Metaverse, un domeniu în ascensiune sau doar un eșec de proporții? Pe câmpul de luptă al metaversului, Mickey Mouse și Clippy sunt ultimii războinici căzuți la datorie.
Între reducerile masive de locuri de muncă din industrie și o schimbare de direcție masivă către inteligența artificială generativă, este o perioadă ciudată pentru domeniul tehnologiei. Și, așa cum se întâmplă adesea în timpul schimbărilor și reorganizărilor generalizate, unele eforturi sunt făcute degeaba. Unul dintre aceste eforturi fiind, se pare, graba uriașă către metaverse după ce Mark Zuckerberg, devenit CEO al Facebook, a rebranduit întregul Facebook în jurul acestui concept.
Potrivit informațiilor din The Wall Street Journal, atât Disney, cât și Microsoft, două companii de renume care au riscat pariind pe metaverse, au făcut mișcări importante pentru a-și lichida operațiunile metaversale, Disney reducându-și întreaga divizie, iar Microsoft închizând o organizație VR pe care a achiziționat-o în 2017.
“O mulțime de companii și afaceri au impresia, pe bună dreptate, că dacă trebuie să reducă numărul de angajați sau cheltuielile în general, acest tip de categorie pare să fie o țintă destul de ușoară”, a declarat pentru WSJ Scott Kessler, analist în sectorul tehnologic la firma de cercetare Third Bridge Group.
“Toate aceste lucruri care se întâmplă, legate de inteligența artificială, par să poată fi folosite și valorificate acum”, a continuat el. Dar când vine vorba de metaverse, “nimeni”, a declarat Kessler pentru WSJ, “nu știe când se va atinge masa critică”.
Cu alte cuvinte, inteligența artificială pare a crește acum, în timp ce despre metaverse se pare că se spune “poate va produce bani la un moment dat, dar nu acum”. Iar investitorii, se pare, nu preferă să aștepte.
Este o schimbare revelatoare în industrie, având în vedere că nu mai departe de luna octombrie a anului trecut, fondatorul Facebook considera că metaversul avea un viitor strălucitor
Microsoft, în special, a fost unul dintre acești parteneri noi. Zuckerberg a folosit toate ocaziile pentru a poziționa metaversul ca fiind viitorul muncii, iar Microsoft, care a pus de mult timp stăpânire pe fluxurile de lucru de pretutindeni, a acceptat ideea sa.
Disney, la rândul său, a lucrat la proiecte de metaverse încă din 2021. Fostul CEO Bob Chapek și-a afirmat încrederea în metaverse într-o convorbire cu compania din octombrie 2022.
Schimbarea de direcție a Microsoft în ceea ce privește metaversul este deosebit de interesantă, având în vedere cronologia lucrurilor. Dar directorul general al Microsoft, Satya Nadella, a fost pe scenă cu CEO-ul Facebook lăudând lumea digitală cu doar trei luni înainte de a investi 10 miliarde de dolari în OpenAI (și între timp a concediat 11.000 de angajați Microsoft).
Mișcarea Microsoft este surprinzătoare
Totuși, spre cinstea lui Nadella, chiar și Zuck însuși și-a redus eforturile metaversale – cel puțin verbal – pentru a se concentra pe inteligența artificială. Într-o convorbire telefonică recentă, potrivit WSJ, CEO-ul Facebook a folosit “inteligență artificială” de 28 de ori, în timp ce cuvântul “metaverse” a fost rostit de doar șapte ori. O schimbare similară a fost observată și în cea mai recentă notă de scuze-explicații a lui Mark Zuckerberg către cei mai recenți angajați ai săi, în care a menționat AI de patru ori, între timp menționând doar metaversul de două ori, și doar în același timp cu AI.
În altă parte, WSJ notează, de asemenea, că vânzările de căști Meta’s Quest 2 au scăzut în ultimul trimestru – o cifră care pare a fi în concordanță cu numărul de oameni care pot fi găsiți în Horizon Worlds, care se pare că nu este chiar atât de mare.
Desigur, Meta are mai mulți bani decât oricine altcineva, așa că va fi interesant de văzut unde va ajunge această industrie emergentă. Cât despre Microsoft și Disney? Știm care este poziția Microsoft și nu am fi surprinși să vedem că cei doi fac echipă pentru a folosi inteligența artificială pentru a genera “următoarea frontieră și mai mare a poveștilor”. Sau ceva de genul acesta.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: Metaverse