GAFAM
Săptămâna 25-28 octombrie s-a dovedit dezastruoasă pentru marii giganți Tech.
Amazon a pierdut 130 de miliarde dolari doar într-o zi, după anunțarea rezultatelor financiare dezamăgitoare din Q3.
Alphabet (Google), Microsoft și Meta (Facebook) au suferit și ele pierderi masive în urma anunțării rezultatelor financiare aferente trimestrului al 3-lea
Singurul jucător din grupul GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) care a suferit ajustări limitate a fost Apple cu o pierdere de doar 39 de miliarde de dolari.
Beneficiari de necontestat ai Covid, giganții Tech au suferit un duș rece în 2022, inflația, războiul, creșterea dolarului, incertitudinea de pe piață reflectându-se în rezultatele lor financiare.
În termeni procentuali pare că Facebook (Meta) a suferit cel mai mult. În octombrie 2021 compania și-a schimbat numele în “Meta”, denumirea semnificând schimbarea de strategie, prioritatea acestora devenind noua realitate digitală, metaversul.
Pare că pariul făcut de Zuckeberg nu este unul câștigător, metaversul fiind încă în zona experimentală, utilizatorii neînțelegând beneficiile pe care le aduce acest concept.
Încă de la lansare, pare că laboratoarele metaverse au fost o gaură neagră, înghițind profitul realizat de Facebook, Instagram și WhatsApp:
Dintre cei 5 giganți tech, doar Apple reușește să-și mențină rezultatele pe creștere minoră. Jumătate din profitul realizat de Apple provine din vânzarea de iPhone însă o mare componentă o au și serviciile.
Să fie prăbușirea acțiunilor GAFAM un indicator al încetinirii creșterii economice sau chiar a recesiunii globale mult anunțată? Sau să fie doar o reașezare a pieței după creșterile record din perioada Covid?
Tehnic vorbind economia americană nu se află în recesiune, rezultatele din trimestrul al 3-lea fiind pozitive, după două trimestre consecutive pe minus. Totuși inflația este alarmantă (8,2%) pe când șomajul este la cote minime (3.5%).
Ultimii ani, ne-au dovedit că mediul economic și social este imprevizibil, situația globală fiind greu de prezis într-un mediu atât de volatil. De la COVID-19, la războiul din Europa, inflația cu două cifre, criza energetică și agricolă, încălzirea globală și fenomenele meteo fără precedent, toate ne demonstrează că reperele și instrumentele clasice care ne puteau ghida în a preconiza situațiile turbulențe nu ne mai ajută. Cred că ar trebui să sperăm în mai bine și să ne pregătim pentru mai rău, prevăd un 2023 cel puțin la fel de complicat ca 2020, 2021 și 2022.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: GAFAM