adplus-dvertising

„Vai, nu știu ce să mai facem, câștigăm 2000 de euro pe lună și cheltuim 2500“. Ce putem face pentru a economisi

Un dialog avut cu 4-5 ani în urmă, în ziua de Crăciun, mi-a atras atenția. În spiritul sărbătorilor, o atmosferă frumoasă, cu multe feluri de mâncare – altfel nu se poate la noi, nu-i așa?- , totul roz și cu atmosferă pozitivă. Dar la un moment dat vine momentul plângerii: „Vai, nu știu ce să mai facem, câștigăm 2000 de euro pe lună și cheltuim 2500“. Nu am luat acest dialog ca pe o laudă, ci ca pe un eșec legat de gestionarea cheltuielilor. Nu sumele mi-au atras atenția, ci diferența dintre venituri și cheltuieli. Micul rumeniu aproape că mi s-a oprit în gât și am întrebat: „Cum așa? V-ați gândit vreodată că ați putea economisi, gestionând veniturile și cheltuielile astfel încât să nu rămâneți niciodată datori, eventual să și economisiți?“.

Răspunsul primit mi-a pus un zâmbet larg pe față: „Du-te, bă, băiatule de aici, că o viață avem“.

În urma acestei răbufniri am renunțat să continui discuția, căci de fapt totul era o laudă legată de câți bani câștigăm și pe unde ne mai plimbăm. Neinteresant.

Anii au trecut și excursiile exotice, cheltuielile efectuate fără niciun fel de argument rațional nu au dat nicio șansă creditelor pentru nevoi personale ce trebuiau returnate cu dobânzi consistente, chiar dacă veniturile lunare ale respectivilor erau unele deloc de neglijat.

În România avem o gravă problemă atât în ceea ce privește gestionarea cheltuielilor, dar și cu economisirea. Românii nu economisesc, mulți spun că nu au de unde, dar din propriile spuse afli ce cheltuieli efectuează sau motivele pentru care se împrumută și conștientizezi că totul se rezumă la lipsa educației financiare, iar în multe cazuri la educație, în general.

A scădea cheltuielile la zero este imposibil și nici nu este de dorit așa ceva. Însă ne putem gestiona cheltuielile astfel încât, la final de lună, să avem mereu o balanță de venituri și cheltuieli pozitivă. Adică să cheltuim mai puțin decât am câștigat. Acest lucru se poate face și implică organizare, planificare, obiective. Poate părea complicat, dar nu este.

Cea mai simplă metodă de a realiza economii este cea clasică. Deschizi laptop-ul, apoi într-un fișier excel, pe două coloane, treci veniturile lunare în partea stângă și chetuielile în dreapta. Apoi realizezi diferența dintre ele. Cu suma rezultată decideți ce faceți. O cheltuiți integral, decideți să economisiți o parte din ea sau considerați că trebuie să vă împrumutați pentru a satisface cheltuielile în luna respectivă?

Scopul acestui exercițiu este de a afla cât cheltuim și pentru ce. Datele din tabel trebuie să fie reale și complete.

Dacă veniturile sunt, în mare parte, pentru cei mai mulți dintre noi, salariale, cheltuielile se împart în fixe și variabile. Cele fixe sunt reprezentate de plata chiriei sau a ipotecii, întreținere, electricitate, plăți efectuate pentru rate (credite consum personal), telefonie, cablu tv, gaz, taxe și impozite. Acestea sunt ușor de gestionat, nu sunt o surpriză și știm că au loc lunar sau la intervale cunoscute.

Dacă cheltuielile fixe sunt greu de optimizat, cheltuielile variabile sunt cele ajustabile, optimizabile, iar aici includ cheltuielile efectuate pentru mesele la restaurant, cumpărarea de haine, achiziția de electronice și electrocasnice, efectuarea de concedii, achiziționarea de mobilier etc.

Cel mai simplu mod de a economisi este stabilirea unor obiective generoase, anume achiziția unei case ori achiziția unui autoturism sau dorința de a asigura copiilor plata cursurilor unei școli de prestigiu în viitor. Gândiți în perspectivă, think big!

Contează pentru voi să impresionați un anturaj sau să vă câștigați independența dând valoare banilor voștri? Dacă nu doriți să impresionați prin efectuarea unor cheltuieli inutile, atunci puneți în pratică cele de mai sus. Dacă doriți să impreionați neapărat, procedați exact la fel, punând în practică cele de mai sus și la un moment dat vă veți atinge acel obiectiv grandios. Fiți inteligenți, fiți calculați și nu vă mai împiedicați de scuze puerile pentru a nu economisi.

Dacă vă este greu să puneți în aplicare un plan precum cel de mai sus, unul banal de altfel, atunci din veniturile lunare încercați să economisiți 100-150 de euro lunar. La o valoare medie economisită, de 125 euro/lună, veți avea în cont după doar 3 ani, suma de 4.500 euro.

De asemenea, imaginați-vă că a intervenit o urgență și că brusc aveți nevoie de o sumă consistentă de bani. Echivalentul a 2000 de euro, de exemplu. Aveți posibilitatea de a vă suna toți amicii și de a asculta toate scuzele din lume pentru care aceștia nu vă pot împrumuta sau de a merge la bancă. Ambele situații sunt consumatoare de timp, iar în cazul unui credit bancar veți plăti dobânzi.

Nu ar fi fost mai relaxant să aveți o plasă de siguranță?

Problema gradului redus de economisire nu pleacă doar de la consumatori, ci și de la comercianți. Pentru a-și maximiza profiturile, pentru a-și crește vânzările, cifra de afaceri, aceștia ne bombardează continuu cu reclame pe toate canalele media, dar nu numai,

Dacă mergeți într-un mall veți observa o ciudățenie permanentă. Toate magazinele, dar absolut toate, afișează mereu reduceri. 20%, 30%, oferta de primăvară, oferta de vară, oferta de toamnă, uraaa, oferta de Crăciun. Toate produsele sunt comercializate în permanență la ofertă.

Nimic nu mai are preț normal, ci sunt mereu oferte, la absolut toate produsele. Nu vi se pare nimic ciudat?

De fapt fiecare dintre noi are un tipar psihologic pe care comercianții îl bombardează cu mesaje. Comercianții focalizează grupuri de clienți, tipare de consumatori, scopul fiind să atragă mereu clienți noi și să-i fidelizeze pe termen lung. În piață nu este doar o luptă permanentă între comercianți, pentru a câștiga o cotă de piață cât mai mare, ci și între comercianți și potențialii clienți.

Cum putem să rezistăm cheltuielilor emoționale? Este simplu. Ne vom transforma planurile pe termen lung în priorități și vom da sens acelor cheltuieli ce pot da valoare vieții noastre, diferențiindu-le de cheltuielile care ne vor oferi bucurie pe termen scurt. Totul stă în puterea voastră. Dar gândiți-vă la OPO, anume: Organizare, Planificare, Obiective.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Claudiu Vuță
Claudiu Vuță
Claudiu Vuță este analist economic, vicepresedinte al AAFBR (Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România). Alumni al programului de excelență "Politici economice și ale pieței muncii" din cadrul Konrad Adenauer Stiftung, Claudiu publică articole economice pe teme globale, dar și locale, prezentând analize de profil în presa scrisă și emisiuni TV. Pentru activitatea jurnalistică din domeniul economic i-a fost decernat în anul 2020, premiul CFA Society Romania Media Award.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate