Cum să îți alegi un program bun de masterat de afaceri? Primesc foarte des această întrebare din partea viitorilor candidați, așa că m-am decis să împărtășesc câteva observații pe marginea acestui subiect, mai ales că recent s-a publicat și clasamentul celor mai bune universități din lume în 2022 realizat de Times Higher Education. Cu toate că platformele de e-learning au fost adoptate în masă de către companii și indivizi, acestea încă nu pot acoperi ariile ce țin de experiența de învățare din sala de clasă (laborator), networking și rețea alumni.
Un program de masterat este o călătorie, nu o destinație. De aceea, am identificat câteva cerințe obligatorii:
Un curriculum modern și adaptat dezvoltării competențelor viitorului
În cadrul Forumului Economic European (World Economic Forum) au fost identificate aptitudinile care vor fi cele mai căutate în 2025. În top cinci aptitudini identificăm patru aptitudini asociate rezolvării problemelor: gândirea analitică și inovativă, rezolvarea problemelor complexe, gândirea critică, respectiv creativitatea. Lista completă se poate consulta mai jos:
Lectori de top
Este important ca să existe trei categorii de lectori care predau o disciplină: (a) un profesor localcu experiență, (b) un profesor de la o universitate recunoscută din străinătate și (c) un specialist din mediul de afaceri. În acest mod, studenții au șansa să înțeleagă repede și concret teoria (inclusiv framework-uri) și practica, punând contextul local într-o perspectivă globală.
Experiență de studiu internațională
Posibilitatea de a avea o experiență de minim 4-5 luni de studii în străinătate printr-un program de tip Erasmus+ sau un an universitar într-un program cu dublă diplomă la o universitate parteneră este de neegalat pentru orice student. O astfel de experiență demonstrează că studentul poate ieși din zona de confort, că îi plac provocările și că se poate integra în alte culturi. De cele mai multe ori, ajung să lucreze în echipe cu colegii străni, să stea împreună în căminele universității respective și, mai ales, să călătorească împreună. Pe plan personal, o astfel de călătorie are și un sens inițiatic, studentul clarificându-și de multe ori ce vrea să facă mai departe și ce cale să urmeze.
Learning by doing
În cadrul unui program de masterat partea teoretică este minimală. Totul trebuie să fie axat pe partea practică și pe acumularea de competențe, de exemplu: cum identifici o piață pentru lansarea unui produs, ce urmărești prin exercițiile de prototipare, cum inovezi astfel încât să faci trecerea de la primii clienți (ie. innovators) la early adopters și așa mai departe, după cum se poate vedea în figura următoare:
Metodele de învățare
Benjamin Franklin spunea “Spune-mi și uit, învață-mă și poate îmi amintesc, implică-mă și învăț”. Metodele de învățare pentru studenți trebuie să fie variate: jocuri în rețea de tip simulare pe anumite teme (ex. vânzări, strategie etc), studii de caz individuale sau în echipă, prezentări de la experți din mediul de afaceri și vizite în companii (inclusiv din mediul start-up), dar și jocuri de rol.
Toate aceste metode au un singur scop: aplicarea lor în lumea reală de îndată ce au dobândit aceste aptitudini. Procesul de învățare trebuie să fie bazat pe experimentare și iterație – “Fail fast, learn fast”.
Oportunități de carieră
deși în trecut interesul studenților a fost să obțină cunoștințele necesare pentru a candida cu succes la un loc de muncă într-o companie (de regulă, multinațională), astăzi observ că numărul celor care aleg să înceapă cariera într-un start-up este din ce în ce mai mare.
O rețea de parteneri de afaceri
Partenerii au rolul de crește calitatea tuturor programelor educaționale, mai ales când vorbim de un program de masterat. Aceștia fac parte, de obicei, din consiliul consultativ/de afaceri al facultății/universității respective și au un rol benefic în creionarea curriculei și a conținutului disciplinelor. Scopul principal al reprezentanților companiilor partere nu este numai acela de a recruta candidați pentru pozițiile din companie, scurtând astfel foarte mult drumul candidaților de la “absolvent” la “coleg”, ci și de a oferi mentorat și de a-și împărtăși experiența studenților.
Flexibilitatea de a lucra în timpul programului (9.00 – 17.00) astfel încât să crești profesional sau să îți crești afacerea este iar un lucru obligatoriu de luat în calcul.
Dacă acestea au fost cerințele obligatorii (“must have”), am identificat și alte cerințe de tipul “nice to have”
O rețea Alumni puternică
Observ ce rol crucial are aceasta rețea la toate universitățile de top. Rețeaua Alumni este încadrată în viața universității prin activități de tipul: împărtășirea de cunoștințe, co-predarea unor discipline și/sau recrutare.
O rețea de investitori (business angels, venture capital și asociații de profil) – care să acționeze în cadrul facultății/universității ca un scanner în vederea identificării și finanțării in runde seed și pre-seed a celor mai bune idei de afaceri.
Energia programului
Toate programele sunt diferite, iar energia unui program bun se recunoaște imediat. Îți recomand să iei contact cu prezentarea programului (website, broșură, social media), dar și să vorbești cu actuali și foști studenți despre program. Evident, poți participa la evenimente de tip open doors sau la 1-2 cursuri ca să vezi exact cum se desfășoară acestea.
M-a întrebat un candidat recent “Ce învăț în cadrul acestui program de masterat?”. Răspunsul a fost simplu: “te pregătești pentru a fi competitiv azi și înveți cum să înveți pentru tot restul vieții”.
Mult succes tuturor viitorilor candidați!
Îți recomandăm:
FABIZ, cea mai bună opțiune pentru tinerii care doresc să studieze la cele mai înalte standarde