Nio ET9 este o maşină electrică de talia lui Mercedes S-Class, care-şi poate încărca bateriile mai repede decât ar alimenta cu benzină
Producătorul chinez Nio a dezvăluit noul ET9, un model care vine să se claseze în vârful ierarhiei de modele. Nio ET 9 are dimensiuni comparabile cu S-Class însă vine cu o viziune nouă a luxului, care scoate din nou în vogă siluetele originale şi atipice, care amintesc de modelele franceze de cândva. Cel mai impresionant, însă, e că noul model e cu un cap mai sus la tehnologii de propulsie electrică decât Mercedes EQS sau alţi titani germani din segment, iar la filosofia luxului nu merge pe opulenţa răsuflată, ci aduce un suflu proaspăt de idei, relatează piataauto.md.
Noul Nio ET9 are 5.352 mm lungime şi 2.016 mm lăţime, apropiindu-se de BMW i7 în dimensiuni, şi fiind cu 13 cm mai lung decât Mercedes EQS şi cu 12 cm mai scurt decât Rolls-Royce Spectre. Ampatamentul noului model chinez e de 3,25 metri şi e o mare provocare să faci o maşină suficient de rigidă torsional la o asemenea lungime a ampatamentului, dar în epoca maşinilor electrice avansate, concepute din start pe platforme dedicate, bateria ia rol de element de rigiditate structurală, ceea ce rezolvă imediat această problemă. Şi noua maşină chinezească are o rigiditate torsională de 52.600 Nm/grad, fiind în vârful ierarhiei lumii auto la acest parametru.
La nivel de sistem de propulsie şi baterie, maşina asta pare dintr-o epocă viitoare faţă de ce oferă Mercedes EQS şi deja şi Porsche Taycan. Doar Lucid mai poate spune că e pe aproape. Noul Nio ET9 foloseşte o arhitectură de 900 volţi, ca şi Lucid, în timp ce Mercedes şi BMW mai folosesc 374-400 volţi. Şi dacă Porsche îşi poate încărca bateriile la 350 kW putere, iar Mercedes pe la 180-210 kW, atunci Nio ET9 îşi poate încărca bateriile cu 600 kW putere!
E o cifră încă nemaivăzută în industrie, iar asta a însemnat că a fost nevoie de noi staţii de încărcare, concepute de Nio, care pot da curent de 765 A şi până la 1.000 volţi, numite deja ultra fast charge. Aceste staţii pot încărca bateria în doar 5 minute cu suficientă energie cât să mergi 255 km, iar asta deja poate concura cu alimentarea unei maşini cu benzină. Or, ca să mergi 255 km cu 10 litri la sută cu o limuzină comparabilă, ai avea nevoie de minim 25 litri de carburant, iar alimentarea lui cu conectarea furtunului, curgerea lichidului şi punerea furtunului la loc, fără a lua în calcul plata, tot ar necesita vreo 5 minute!
Apropo, aceste staţii de încărcare sunt răcite cu lichid, ca să facă faţă puterii imense, răcirea având loc inclusiv prin furtun. Iar noul Nio ET9 va avea în continuare posibilitatea de a schimba bateria cu una încărcată la staţii speciale, ca şi celelalte modele Nio, ceea ce durează 3 minute.
Noul model are o putere de propulsie de 707 CP, cu două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, şi foloseşte o baterie de 120 kWh capacitate, baterie care debutează şi cu o densitate energetică admirabilă de 292 Wh/kg, ceea ce înseamnă că toată bateria de 120 kWh ar cântări aproximativ 410 kg.
Maşina debutează şi cu un sistem propriu de gestiune electronică a întregii maşini până la nivelul arhitecturii proprii a circuitelor electronice şi chiar a noului chip cu semiconductoare. Puterea de procesare a acestui e uriaşă, dincolo de orice se foloseşte în prezent în lumea auto, spun chinezii, iar asta va da beneficii uriaşe atât în gestiunea eficientă a propulsiei, cât şi în rapiditatea de operare a tuturor interfeţelor digitale de la bord.
Iar la interior e un lux desăvârșit, dar fără opulenţă. Există un scaun cu 24 de tehnologii patentate doar pentru el. Apropo, observăm că deja am ajuns la etapa în care un producător chinez vorbeşte despre zeci de patente înregistrate odată cu lansarea unui model nou, deci e o clară schimbare de abordare, faţă de copierile de acum 10-20 de ani.
Toată maşina are 17 tehnologii implementate pentru prima dată în lume, şi 525 patente pentru toate componentele sale inovative. Nici măcar S-Class nu poate concura cu un asemenea grad de inovaţie!
Aşadar, acest nou Nio ET9 mai marchează un salt imens făcut de industria chineză în ambiţia şi consistenţa tehnologică a unui nou model. Dacă am şterge emblema şi am vorbi despre toate acest tehnologii în raport cu orice altă marcă occidentală, de la Porsche, Mercedes sau Rolls-Royce, acea marcă ar vorbi cu mândrie despre el, ca despre un pionierat vizionar în lumea auto. Doar că acum suntem în timpuri în care Mercedes lansează EQS-uri pe bandă rulantă cu tehnologia de acum 5 ani şi apoi se plânge că stau nevândute la dealeri, iar chinezii lansează maşini electrice cu tehnologii care încă nu există în altă parte în lume, nici măcar la Tesla, nemaivorbind de Mercedes.
Nio ET9 e un model fascinant şi ar trebui să dea de gândit serios tuturor şefilor din lumea auto. Pentru că acum e momentul în care industria chineză o ia înainte pe viteza trenurilor Maglev, în timp ce industria auto germană se mai gândeşte dacă e cazul să renunţe la cărbune, abur, şi locomotive diesel. Cam aşa pare printr-o comparaţie la figurat această discrepanţă tot mai mare.
Îți recomandăm:
China „inundă” piața europeană cu mașini ieftine. Marile companii auto din Vest nu fac față
cuvinte cheie: Nio ET9