Concluziile dezbaterii publice, cu titlul „Copil învățat sau copil pregătit pentru viață”, organizată de către VERTIK pentru Viitor, în data de 31 mai, la sediul Bursei de Valori București, susțin necesitatea introducerii noțiunilor de educație financiară și antreprenorială în rândul copiilor din școala primară.
Învățarea este importantă, însă calitatea acțiunilor prin care alegem să ne pregătim copiii pentru viață este fundamentală.
Analiza situației actuale în ceea ce privește accesul unitar la noțiuni antreprenoriale și financiare de bază în rândul copiilor, opiniile și studiile de caz prezentate în cadrul dezbaterii au trasat nevoia unor soluții concrete prin care informațiile antreprenoriale și financiare pot ajunge la copiii din România, în mod unitar.
Am avut punctele de vedere ale invitaților: Victor Negrescu, Vicepreședinte Comisia de Educație din Parlamentul European, Europarlamentar, Natalia Intotero, Comisia de Învățământ, Camera Deputaților, Sorin Ion, Secretar de Stat, Ministerul Educației, Sebastian Burduja, Deputat Vicepreşedinte – Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, Radu Hanga, Președinte Bursa de Valori București, Csaba Bálint, Membru, Consiliului de administraţie Banca Națională a României, Ioana Grigore, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Răzvan Raț, Director General Adjunct, BRK Financial Group, Horia Gustă, Președinte, Asociația Administratorilor de Fonduri, Alexandru Ciuncan, Director General, UNSAR, Valentin Maior, Co-fondator Kidprenor, Leonard Lache, APAPR, Risk Manager NN Pensii, Nadia Tătaru, Director și co-fondator, Itsy Bitsy, Președinte Asociația Părinților Isteți și alții.
Un chestionar realizat în rândul a aproape 100 de părinți arată că până la vârsta de zece ani copiii au curiozități legate de bani și atunci se formează primele obiceiuri financiare. Daniela Șerban, președinte VERTIK România, susține necesitatea introducerii educației financiare și antreprenoriale încă din ciclul primar, tocmai pentru a răspunde atât tuturor întrebărilor pe care le au cei mici legate de banii, cât și dezvoltarea acelor abilități de care au nevoie pentru a-și alege drumul în viață. Valentin Maior, Co-fondator Kidprenor, partenerul educațional al VERTIK, subliniază importanța unui proiect pilot care să documenteze progresul copiilor și comportamentul lor.
Noțiunile pot fi oferite pornind de la un ghid de lucru și un plan eficient de îndrumare și învățare practică pentru copii, adaptat vârstei. Educația financiară și antreprenorială conduc la un set de abilități de a acționa cu banii, precum și la valorizarea muncii în echipă, o mai bună comunicare și urmărirea unor obiective pe termen lung. De aceea trebuie să fie efectuate într-o relație strânsă formatori – învățători – părinți.
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba de educația financiară. Numai 22% dintre români sunt alfabetizați financiar, iar media europeană este mai mult decât dublă: 55%, conform studiilor în domeniu. Ar trebui să pregătim copiii de azi și consumatorii de mâine.
Punctele de vedere ale invitaților au confirmat disponibilitatea formării unei coaliții pentru susținerea demersului și conturarea unui proiect pilot de integrare a datelor obținute și implementarea lui cu sprijinul ONG – urilor în relația cu administrațiile publice locale și instituțiile de învățământ.
Proiectul a fost inițiat împreună cu partenerul educațional Kidprenor și în parteneriat cu BRK Financial Group, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Asociația Administratorilor de Fonduri (AAF), Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Positive Mother by Mariana Stan, Radio Itsy Bitsy.