Facebook devine din ce în ce mai irelevant pentru persoanele inteligente digital. Motiv pentru care aceștia migrează către noi platforme. Așa cum au făcut-o istoric cu HI5, MySpace și altele, către Facebook. Unde se duc oamenii? Cei mai tineri spre Instagram, cei mai aproape de 40 ani spre LinkedIn și Twitter. Și cam toți, indiferent de vârstă, se duc spre Youtube. Personal cred că este o perioadă perfectă pentru apariția unui nou tip de rețea socială, unul mult mai puțin susceptibil la știri false. Dar asta e un subiect pentru un alt articol.
Cine sunt în general persoanele inteligente digital? Cele care au crescut cu PC-ul, tableta, telefonul în mână. Drept urmare vorbim în general de persoane sub 35 de ani. Persoanele care au crescut cu un calculator în față înțeleg mult mai ușor informația digitalizată, știu cum să o caute, cum să o sorteze corect și responsabil, știu cum să se informeze singure. Pe scurt: își dau seama rapid dacă un lucru citit e real sau fake-news. Sunt totuși destul de puțini în România, în comparație cu întreaga lor cohortă demografică, cât și în comparație cu restul cohortelor de vârstă. În Vest și SUA sunt ceva mai mulți decât în România, dar tot minoritari față de restul populației. Însă peste tot aceștia sunt oamenii care învârt Internetul, tehnologia, știința, medicina, IT-ul, marketingul, finanțele, economia.
Revenind la oile noastre mioritice, cum Facebook devine utilizat de tot mai mulți oameni, mai ales de vârste peste 35 ani, structuri media statale și non statale l-au inundat pur și simplu cu propagandă de toate tipurile. Cei mai mari actori statali sunt Rusia și China. Actorii non statali vin în general tot din lumea dictatorială și iliberală, sau din lumea politică internă iliberală: firme private din Rusia sau China cu legături cu statul, hackeri din zona Estului Europei, Coreei de Nord, Rusiei, Chinei; teroriști ce folosesc noile platforme de comunicare să își împingă mesajul; firme private din Vest și din Est care creează conținut fals pentru profit (Cambridge Analytica în SUA și UK de exemplu); etc.
În consecință, persoanele analfabete digital mușcă din plin mărul otrăvit, numit fake-news. Acești creatori de propagandă fake-news au găsit o piață pentru otrava lor și o umplu de ”produse” ușor, dar sigur. Cazuri de clipuri false, poze trucate, date trucate, alegeri fraudate, alegători influențați cu știri false, manipulări în masă și teoria conspirației reprezintă deja standardul pentru majoritatea conturilor de pe Facebook. Compania Facebook este complet depășită de situație, conturile false și boții zburdă liberi, informația vehiculată nu este verificată în niciun fel, iar jurnalismul că se sufocă în mediul online. Doar ca exemplu personal, din cele aproximativ 100 de conturi pe care le-am raportat până acum la Facebook doar 2 au fost închise de ei. Toate cele 100 erau clar conturi false, fie de propagandă rusă, fie de distribuit informații false. Facebook nu a făcut mai nimic contra lor, deci își cam sapă singuri groapa.
Întrebarea e ce să faci după o luptă de-o vreme cu morile de vânt, încercând să îi convingi pe cei care nu înțeleg, că sunt prostiți în față? Îți vezi de nervii tăi și te muți tu. Faci pasul în lateral. Informația ta, valoarea creată de tine apare într-o altă rețea de acum încolo. Într-un loc în care ești apreciat de semenii tăi și unde tu îi apreciezi pe ei. Cei care apreciază conținut curat, cinstit și mai ales corect, te vor urma. Fiind vorba de oamenii care mișcă economia, cum spuneam mai sus, platforma rămasă în urmă se ofilește ușor ușor. Asta dacă nu se reformează din temelii.
Această discrepanță între cei inteligenți digital și cei analfabeți digital este bineînțeles exacerbată de tehnologie, dar face până la urmă parte din diferențele generaționale dintre copii și părinți care au existat de când lumea și Pământul. Doar că pentru majoritatea istoriei diferențele și certurile acestea inter-generaționale nu erau așa de extinse și nici nu se desfășurau la viteza cu care se desfășoară astăzi. Internetul și tehnologia informației ne-au adus multă cunoștință, dar și responsabilități sporite. Suntem noi ca națiune, și noi toți ca umanitate, în stare să fim responsabili de acțiunile noastre online? Putem folosi tehnologia pentru îmbunătățirea vieților noastre și pentru a-i învăța pe cei mai puțin educați dintre noi cum să trăiască cu ea, cum să se îmbunătățească și ei?
Astfel de mișcări între rețele sociale sunt de fapt sănătoase. Pentru că fiecare mutare a unui client este o metodă de a învăța unde ai greșit tu, creator al platformei. Pas cu pas oamenii rămași în urmă vor recupera distanța. Analfabetismul digital, la fel ca și cel general din viața de zi cu zi, poate fi reparat. Cu un pic de smerenie și dorință de dezvoltare personală și profesională lucrurile se pot învăța. Va mai dura niște ani, dar eu sunt optimist. Dacă fiecare dintre noi, cei învățați cu tehnologia, acordăm puțin timp persoanelor din jurul nostru, dacă îi putem învăța și pe ei să poată citi și gândi critic în mediul online, atunci ieșim mai câștigați cu toții.