Cum a performat PNL în două luni și jumătate singur la guvernare?
Pe domeniul Transporturilor, la fel de falimentar precum Florin Cîțu în funcția de premier. Proiectele s-au blocat, iar la companiile din subordine au fost instalați cărăuși de geantă la partid.
Acuma, să fim bine înțeleși: Ministerul Transporturilor nu e unul ușor, dar ce s-a întâmplat în această scurtă perioadă este o anulare totală a curentului reformist și profesionist pe care îl începusem.
Cine plătește? Noi, toți, prin întârzieri la proiectele vitale de infrastructură. USR lucra la începutul unui deceniu de construcție de infrastructură. PNL a zis că mai bine nu…
Câteva exemple dureroase:
Autostrada A3 Ploiești – Comarnic – Brașov
am contractat în acest an proiectarea la cheie a autostrăzii de pe Valea Prahovei, insistând pe un traseu civilizat cu tuneluri și cu viaducte care să nu taie în două stațiunile intersectate. Din primele analize ale proiectantului se contura un astfel de traseu ca fiind cel câștigător, în septembrie urmând să fie transmis spre compania de drumuri pentru aprobare. Tot în această perioadă, conform contractului, ar fi trebuit să vedem investigații geotehnice în teren pe acest traseu aprobat. Însă lucrurile s-au blocat complet. PNL a abandonat acest proiect;
Autostrada A7 Ploiești-Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani
După ce am convins Comisia Europeană să finanțeze acest proiect prioritar, m-am implicat în accelerarea studiilor de teren și documentelor de proiectare. Pe primul sector Ploiești-Buzău a fost lansată licitația pentru lucrări pe 1 iunie, rămânând pentru această toamnă obținerea acordului de mediu, aprobarea proiectelor în Guvern și lansarea licitațiilor pentru celelalte sectoare până la Pașcani. Nu s-a întâmplat nimic din acest calendar accelerat în ultimele luni, iar obiectivul lansării licitațiilor până la finalul anului pare compromis;
Îți recomandăm:
Cătălin Drulă: Două autostrăzi din Transilvania au intrat pe ultima sută de metri
Autostrada A8 Tg.Mureș – Tg.Neamț
Și aici am reușit să asigur finanțarea europeană prin PNRR pentru sectoarele din capete. Discutasem cu compania de drumuri un grafic accelerat pentru obținerea în avans a avizelor, autorizațiilor și acordului de mediu pentru aceste sectoare și lansarea licitației de lucrări în prima parte a lui 2022. Din păcate, nici pe acest proiect esențial pentru Moldova nu e niciun progres în această toamnă;
Centurile Bucureștiului DNCB și A0: Pe A0 Nord, lotul 3, între Afumați și Pantelimon și pe dublarea centurii existente între A1 (Militari) și DN5 (Jilava)
Nu au reușit să anunțe câștigătorii licitației pentru lucrări. Pentru finalizarea modernizării centurii actuale între A1 (Militari) și DN7 (Chitila) nu au reușit să relanseze licitația de lucrări;
Autostrada A3 Transilvania
Pe sectorul aflat în lucru între Cluj și Zalău nu au continuat procedura de scoatere din fondul forestier. Sunt blocați circa 5 km din traseu. Pe următorul sector Zalău – Nușfalău, ce conține tunelul Meseș, nu a fost anunțată lista scurtă de ofertanți calificați în cadrul licitației la etapa 2, iar pe tronsonul Chiribiș – Biharia de lângă Oradea nu au tranșat situația contractuală, ascunzându-se după un ping-pong administrativ;
Îți recomandăm:
Detestat in România, adorat in Asia. Fanii din Vietnam nu-l lasă la greu pe Cîțu
Autostrada Sibiu – Făgăraș
Am lăsat în septembrie un proiect cu studiul de fezabilitate aprobat și acordul de mediu obținut, lipsind un ultim efort administrativ de aprobare a investiției în Guvern și lansarea licitației de lucrări. Nici acest obiectiv nu a fost atins;
Magistrala de cale ferată Cluj – Oradea
Alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finanțare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitației de lucrări, dar de care se pare că s-a ales praful;
Drumul rapid București – Târgoviște
Contractul pentru proiectare încă nu e semnat, deși există câștigător desemnat de o lună și nu s-au depus contestații;
Drumul rapid Ploiești – Găești
Contractul de proiectare e suspendat;
Îți recomandăm:
PNL, sinucidere în direct. Ultimul partid istoric merge pe drumul PNȚ
Legătura drumului expres Brăila – Galați la centura Galați
Blocaj total, fapt ce periclitează obținerii finanțării europene pentru centura Galați;
Alternativa Techirghiol
Proiectarea acestei autostrăzi, care să elibereze traficul din sudul litoralului a fost complet înghețată. În special tranșarea soluției tehnice de traversare a canalului Dunăre-Marea Neagră;
Eșecuri privind licitațiile
Nu au fost anunțați câștigătorii la licitațiile pentru proiectarea drumurilor de mare viteză Craiova – Lugoj, București – Alexandria, modernizarea ultimului lot din DN6 Alexandria-Craiova;
Nu au fost aprobate traseele și lansate investigațiile de teren pe drumurile rapide Bacău – Piatra Neamț, Bacău – Brașov, Timișoara – Moravița, Craiova – Tg. Jiu, Tișița – Albița, Buzău/Focșani – Brăila – Tulcea – Constanța, Făgăraș-Brașov.
Îți recomandăm:
autostrăzi Drulă