Reprezinta actualele mașini electrice chinezești, fabricate în Europa, un pericol pentru producătorii europeni? Se pare că situația nu este deloc roză pentru giganții europeni, care se confruntă cu o concurență puternică din partea producătorilo chinezi. Europa se confruntă cu o provocare semnificativă pe piața auto, una care amenință să destabilizeze giganții tradiționali ai industriei. Constructorii chinezi de automobile electrice, sub presiunea tarifelor vamale europene, au găsit o cale ingenioasă de a-și menține competitivitatea: producția locală în Europa. Această strategie nu doar că le permite să evite tarifele, dar le oferă și un punct de sprijin solid pe o piață extrem de competitivă.
În Barcelona, Chery Automobile Co. este pe cale să înceapă producția modelului electric Omoda E5.
Uzina va funcționa pe baza unui parteneriat strategic cu Ebro, vizând o capacitate anuală de 150.000 de unități. “Suntem hotărâți să mergem înainte cu operațiunile noastre în Europa, pe termen scurt, mediu și lung,” a declarat Charlie Zhang, președintele Chery Europe. În Polonia, Leapmotor a început deja asamblarea modelului T03, un pas crucial pentru extinderea sa europeană.
Gigantul chinez BYD Co. și-a anunțat, de asemenea, planurile de a construi o fabrică în Ungaria, iar Zeekr, parte din grupul Geely, explorează posibilitățile de producție în Europa. Aceste mișcări strategice sunt parte dintr-un plan amplu de a evita impactul tarifelor și de a consolida prezența chineză pe piața europeană.
Deși în prezent controlează mai puțin de 10% din piața europeană a mașinilor electrice, producătorii chinezi se extind rapid, profitând de problemele întâmpinate de constructorii tradiționali europeni, care sunt nevoiți să închidă o parte din facilitățile lor din cauza scăderii vânzărilor globale. În acest context, parteneriatele și producția locală devin esențiale pentru a face față noilor provocări.
Analizele economice arată că tarifele impuse de UE ar putea reduce marja de profit a constructorilor chinezi de la 25% la doar 1% pentru anumite modele, cum este MG4 de la SAIC. Cu toate acestea, producția locală poate compensa aceste pierderi prin reducerea costurilor logistice și atragerea producătorilor de componente în regiune.
Un exemplu notabil este Leapmotor, care estimează un profit brut de aproximativ 3.200 de euro pentru fiecare automobil asamblat în Polonia pe baza kit-urilor CKD, comparativ cu doar 1.000 de euro pentru vehiculele importate integral. Această diferență subliniază importanța strategică a producției locale în contextul noilor tarife.
Autoritățile europene sunt vigilente. Recent, Autoritatea pentru concurență din Italia a amendat DR Automobiles cu șase milioane de euro pentru etichetarea incorectă a vehiculelor importate din China drept produse în Italia. Acest incident evidențiază tensiunile și provocările legate de păstrarea locurilor de muncă și protejarea industriei locale.
Cu toate acestea, tendința este clară. Constructorii chinezi continuă să se extindă în Europa, adesea prin achiziționarea de uzine pe care producătorii locali sunt dispuși să le vândă sau să le închidă. Presiunea pe partea de costuri și noile tarife europene creează un teren fertil pentru parteneriate și inovații, modelând viitorul industriei auto pe continent.
Europa se află la o răscruce de drumuri, iar rezultatul acestei confruntări economice și tehnologice va defini peisajul auto pentru deceniile următoare. Constructorii tradiționali trebuie să se adapteze rapid pentru a face față noului val de competitivitate adus de giganții auto chinezi.
Îți recomandăm:
China „inundă” piața europeană cu mașini ieftine. Marile companii auto din Vest nu fac față
cuvinte cheie: mașini electrice chinezești fabricate în Europa