adplus-dvertising

Liderii trebuie să fie primii care acceptă schimbarea și provocările, să ofere direcție și viziune “trupelor”. Nebunia este să faci același lucru de fiecare dată, dar să aștepți rezultate diferite.

“Pentru a îmbunătăți e nevoie de schimbare, pentru a fi perfect e nevoie să schimbi des” – Winston Churchill

Există momente în viața personală sau profesională când îți dorești ceva mai bun, ceva diferit, sa treci la nivelul următor sau doar să depășești un moment dificil. Uneori, așa cum este momentul pe care îl traversăm, contextul în care exiști se transformă radical și decizia de a schimba ceva la tine sau la ceea ce faci zi de zi nu îți mai aparține în totalitate, devine o necesitate. Indiferent dacă schimbi pentru a îmbunătăți mediul în care trăiești sau pentru a te adapta la ce se întâmplă în jur, primul pas este conștientizarea nevoii de schimbare. Conform lui Einstein: “nebunia este să faci același lucru de fiecare data, dar să aștepți rezultate diferite”, deci nu fii nebun, fă o schimbare. Dacă vom continua să ne conducem afacerile și proiectele ca și când contextul este neschimbat, vom obține rezultate valabile doar în trecut.

Management-ul schimbării are o misiune clară, să ajute pe toți cei implicați să înțeleagă de ce este necesară schimbarea și să ne ghideze pe noi și pe cei care ne sunt alături pe parcursul călătoriei, cu un nivel minim de plângeri și energie negativă. Există un set de principii care ajută să navigăm procesul și ne oferă uneltele pentru a reuși sa finalizam cu rezultate pozitive. Vorbim de un set de principii pe care fiecare manager sau antreprenor trebuie să le personalizeze conform situației specifice afacerii lor.

Abordează oamenii din echipă într-un mod organizat. Schimbarea dintr-o companie va afecta toți oamenii. Unele locuri de muncă vor dispărea și altele vor fi redefinite. Responsabilitățile se vor transfera, dezvolta sau dispărea de la caz la caz. După ce identifici nevoia de schimbare în compania ta, va trebui să construiești un plan și obligatoriu să incluzi factorul uman in acel plan. Pentru gestionarea corectă a situației trebuie să fii proactiv și sa fii cel care inițiază comunicarea. Amânarea comunicării sau gestionarea problemelor, care apar datorita rezistentei naturale a oamenilor la schimbare, reactiv, vor întârzia procesul de schimbare și asta va afecta rezultatele si moralul. Fă gestionarea situațiilor apărute în relația cu angajații una din cele mai importante etape în management-ul schimbării pentru că resursa umană este cea mai importanta în companie.

Începe cu tine. Schimbarea va aduce nesiguranță în ecuație și în momente ambigue și volatile, oamenii se vor uita la liderul lor. Liderii trebuie să fie primii care acceptă schimbarea și provocările și să ofere direcție și viziune “trupelor”. Dacă decizia este să reducem costurile în organizație, să tai salarii sau bonusuri pentru o perioadă dar vii in continuare la birou în mașina ta foarte scumpă, e foarte posibil sa transmiți mesajul greșit. Fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi în partenerii și angajatii tăi. În același timp, înțelege că fiecare persoană implicată reacționează diferit la schimbări și unii dintre ei vor avea nevoie de suportul tău. În vârf schimbarea începe din prima zi, fără procrastinare.

Implică fiecare nivel al organizației. Implementarea schimbării va afecta, mai devreme sau mai târziu, fiecare nivel al organizației. La fiecare nivel e nevoie să găsești, pregătești și motivezi un lider care să translateze viziunea ta la acel nivel. Importanța acestui pas creste o data cu dimensiunea organizației despre care vorbim. Când de exemplu se decide schimbarea produselor într-o companie, strategia este realizată la nivel executiv și apoi în cascadă deciziile ajung la angajați prin implicarea managerilor de echipe. Fără piloți ai schimbării implicați, pe diferite niveluri ale organizației, procesul nu are mari șanse de reușită.

