Numește-o junglă, ecosistem sau haos. Social Media este și va rămâne mult timp alături de noi. Va evolua, va crește și din “adolescentul sociabil și nebunatic” al marketingului, va ajunge un pilon important în strategia de comunicare. Asta daca nu a ajuns deja.
În funcție de industrie și brand, social media poate fi considerat un mediu de comunicare de nelipsit sau ceva opțional – un loc unde mai ”arunci” câte o postare ca să îți iasă acea abordare 360⁰ din Power Point. Oricum ar fi, datorită pandemiei domeniul digital a avansat într-un timp foarte scurt și foarte rapid.
Oamenii care nu credeau în online prea mult și-au deschis pagini web sau de social media, iar cei care își creșteau deja comunități aici, au investit mai mult
Atenție! Un buget mai mare sau mai multe resurse alocate nu înseamnă neapărat un boom peste noapte. Sau dacă încerci o lună sau jumătate de an și crezi că dintr-o dată vei avea like-urile alea multe sau o super comunitate, te înșeli. Social media poate părea un miraj. Doar gândește-te la faptul că multe platforme sunt deja mature, că ești în competiție cu alții pentru acele câteva secunde de atenție (attention span) sau pur și simplu e nevoie de timp. Consistență și timp. Și alte câteva lucruri pe care le cred esențiale să crești.
Strategia
Atâtea mesaje, atât de mulți oameni vor să îți capteze atenția, de la prietenii plecați în Dubai până la brandul favorit de haine. Totul pare atât de aglomerat că la un moment dat pare că ești într-o junglă în care te pierzi ore în șir. Câți dintre noi nu a vrut să verifice cât e ceasul și s-a trezit vreo 10 minute mai târziu râzând la video-uri amuzante cu pisici?! Ca să te poți diferenția, trebuie să începi efectiv să “sapi” și să vezi ce are brandul tău special – poziționare, cum ești recunscut în piață și cum vrei să fii perceput, mesaje cheie, audiență, ”pain points” și vezi cum le poți rezolva. Vezi ce este mai important de comunicat despre brandul tău și maniera prin care vrei să le comunici. Mergi și mai departe, care este ”tone of voice-ul” și atributele de brand?
Cum vrei să fie relația ta cu oamenii din social media? Fii atent și la context și industrie. Care e publicul tău țintă? Ce obiective ai și cum le măsori. Ce platforme de social media ar fi mai potrivite pentru tine? Ce rol ar avea? Din aproape în aproape vei constata că sunt multe lucruri de luat în considerare înainte să creezi efectiv o postare.
Conținutul: imagine statică sau video? Sau pur și simplu text? De unde încep?
În mod sigur nu de la format, ci de la platformă. Creezi conținuț pentru Instagram sau TikTok? Facebook sau YouTube. Cum consumă oamenii acolo conținutul? Cum pot să le atrag atenția? Totul este despre atenție în fond și toate platformele au specificul său. TikTok devine din ce în ce mai mult un Netflix în care vizionezi ”trailere” cu tot felul de tipuri de conținut. Pe Facebook îți poți crea grupuri de oameni pasionați pe care să ți-i transformi în brand ambasadori.
Pe YouTube poți crea divertisment de calitate sau Shorts. De ani de zile, formatul video este considerat un trend și acum, mai mult ca niciodată putem să îl vedem sub atât de multe forme. Necizelat și autentic pe TikTok, funny sau glam pe Reels, bine editat și calitativ pe YouTube. Important este să înțelegi platforma, să îi atribui un rol și să creezi sau cel puțin adaptezi conținutul.
Audiența: Deși a mai fost menționată pe ici pe colo, merită să i se aducă un tribut. De ce?
Banii investiți în social media rezolvă tot? Ei bine, nu. Audiența e cheia întregii strategii și a conținutului pe care îl creezi. Dacă nu te gândești pentru cine faci tot acest efort, te anunț că deja ai pierdut trenul. Cum să obordezi însă audiența în social media? Nu mai vorbim de multă vreme despre mase. Abordarea în acest moment este să mergi personalizat, mai aprofundat, către comunități, micro comunități. Se discută mai nou de triburi, de grupuri. Cât de personal și pe limba lor poți vorbi, fără a altera imaginea de brand și tone of voice-ul? Cu ce fel de conținut? Este relevant? Adresează-ți multe întrebări până să ajungi la acel mix perfect pentru brandul tău.
Dacă ai ajuns până aici, ești marele câștigător la Bingo. Glumesc! Pe final, mai am ceva din categoria tips & tricks. În social media până nu testezi, nu știi dacă merge. Fii atent la ce fac alții, chiar din alte industrii. Vezi ce a mers la ei și ce nu, învață din greșelile altora, dar și din ale tale. Alocă ceva bani din bugetul tău pentru diverse teste, de la A/B testing, comunități și platforme noi. În funcție de imaginea de brand, poți să fii ”bold” sau să testezi pe un ”teren safe”, poți testa ceva tehnic sau să fii îndrăzneț cu tema campaniei. Oricum ar fi, social media este dinamică. Și așa trebuie să fim și noi!
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: social media