Revenirea lui Cristiano Ronaldo la Manchester United. Cine va ieşi în câştig la final?
Fără îndoială că vara aceasta a fost una a marilor schimbări în fotbal. Nici nu s-au stins bine ecourile mutării lui Leo Messi de la Barcelona la Paris că a fost detonată şi o a doua bombă: Cristiano Ronaldo revine la clubul englez Manchester Utd, cel care şi-a pus o amprentă semnificativă asupra creşterii acestui jucător exponenţial, multiplu câștigător al râvnitului trofeu Ballon D’Or. Dincolo de emoţiile momentului, mulţi investitori se întreabă dacă vor fi justificate de rezultate cele 15 milioane de euro salariu anual plus alte 8 milioane de euro bonusuri pe care urmează să le primească cel supranumit CR7. Bursa ar zice că da: în ziua în care lusitanul a semnat, cotaţiile clubului englez fondat în 1878 au crescut cu peste 1 USD, de la 17,28 USD la 18,29 USD (+6%).
Sigur, euforia s-a mai stins, ultima şedinţă de tranzacţionare coborând valoarea acţiunii la 17,54 USD. Una peste alta, cele aproximativ 165 de milioane de dolari adăugate pe 27 august la valoarea de piață a companiei arată că investitorii au încredere în viitor (2,86 mld. USD este valoarea de piaţă a companiei la momentul actual).
Îți recomandăm:
Gestul lui Ronaldo provoacă scăderea cu 4 miliarde de dolari a valorii de piață a Coca Cola
Ce câştigă şi ce pierde Manchester Utd cu acest neaşteptat transfer? Şi de ce l-a făcut?
La această a doua parte a întrebării răspunsul sec ar fi – pentru că şi-au permis: compania controlată de familia Glazer, proprietari ai Tampa Bay Buccaneers din America, a generat cu aproape 50% mai multe venituri decât Juventus, fosta echipă a lui Cristiano, în perioada iunie 2019 – iunie 2020, în ciuda câștigurilor mai mici din meciurile disputate în cupele europene. Masa salarială (mult discutată prin prisma limitei de 85% setate de UEFA în ceea ce priveşte fair-play-ul financiar al cluburilor) este sub un control mai bun la clubul englez: raportul salarii/venituri e de 56% faţă de 65% în cazul lui Juventus.
Revenind la prima parte a întrebării, optimiştii se uită la randamentul pe care portughezul l-a dat atât la Real Madrid cât şi Juventus: ei speră ca linia pozitivă, chiar dacă CR7 nu mai e la prima tinereţe, să continue şi la echipa de pe Old Trafford. Manchester Utd trebuie să se claseze măcar în primele 4 echipe din campionatul Albionului şi să acceadă în fazele superioare ale Champions League (lupta pentru titlu se dă anul acesta cu Liverpool, Manchester City şi Chelsea). Atingerea acestor obiective ar aduce sute de milioane bune la bugetul clubului, bani veniţi mai ales din drepturile de televizare (spre exemplificare, pentru câştigarea titlului în Anglia în 2020, Liverpool a încasat 193,4 milioane de euro, în timp ce ultima clasată, Norwich a luat şi ea 105,8 milioane de euro. Pentru locul al treilea, Manchester Utd a încasat 184 milioane de euro).
Cristiano Ronaldo este însă şi un veritabil produs de marketing
Dacă ne uităm numai la popularitatea pe social media, vedem un raport între urmăritorii lui CR7 şi Manchester de 7 la 1! 335 de milioane de adepți are Ronaldo numai pe Instagram. Iată încă un potenţial câştig pentru noul angajator. Dacă ne uităm puţin în urmă, în 2018 când se muta la Torino, Juventus vindea în 24 de ore jumătate de milioane de tricouri inscripţionate cu numărul 7 şi numele lui Cristiano! Iar acest succes se va perpetua, cu siguranţă! Să nu uităm nici că Juventus a raportat venituri crescute din sponsorizare, produse și licențiere pe toată durata şederii lui Cristiano în Italia!
Rămâne de văzut la finalul contractului cine a ieşit câştigat din acest deal: Cristiano sau Manchester Utd. Sau poate va fi o afacere win-win?