Exprimă-ți punctul de vedere și comunică-l adecvat. Urmează acești trei pași când îți exprimi punctul de vedere, expune sincer realitatea și explică de ce schimbarea este necesară, demonstrează încredere în viitorul companiei și în liderii care o vor conduce acolo și la final arată drumul pe care îl aveți de parcurs. Fă clar pentru toată lumea realitățile cu care ne confruntăm și explică de ce schimbările ce vor urma sunt soluția cea mai bună pentru toți. Nu presupune că oamenii implicați înțeleg ce se va întâmpla, comunică totul clar și corect și mai ales cere feedback pentru a te asigura că mesajul a fost livrat cum îți doreai. Momentul în care începe este unul sensibil și este nevoie de comunicare peste medie. Spune povestea cu emoție și fii dedicat, povestea potrivită este o componentă importantă în procesul de transformare.

Fă-i să simtă că este și afacerea/proiectul lor. Fă din parteneri și angajați aliați, ambasadori ai viziunii tale. Lasă lideri din diverse departamente să își asume responsabilitatea și susține această stare de fapt prin recompense și stimulente, materiale sau nu. Am fost mereu atras de sistemul American de parteneriat, dacă ești responsabil, dedicat și livrezi rezultate, după o perioadă de evoluție poți deveni oficial partener în companie. Dă șansa asta liderilor din organizația ta și ei vor implementa schimbările pe care le dorești.

Așteaptă-te la neprevăzut. Este posibil să fii construit planul perfect, ai cei mai buni parteneri, angajați care să te ajute cu procesul dar întotdeauna există șansa ca unele lucruri să nu meargă așa cum ți-ai propus. Sunt multe elemente pe care nu le controlezi dar care îți influențează activitatea. Ai nevoie să aduni informații în timp real, să recalibrezi procesul și să te adaptezi din mers. Asigură-te ca ai și un plan B, C sau poate chiar D.
În sport te antrenezi, planifici o strategie pentru atac și apărare pe baza calităților jucătorilor pe care îi ai în echipă și a informațiilor despre oponent. Dar când începe jocul descoperi că nu ești singur pe teren, adversarul tău e acolo și sunt multe lucruri pe care nu le știai si nu le controlezi. Mike Tyson a spus – “toată lumea are un plan, până când primește primul pumn în față”. Vei primi lovituri, important e cum reacționezi după si cât de repede te redresezi.

Vorbește cu fiecare persoană individual. Călătoria pe care o începi va avea un final fericit doar dacă fiecare persoană va experimenta schimbarea, în același timp vor vrea să știe cum îi afectează pe ei personal. Vorbește cu fiecare în parte și explică onest și cât de detaliat se poate ceea ce va urma. Oferă fiecăruia un motiv să devină parte din noua construcție, reține că oameni diferiți vor lucruri diferite. Deși este o decizie grea, uneori eliminarea din organizație a celor care se opun schimbării poate fi decizia corectă pe termen lung.

Schimbarea nu este ușoara, nu este confortabilă și nu este plăcută, tocmai de aceea reticența oamenilor este mare când e nevoie să schimbe ceva. Însă atunci când ai decis ca e benefică nu ai altă opțiune decât să începi procesul de transformare. Poate de aceea, uneori se întâmplă evenimente globale, precum cel pe care îl trăim acum și care ne obligă să facem schimbările necesare pe care le-am tot amânat. Dacă schimbarea este din motivele corecte, ai un plan, ghiduri clare pentru implementare și ești conștient de nevoia de schimbare, deja drumul este pe jumătate parcurs. Uneori, în situații dificile reacția noastră face diferența. Riscând, începând un proces de transformare, e posibil ca rezultatul final să te surprindă.
“Singurul lucru constant în viață este schimbarea.” – Francois de la Rochefoucauld

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Mihai Chiratcu
Mihai Chiratcu
Mihai a început o cariera în vânzări acum 17 ani si a avut diferite responsabilități, Customer Care, Sales, Sales Management sau Business development. În 2013, decizia de a începe o noua provocare a venit natural si a devenit consultant de business, concentrându-se pe Transformation, Sales și Cultura Organizațională, împărtășind poveștile și experiențele adunate. A absolvit ASE, specializarea Afaceri Internaționale, modulul cu predare in engleză și a terminat un program postuniversitar în cadrul UPB, specializarea Change Management. Mihai se descrie ca fiind producător de oameni liberi pentru că poveștile sale oferă interlocutorilor încredere, curaj și momente informative. Proiectele pe care le construiește și implementează se concentrează pe client si pe călătoria acestuia, folosind co-crearea și oferind sfaturi si suport, astfel clientul își găsește răspunsurile proprii și nu unele ale consultantului.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate