În mijlocul unei revoluții silențioase, producătorii auto europeni sunt martori la o schimbare de putere epică în industria auto globală. În timp ce China își consolidează poziția ca gigant emergent al sectorului, Europa se confruntă cu o pierdere treptată de teren în fața acestui titan asiatic.
Motivul? China se afirmă din ce în ce mai puternic, cu o producție agresivă și investiții masivă în tehnologie și inovație. Într-un univers al mașinilor electrice, bateriile reprezintă noua monedă de schimb, iar China este în fruntea cursei, deținând șase din primii zece producători globali de baterii.
Această supremație chineză a dus la o schimbare seismică în lanțul de aprovizionare global, cu China dictând regulile jocului și impunând noi standarde.
În timp ce producătorii auto europeni își păstrează tradiția și reputația, China îi obligă să-și reevalueze strategiile și să se adapteze rapid la noile realități.
Impactul acestei schimbări nu poate fi subestimat. Cu Europa pierzând din teritoriu, consecințele se resimt deja în întreaga industrie auto globală. Însă, în timp ce unii văd această schimbare ca pe o amenințare, alții o privesc ca pe o oportunitate de reinventare și de adaptare la un nou peisaj competitiv. Un lucru este sigur: viitorul industriei auto va fi definit de această luptă epică între continente.
După o ascensiune puternică în 2023, piața auto se pregătește acum să înfrunte o provocare majoră: o scădere previzibilă cu 1.9%.
Analiștii atrag atenția că această prăbușire este în mare parte rezultatul diminuării cheltuielilor de consum, amplificată de o creștere economică globală sub așteptări.
Anul trecut, înmatriculările de mașini noi au reușit o revenire notabilă, pe măsură ce lanțurile de aprovizionare au început să-și revină după criza COVID și cererea a fost din nou deblocată. De asemenea, avântul economic a alimentat interesul pentru vehiculele electrice, generând o creștere semnificativă în vânzări. În ciuda acestui avans, numărul total de înmatriculări auto la nivel global a atins aproape 88 de milioane, rămânând sub nivelul pre-pandemie.
Într-o analiză semnată de Allianz Trade, cele mai mari trei piețe auto – China, SUA și Europa – au evidențiat creșteri de +11,9%, +12,5%, și respectiv, +17,2% în 2023. Totuși, perspectivele actuale indică o nouă direcție, iar industria auto se pregătește să navigheze în ape tulburi.
Pe fondul tensiunilor geopolitice tot mai accentuate, perspectiva pentru cererea globală pare să fie umbrită de amenințarea unor tarife mai ridicate. Cu toate acestea, în acest tablou sumbru, vehiculele electrice rămân o lumină la orizont, păstrându-și poziția relativ favorabilă în ciuda provocărilor majore.
Proiecțiile indică o creștere impresionantă în vânzările de autoturisme electrice noi, care ar putea depăși cifra de 18 milioane în 2024, într-o expansiune de +32,8% față de anul precedent. Europa se anunță a fi liderul incontestabil al acestui avânt, cu o creștere proiectată de +41,2%. Cu toate acestea, în ciuda creșterii vânzărilor, producătorii se pregătesc să facă față unor provocări semnificative în ceea ce privește producția. Hyundai a decis să investească peste 51 de miliarde de dolari. Gigantul sud coreean va angaja peste 80 de mii de oameni.
Anticipând o scădere a marjelor brute și a profitului la 18,7% (-28pps), producătorii de automobile trebuie să-și adapteze rapid strategiile. În fața acestui peisaj incert, diversificarea investițiilor și agilitatea devin imperative. Industria auto se pregătește să intre într-o nouă eră de colaborare intraregională, conectând producătorii de mașini cu toate părțile implicate din lanțul de aprovizionare, într-un efort comun de a obține avantajul necesar în această reconfigurare a pieței.
Industria auto globală se află în mijlocul unei transformări de paradigmă, trecând de la era vehiculelor cu motoare cu ardere internă (ICE) către o nouă eră alimentată de energie verde.
În lumina obiectivelor ambițioase privind combaterea schimbărilor climatice și atingerea neutralității în ceea ce privește emisiile de carbon, guvernele din întreaga lume încurajează trecerea la surse de energie regenerabilă și reducerea dependenței de combustibilii fosili. În această evoluție, industria auto va juca un rol central, iar succesul său va fi strâns legat de creșterea gradului de adoptare a mașinilor electrice.
Aspectul definitoriu al unei mașini începe să se schimbe sub ochii noștri, de la capacitatea motorului – o trăsătură în care producătorii auto europeni, americani, japonezi și sud-coreeni s-au evidențiat în era ICE – la capacitățile bateriei și ale software-ului. Această tranziție către vehiculele electrice aduce o provocare majoră pentru industria auto tradițională, cu liderii săi obișnuiți fiind nevoiți să se adapteze rapid noilor cerințe ale pieței.
Pe plan regional, schimbările sunt deja în curs, iar China rămâne un factor de perturbare major, provocând liderii auto tradiționali prin investițiile semnificative în capacitățile software realizate în ultimul deceniu.
Cu o dezvoltare rapidă a vehiculelor electrice și o dominanță asupra întregului lanț de aprovizionare, China redefinește peisajul auto global și impune un ritm accelerat al schimbării în întreaga industrie.
Într-un context marcat de creșterea tensiunilor geopolitice și de preocupările legate de dependența de componente chinezești, Europa și SUA au impus controale și restricții comerciale mai stricte, reflectând îngrijorarea cu privire la impactul popularității automobilelor electrice chinezești asupra industriei locale. Cu șase dintre primii zece producători globali de baterii situați în China și ceilalți patru în Asia, aceste țări au acoperit împreună 92.1% din capacitatea totală de baterii la nivel mondial în 2023.
În fața acestei realități, guvernele au început să impună restricții și să monitorizeze importurile auto din China cu atenție sporită. SUA, de exemplu, oferă stimulente substanțiale, de până la 7,500 dolari în credite fiscale, pentru achiziționarea de vehicule electrice noi fără componente chinezești. Cu companiile chineze capabile să producă mașini electrice la un cost mai mic datorită lanțului de aprovizionare local, costurilor mai reduse cu forța de muncă și economiilor de scară, există o perspectivă reală ca mașinile electrice provenite din China să umple decalajul de pe piața din Vest, accelerând astfel tranziția globală spre vehicule electrice.
Îți recomandăm:
China „inundă” piața europeană cu mașini ieftine. Marile companii auto din Vest nu fac față
cuvinte cheie: industria auto