plafonare preț motorină
Plafonăm prețul la motorină? Puțină aritmetică nu strică…
Hai să vedem de unde și, mai ales, cine plătește:
În primul rând, trebuie să întelegem că relevant nu este prețul la petrol (că noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci prețul la motorină pe piețe. Prețul la motorină este azi 1320 dolari/tona, în creștere.
Ca să aflăm cât este prețul pe litru, înmulțim cu 0,845 (că motorina e mai ușoară), aflăm prețul la 1000 l, împărțim la 1000 și obtinem 1,115 $/l.
Un dolar este astăzi 4,6937 lei, deci prețul la motorină este 5,25 lei/l.
La prețul de mai sus adunăm acciza de 1,73 lei/l și obținem 6,98 lei/l.
La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,30 lei/l.
Atât costă motorina astăzi pe bursă. La pompă este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.
Asta înseamnă că raman 0,90 lei din care, să nu uităm 19% este TVA. Scădem TVA și obținem 0,75 lei/l.
Banii ăștia se împart pentru:
– transport până în port (scump, toate prețurile au crescut, nici nu prea mai găsești vapoare, că multe în zonă sunt ale Rusiei și sunt sub embargo);
– descărcare și depozitare în port;
– distribuție/transport la pompă (care și el s-a scumpit foarte mult);
– costuri finanțare achiziții.
– o marjă oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarcă și depozitează în port, distribuie și trasportă la pompă și pentru cei care dețin benzinăriile.
Întrebarea mea către cei care propovăduiesc plafonarea marjelor sau chiar a prețurilor: DE UNDE?
Sa recăpitulăm:
– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce să facă politicienii nostri. Ăsta e prețul pe piețele internaționale, piețe pe care statul nostru nu prea le poate influența. Nu plătești, nu primești!
– 3,2 lei/l acciza și TVA. Aici teoretic statul poate acționa, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales în contextul în care statul se imprumută cu dobânzi de 9%. Orice leu tăiat (și ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;
– 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distribuție, inclusiv salarii, plus marja pe lanț. Pur și simplu, nu ai de unde să tai aici, decât dacă compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele în faliment și intri în alte belele… 75 BANI!!!
Știu, pentru politicieni „dă bine” să arate că nu mai pot de grija cetățenilor, dar nu trebuie să uităm de ce s-a ajuns aici
Din cauza politicilor publice dezastruoase (helicopter money, deficite uriașe, green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat în ultimii ani…
Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred că ar fi să se abțină să mai strice ceva, că putem ajunge ușor într-o situație mult mai grea decât aceea generată de prețurile mari la combustibili: PENURIA!
Îți recomandăm:
România se află în fața unui tsunami economic. Creditorii nu vor să ne mai dea „de băut pe caiet”
cuvinte cheie: plafonare preț motorină