Se vorbește de câteva luni, foarte des și intens, despre libertăți, despre limitele libertăților membrilor unei organizații sau ale unei societăți. Unde începe libertatea noastră și unde se termină în relație cu ceilalți. Dezbatem despre corectitudinea deciziei de îngrădire a acestor libertăți individuale pentru binele colectiv. Iar la aceste discuții se adaugă și faptul că generații diferite, definesc libertatea fiecare în viziunea lor, prioritățile sunt altele de la grup la grup.
Libertatea este un termen atât de general și în același timp atât de subiectiv, încât fiecare dintre noi are o definiție proprie. Ar putea însemna să ai propriul program de lucru, să construiești strategia de afaceri așa cum ai vrea tu sau să decizi dacă te vaccinezi sau nu. Noi toți avem propriul set de reguli interne, principii și credințe care ne definesc viziunea despre libertate.
Pentru mine libertatea nu înseamnă să nu mi se spună ce să fac, libertatea înseamnă să nu mi se spună cum să fac. Îmi apreciez libertatea și lupt pentru ea. Când fac ceva, vreau să știu că atunci când se trage linie, voi fi responsabil doar pentru acțiunile și deciziile mele. Poți să ai genul acesta de libertate, să faci lucrurile așa cum vrei tu, dar înainte de asta trebuie să demonstrezi că ai soluții. Libertatea poate fi un drept din naștere, dar libertatea de a face ceea ce vrei, cum vrei tu, trebuie câștigată. Și în comunitate dar mai ales în business.
Lucrul cel mai interesant despre libertate este că atunci când construiești ceva al tău, de la zero, ai libertate absolută. Doar că libertatea asta absolută există doar în lumea pe care o controlezi tu, lumea în care tu decizi ce e în regula și ce nu, când e vorba de viitorul tău profesional sau personal.
Când însă interacționezi cu clienți, parteneri, colegi sau alți membrii ai comunității, libertatea dorită trebuie câștigată. Suntem cu toții într-un moment în care reînvățăm ce înseamnă libertatea și ca trebuie să demonstrăm că o merităm în orice situație. În afaceri sau în comunitățile noastre, trebuie să înțelegem limitele acestei libertăți. De obicei, limita libertății tale este acolo unde îngrădește libertatea altcuiva.
Sunt două tipuri de libertate de care avem nevoie pentru a fi cu adevărat liberi în organizație, business sau comunitatea în care trăim. Trebuie să avem atât eliberarea de forțe și presiuni externe cât si libertate să acționăm.
Eliberarea este o cerință de bază pentru o fundație solida în viața socială, de afaceri sau personala. Ai nevoie de eliberare de guverne opresive, ierarhie corporatistă sau de dublul standard în aplicarea regulilor în industria în care activezi. Dar avem nevoie și de eliberare de prejudecăți, scuze și capcane mentale. Acest tip de libertate este din ce în ce mai vizibilă datorită manifestațiilor din ultimii ani, a tinerilor care refuză oferte din partea corporațiilor pentru a își păstra libertatea creativă și controlul asupra ideilor proprii, nu în ultimul rând al numărului din ce în ce mai mare de rebeli care reușesc nerespectând regulile clasice, inventând modele disruptive de business.
Ce rămâne în urma acestor manifestări ale eliberării? Avem un vacuum de resurse, de structuri de putere tradițională și astfel probleme pentru mediul de business și cel social. Soluția este libertatea de a acționa, să cream astfel un avantaj competitiv. Opțiunea de alegere a proiectelor, a nivelului de implicare și construire de soluții personalizate. Libertatea în interiorul unei organizații sau a unei comunități motivează și implică. Astfel angajații lucrează ca și când ar fi afacerea lor, membrii comunităților se implică în proiecte de voluntariat și iau inițiativa, iar oamenii simt ca au o voce, că sunt ascultați.
Dacă ignorăm libertatea celorlalți, fie că sunt parteneri, angajați, clienți, vecini sau colegi riscăm să ne pierdem propria libertate. Dacă vom încerca să controlăm totul în jur, apare riscul să alienăm celelalte persoane implicate și aceștia vor căuta alte organizații sau comunități, poate chiar alte țări, alături de care să pornească în căutarea libertății. Pe de altă parte, înțelegând importanța libertății, poți asigura companiei sau comunității tale un loc la masă în viitor și poate chiar vei deveni un model de urmat.
Elbert Hubbard a spus “Responsabilitatea este prețul libertății” și cred cu tărie că unul din factorii cheie pentru construirea de organizații și comunități de succes este asumarea răspunderii. Responsabilitatea dă libertatea de a face lucrurile cum crezi tu că e corect, ai organizații și comunități independente care înțeleg puterea libertății și o respectă pe a celorlalți. Dacă vrem să păstrăm echipe puternice, comunități unite și competitivitate în piață trebuie să oferim libertate și să cerem să ni se respecte libertatea”.