamentale și atingerea unui plafon în rândul “early adopters”, cei care sunt gata să adopte rapid tehnologii noi. Restul clienților potențiali, mai prudenți și atenți la buget, au nevoie de timp și garanții pentru a face pasul către aceste noi tehnologii.
Deși datele recente arată o ușoară creștere a înmatriculărilor de mașini electrice, segmentul se află pe o pantă descendentă. În iulie, înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 5,9% în întreaga Europă, cea mai mare scădere fiind înregistrată în Germania, piața auto principală a continentului. Această evoluție a surprins producătorii auto, dezvăluind o neconcordanță între planurile de investiții și realitatea pieței.
Așa cum avertizează specialiștii, Europa pierde rapid avantajul în fața Chinei în domeniul vehiculelor electrice, iar structurile de costuri europene rămân în urmă. Dacă greșelile strategice nu sunt corectate rapid, obiectivele de reducere a poluării pot deveni imposibil de atins, iar prețul plătit pentru acest eșec ar putea fi devastator pentru industrie și politicieni deopotrivă.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: vânzări mașini electrice Europa