adplus-dvertising

Răsturnare de situaţie pe piața muncii: Românii din diaspora se întorc acasă, doar 8% își mai doresc să plece în străinătate

Răsturnare de situaţie pe piața muncii: Românii din diaspora se întorc acasă, doar 8% își mai doresc să plece în străinătate.

Dorința românilor de a lucra peste hotare este într-o descreștere semnificativă, conform unui studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG), The Network și The Stepstone Group. În prezent, doar 8% dintre aceștia își îndreaptă privirea spre oportunități de muncă în afara granițelor României, în comparație cu 13% în 2020 și un  procent impresionant 22% în 2018. Această schimbare radicală în mentalitate și comportamentul profesional al românilor sugerează o transformare semnificativă în peisajul economic și social al țării. Piața muncii din România devine una tot mai atractivă.

Germania, Regatul Unit și Spania se evidențiază drept cele trei destinații de top pentru românii aflați  în căutarea unor oportunități de muncă peste hotare.

Românii consideră că aceste trei destinații le asigură un viitor profesional o viață împlinită pentru cei ce aleg să își îndrepte pașii către ele. Din metropolele vibrante ale Germaniei, până la peisajele idilice ale Regatului Unit și atmosfera romantică a Spaniei, aceste destinații reprezintă punctele de atracție pentru aspirațiile și visele profesionale ale românilor.

În clasamentul destinațiilor globale preferate pentru relocare, România a urcat pe poziția 89, marcând o ușoară îmbunătățire față de locul 92 înregistrat în 2018, dar înregistrând totuși o descreștere față de locul 78 din 2020. Această oscilație reflectă schimbările în percepția globală asupra țării, sugerează potențialele provocări și oportunități pe care le oferă România pentru cei care iau în considerare o relocare.

Raportul se sprijină pe datele obținute din răspunsurile a peste 150.000 de participanți din 188 de țări.

La nivel global, topul destinațiilor preferate pentru cei în căutarea unui loc de muncă este dominat de Australia, Statele Unite, Canada, Regatul Unit și Germania. În ceea ce privește orașele cele mai populare pentru oportunități profesionale, Amsterdam, Dubai, Abu Dhabi, New York și Londra se află în fruntea listei, atrăgând aspiranții la carieră din întreaga lume pe piața muncii, cu promisiunea unor perspective captivante și a unui mediu de viață dinamic și diversificat.

În timp ce în 2018 un impresionant 22% dintre români erau activ în căutarea unui loc de muncă în străinătate, această cifră a scăzut constant, atingând 13% acum trei ani și doar 8% anul trecut. Este demn de remarcat faptul că această tendință este în contrast puternic cu media globală de 23% în 2023, subliniind o schimbare semnificativă în preferințele și aspirațiile profesionale ale românilor în comparație cu restul lumii.

În același timp, în pas cu tendințele internaționale, numărul românilor deschiși să accepte un loc de muncă în străinătate în regim de lucru la distanță a înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 74% în 2023, comparativ cu 61% în 2020. Acest procentaj este remarcabil mai mare decât media globală de 66%, care a înregistrat și ea o creștere, de la 57% acum trei ani. Această schimbare reflectă adaptabilitatea și evoluția în mentalitatea profesională a românilor în fața noilor modalități de lucru și a oportunităților oferite de piața globală.

Motivațiile financiare și economice rămân în fruntea listei pentru românii care iau în considerare oportunitățile de lucru în străinătate, fiind menționate de impresionantul procent de 85% dintre aceștia, comparativ cu 64% la nivel global.

Însă, un alt factor care îi îndeamnă să își gândească o eventuală mutare este îmbunătățirea calității vieții, un aspect important pentru 77% dintre români, în comparație cu 55% la nivel global. Remarcabil este și faptul că o proporție semnificativ mai mare, de 59%, dintre români, în comparație cu media internațională de 35%, evidențiază sistemele mai bune de asistență socială și de sănătate ca fiind un motiv atrăgător pentru o eventuală relocare. Aceste cifre subliniază nu doar dorința de prosperitate economică, ci și preocuparea pentru un nivel de trai mai bun și pentru un sistem de protecție socială mai solid.

În România, se evidențiază faptul că 25% dintre cei activi în domeniile designului, artei, profesiilor creative și arhitecturii ar fi dispuși să își desfășoare activitatea în străinătate, conducând în clasamentul preferințelor. Urmează muncitorii manuali, cu un procent de 18%, și profesioniștii în managementul afacerilor, cu 17%. Aceste date sugerează că atracția pentru oportunitățile de muncă internaționale este puternică în rândul unor sectoare specifice, care valorizează creativitatea, expertiza tehnică sau abilitățile manageriale.

În linie cu tendința globală, aproximativ 30% dintre români ar fi dispuși să se stabilească în străinătate pe termen lung, fără o limită prestabilită de timp, indicând o preferință pentru o schimbare durabilă și semnificativă în carieră și viața personală.

Studiul analizează și motivele pentru care cei care au ales să rămână în țările lor natale au luat această decizie.

Atât respondenții români (53%), cât și cei din întreaga lume (54%), au menționat ca motiv principal incapacitatea de a-și lua cu ei membrii familiei sau partenerii. În plus, atât respondenții globali, cât și cei din România (33% în ambele grupuri), au făcut referire la legăturile puternice cu țara natală ca fiind un motiv pentru a rămâne.

De asemenea, 31% dintre români (comparativ cu 16% la nivel global) au indicat că dificultatea în achiziționarea de proprietăți imobiliare în străinătate a fost un motiv pentru a alege să rămână. Aceste date subliniază importanța legăturilor familiale și a sentimentului de apartenență la țară în decizia de a rămâne acasă, precum și obstacolele practice întâlnite în procesul de relocare.

Îți recomandăm:

Piața imobiliară din Spania este invadată de est-europeni, în timp ce Rusia înaintează pe frontul ucrainean

cuvinte cheie: piața muncii

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Project-E
Project-E
Project-E formează o comunitate de autori ce doresc să împărtășească din experiența și cunoștințele proprii pentru a oferi o perspectivă pozitivă societății. Abordăm teme economice, vorbim despre societate, educație și despre experiențe de viață. Membrii comunității Project-E sunt profesioniști care prin exemplul propriu doresc să aducă un plus de valoare societății românești

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate