Luca de Meo, CEO Renault, declarații tranșante: „Reglementările actuale pun în pericol industria auto, ne vor forța să facem lucruri pe care nu ar trebui să le facem!”
Ne confruntăm cu unul dintre acele momente ciudate din istorie în care unii oameni cred că este perfect rezonabil să tratezi o boală ucigând pacientul – probabil pentru că îl urăsc pe cel bolnav. Oricât de extrem sună, este exact ceea ce a avertizat Luca de Meo că se întâmplă cu industria auto cu noile reglementări privind emisiile de carbon care vor intra în vigoare în 2025 în Europa. Deși poate părea să privească doar companiile europene, va avea repercusiuni globale.
Dacă nu știți povestea de fundal, De Meo a declarat că producătorii auto riscă amenzi de 15 miliarde de euro din cauza cererii dezamăgitoare de vehicule electrice cu baterie (BEV).
Asta pentru că trebuie să reducă emisiile de dioxid de carbon la o medie de 94 g/km pentru vânzările de mașini noi. Fiecare gram peste această limită reprezintă o amendă de 95 de euro înmulțită cu numărul de mașini vândute. Companiile care vând mii de vehicule nu ar trebui să-și facă griji atât de mult, dar cele care vând milioane ar avea o problemă masivă dacă ar rata limita legală de emisie.
După cum a avertizat executivul italian, dacă producătorii de mașini nu vând mai multe vehicule electrice, nu vor atinge niciodată emisiile medii de dioxid de carbon de 94 g/km cu actualele vânzări de mașini noi supuse reglementările europene. Cu toate acestea, clienții nu doresc aceste mașini electrice în volumele pe care marile companii auto trebuie să le vândă. Acestea fiind spuse, fie acești producători auto reduc producția cu 2,5 milioane de unități, fie riscă să plătească amenzi de 15 miliarde de euro. Aceasta este probabil cea mai mare dilemă a producătorilor auto.
De Meo a spus asta într-un interviu acordat postului de radio France Inter și dintr-o perspectivă mai largă decât cea oferită de mandatul său ca CEO al Grupului Renault. De Meo este, de asemenea, președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Luca de Meo a adresa o scrisoare către factorii de decizie din Europa, în martie 2024, înainte de alegerile europarlamentare
Scrisoarea către Europa urmărește lansarea unei acțiuni colective pentru a răspunde celor mai presante provocări cărora trebuie să le facă față industria auto europeană. În acest scop, așa cum spune de obicei Luca de Meo, „trebuie să spunem adevărul, nu doar adevărul nostru.” Diagnosticul și recomandările prezente în scrisoare au la bază date solide, care oferă o imagine clară a situației actuale. Iată în cele ce urmează o selecție de date esențiale, care sunt detaliate în cadrul Scrisorii către Europa.
1. Industria auto din Europa azi
Contribuție societală & economică
- 13 milioane de persoane angajate în Europa.
- 7% din totalul forței de muncă europene.
- 102 miliarde € excedent comercial al Europei cu restul lumii (echivalent cu deficitul comercial al Franței).
- 17% din totalul cheltuielilor R&D ale Europei (inclusiv sectorul public).
Ascensiunea Asiei
- cca. 4% cota de piață a mărcilor chinezești în totalul vânzărilor de vehicule electrice din Europa.
- 35% din exporturile mondiale de vehicule electrice aparțineau în 2023 mărcilor chinezești.
- 6.000 -7.000 € este avantajul mediu de cost al unui automobil de segment C produs în China (25% din prețul total).
- 1,5-2 ani: ciclul de dezvoltare al unui nou model în China, vs. 3-5 ani în Europa.
Provocarea Electrificării
- Dublarea volumului potențial de afaceri datorită vehiculelor electrice: o oportunitate de 200 miliarde € doar în perimetrul geografic al Renault.
- 55% din vânzările totale de vehicule vor fi reprezentate de mașini electrice în 2030 (vs. 8% în prezent).
- 252 miliarde € investiți de constructorii auto din Europa în perioada 2022-2024 pentru a atinge obiectivul de decarbonizare la nivel european până în 2035.
- 25 milioane de locuri de muncă impactate de tranziția digitală și de cea legată de mediu, din care 500.000 de locuri de muncă în sectorul motoarelor cu combustie internă, în timp ce numărul locurilor de muncă ce vor trebui create se ridică la 120.000.
Paradoxul reglementărilor europene
- 8-10 noi reglementări introduse în Europa în fiecare an.
- 60%: creșterea masei medii a vehiculelor actuale, față de cea de acum 20 ani.
- 50%: creșterea prețului vehiculelor față de cel de acum 20 de ani.
- 40%: pierderea de locuri de muncă în sectorul auto din Franța ca urmare a delocalizării (costul forței de muncă este cu 40% mai mare în Europa vs. China).
- dublarea vârstei medii a parcului auto din Europa (12 ani în prezent, vs. 7 ani, în trecut).
Până la 25% din resursele R&D, blocate pentru a studia implementarea noilor reglementări.
Modele de reglementare diferite
- 110-160 miliarde €: valoarea subvențiilor pentru producție alocate de China până în 2022.
- 40 miliarde $: valoarea creditelor verzi alocate în Statele Unite în baza Inflation Reduction Act.
Convins că „tranziția ecologică este un sport de echipă” și că „industria auto europeană ar putea apărea rapid ca soluție la provocările cu care se confruntă continentul”, prin Scrisoarea către Europa, Luca de Meo face apel la factorii de decizie politici, consilierii locali, cetățenii europeni, ONG-uri și actori din sectoarele energie, software și digital să se mobilizeze și să lucreze împreună pentru a crea un nou ecosistem de mobilitate în Europa.
Activiștii pentru schimbările climatice îl vor acuza că apără interesele companiei sale sau ale industriei auto. Exact asta face și nu este nimic în neregulă cu asta, mai ales când te gândești la efectele negative ale reglementărilor. Trebuie să privești imaginea de ansamblu pentru a avea o idee clară a tot ceea ce se petrece.
Guvernele de pretutindeni au început să impună cu forța vehicule cu emisii zero.
La mai bine de zece ani după ce primul său vehicul de producție în masă a ieșit pe străzi, ceea ce vedem sunt mașini electrice aproape de finalul vieții tehnologice, deoarece bateriile lor trebuie înlocuite pentru sume mai mari de bani decât costă în prezent aceste mașini uzate. Acesta este probabil principalul motiv pentru care cererea de mașini electrice este mult mai mică decât se aștepta, dar există și alte motive. Pe lângă teama de a fi nevoie să înlocuiască un pachet de baterii, în cazul în care își păstrează vehiculele mai mult de opt ani, scăderea abruptă a valorii mașinilor și o rețea de încărcare deficientă, țin, de asemenea, cumpărătorii departe.
La Summitul Auto de la Paris, CEO-ul Renault Group, Luca de Meo, a subliniat riscurile grave pe care le reprezintă noile reglementări de mediu pentru industria auto.
În fața liderilor din sectorul auto, el a avertizat că aceste reglementări ar putea fi „mortale”, obligând constructorii să reducă producția de mașini cu combustie și să adopte rapid automobilele electrice, ceea ce ar putea destabiliza întreaga industrie.
De Meo a evidențiat dimensiunea colosală a sectorului auto în Europa, care susține 13 milioane de locuri de muncă și contribuie cu 8% la PIB-ul Uniunii Europene. „Dacă industria auto este eliminată, balanța comercială europeană va suferi un deficit structural”, a subliniat el, cerând sprijin pentru o tranziție echilibrată către vehiculele electrice. A citat prăbușirea bruscă a vânzărilor de mașini electrice în Germania după tăierea subvențiilor, evidențiind că piața electrică este încă „imatură” și necesită asistență pentru a stimula cererea.
„Există o incertitudine majoră pentru 2025, vizibilă în showroom-uri, unde cererea pentru mașini electrice a scăzut drastic”, a spus De Meo. Reglementările, dacă nu sunt gestionate corect, ar putea aduce penalizări devastatoare de până la 15 miliarde de euro pentru producătorii europeni. În plus, el a comparat media vârstei cumpărătorilor din Europa – peste 50 de ani – cu cea din China, unde este de doar 30 de ani, subliniind astfel diferențele fundamentale în comportamentul pieței.
Apelul său a fost clar: autoritățile trebuie să acționeze urgent pentru a asigura o tranziție sustenabilă și benefică pentru toți actorii din industria auto.
Mașinile electrice sunt populare doar în țările care au făcut ca vânzarea lor să fie aproape obligatorie, cum ar fi Norvegia și China.
În Norvegia, piața este mică, iar oamenii au un nivel de viață atât de ridicat încât cumpărarea de mașini electrice nu a fost niciodată o problemă. În China, cea mai mare piață auto din lume, trecerea la electricitate a ajutat mărcile locale să se globalizeze și să devină relevante pentru prima dată ca urmare a impunerii de reguli stricte privind emisiile de carbon. China este cel mai mare producător mondial de baterii și materii prime pentru celule litiu-ion. Chiar dacă companiile auto chineze nu ar vinde mașini pe alte piețe, țara asiatică ar beneficia în continuare de bateriile pe care le-a vândut producătorilor de mașini străini.
Peste tot, motoarele cu ardere internă sunt încă regulă, chiar și atunci când sunt asociate cu motoare electrice pentru a crea hibrizi. Însă pentru birocrații europeni și fanaticii de mediu aceste vehicule nu sunt în regulă. În schimb, aceștia adoră mașinile electrice. Problema este că clienții nu sunt atât de interesați de aceste vehicule, având în vedere constrângerile cu care vin ele.
Grupul Renault joacă corect. Vinde Dacia Spring și alte șase modele electrice cu emblema Renault (Twingo, Renault 5, Mégane, Scénic, Kangoo și Grand Kangoo). Pe lângă asta, există mai multe modele de vehicule electrice în curs de dezvoltare, iar compania are o divizie specială numită Ampere. Nimeni nu poate acuza Grupul Renault că nu face suficient. Totuși, se pare că nu este suficient în opinia birocraților de la Bruxelles.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: Luca de Meo