adplus-dvertising

F-35: Pericol pentru Europa? Aliații europeni ai SUA resping achizițiile de armament american!

Atitudinea oscilantă a lui Donald Trump privind aliații din Europa a atras atenția asupra riscurilor de securitate ce reies din achiziția de aeronave de luptă F35. Într-o lume tot mai tensionată geopolitic, oficialii germani au tras un semnal de alarmă cu privire la ceea ce numesc un „comutator al morții” (kill switch) integrat în avioanele de luptă F-35, fabricate de gigantul american Lockheed Martin. Aceste temeri vin în contextul în care Germania a semnat în 2022 un contract de mai multe miliarde de euro pentru achiziționarea a 35 de aeronave F-35A Lightning II, urmat de o comandă suplimentară de opt unități anul trecut. Dar ce înseamnă acest „comutator” și cât de reale sunt preocupările? Experții sunt împărțiți, iar implicațiile pentru securitatea europeană sunt uriașe. relatează euronews.

„Comutatorul” F-35: Mit sau Realitate?

Joachim Schranzhofer, șeful departamentului de comunicare al companiei germane de armament Hendsolt, a declarat recent pentru ziarul Bild că zvonurile despre un „kill switch” în avioanele F-35 nu sunt doar speculații. El a sugerat că Statele Unite ar putea bloca accesul la software-ul esențial al aeronavelor, aflat sub controlul american, ceea ce ar face ca avioanele să devină inutilizabile. Această idee a fost susținută și de Wolfgang Ischinger, fost președinte al Conferinței de Securitate de la München, precum și de Ingo Gädechens, fost ofițer militar și membru al Uniunii Creștin-Democrate (CDU). Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al Ministerului german al apărării a declarat pentru Euronews Next că nu există planuri de a anula achiziția, în ciuda acestor îngrijorări.

Pe de altă parte, Mark Cazalet, redactor-șef al revistei European Security and Defence Magazine, a explicat că, deși nu există dovezi concrete ale unui „comutator” fizic, posibilitatea nu este exclusă.

„Statele Unite nu au neapărat nevoie de un kill switch pentru a bloca utilizarea F-35. Ar putea pur și simplu să oprească livrările de muniție sau piese de schimb,” a spus acesta. Cazalet a subliniat că integrarea unui software independent de controlul american ar fi „extrem de dificilă, dacă nu imposibilă”, ceea ce ridică întrebarea: poate SUA împiedica utilizarea F-35 de către alte țări dacă dorește? „Răspunsul pare să fie, în mare parte, da,” a concluzionat el.

F-35: Avionul de luptă standard al NATO sau călcâiul lui Ahile?

F-35A Lightning II este promovat de Lockheed Martin și Forțele Aeriene ale SUA drept un avion de luptă multirol de ultimă generație, cu tehnologie stealth, fuziune de senzori și o conștientizare situațională fără precedent. Compania americană susține că F-35 devine rapid „standardul NATO de alegere”, fiind deja în dotarea a numeroase țări europene, precum Belgia, Danemarca, Finlanda, Italia, Norvegia, Polonia și Elveția. România s-a alăturat acestui club select în decembrie 2024, semnând un acord pentru achiziționarea aeronavei.

Cu toate acestea, dependența de sistemele americane, precum comunicațiile de date Link-16 și navigația prin satelit GPS, ridică semne de întrebare. Lockheed Martin a recunoscut că o independență completă în acest domeniu „nu este posibilă, nici măcar cu sistemele europene”, deși a precizat că F-35 poate funcționa și fără aceste conexiuni. Totuși, în contextul schimbărilor geopolitice majore generate de administrația Trump, încrederea în predictibilitatea SUA ca aliat începe să scadă.

Trump și NATO: Președintele american a pus Alianța sub presiune. Mai este F35 o alegere bună pentru Europa?

După ce președintele american Donald Trump a redus sprijinul militar pentru Ucraina și a amenințat cu tarife comerciale împotriva Europei, țări precum Canada și Portugalia au început să caute alternative la F-35. Canada, care a semnat un contract de 13 miliarde de dolari pentru 88 de avioane, analizează acum posibilitatea de a apela la producători europeni, precum Saab, care oferă avionul Gripen. „Prim-ministrul m-a rugat să explorez aceste opțiuni,” a declarat ministrul apărării canadian, Bill Blair, pentru CBC. Portugalia, de asemenea, ia în considerare producția europeană, invocând „imprevizibilitatea aliaților noștri”.

Aceste ezitări vin pe fondul declarațiilor lui Trump, care a pus sub semnul întrebării angajamentul SUA față de NATO și a amenințat că nu va apăra țările care nu își măresc bugetele militare. „Dacă nu plătesc, nu îi voi apăra,” a spus el recent. În plus, relațiile tensionate cu Europa, exacerbate de războiul comercial și de apropierea de Rusia, au determinat Uniunea Europeană să accelereze propriile eforturi de înarmare.
Răspunsul Lockheed Martin: „F-35 Poate Fi Folosit Independent”

În încercarea de a calma spiritele, Lockheed Martin a publicat o declarație pe site-ul său, adresată în special Elveției, care a ridicat preocupări similare.

„Elveția nu are nevoie de consimțământul nimănui pentru a-și folosi sistemele de arme sau rachetele ghidate în scopuri de apărare. Poate face acest lucru autonom, independent și oricând,” se arată în comunicat. Compania a mai precizat că blocarea externă a electronicii F-35 nu este posibilă și că țările pot decide singure dacă și când să actualizeze software-ul aeronavelor.

Cu toate acestea, experții rămân sceptici. David Roche, analist la Quantum Strategy, a declarat pentru CNBC că „NATO este mort” în contextul retragerii SUA din rolul său tradițional de garant al securității transatlantice. „Nimeni nu va mai avea încredere într-un tratat cu SUA,” a avertizat el, sugerând că această incertitudine ar putea împinge țările din sudul global în sfera de influență a Chinei.

F35 și Europa: O Alegere cu Riscuri

Pe măsură ce F-35 devine omniprezent în Europa, dilema rămâne: este acest avion un simbol al unității NATO sau o vulnerabilitate strategică? Pentru țări precum Germania și România, care au investit masiv în această tehnologie, răspunsul depinde de echilibrul delicat dintre dependența de SUA și nevoia de autonomie militară. Într-un climat geopolitic tot mai imprevizibil, „comutatorul morții” – real sau imaginar – ar putea deveni un test decisiv pentru viitorul securității europene.

Îți recomandăm:

F35 România. Armata va plăti 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de avioane militare. Ministerul Apărării a cerut oficial aprobarea Parlamentului

cuvinte cheie: F35 Europa

Project-E
Project-E
Project-E formează o comunitate de autori ce doresc să împărtășească din experiența și cunoștințele proprii pentru a oferi o perspectivă pozitivă societății. Abordăm teme economice, vorbim despre societate, educație și despre experiențe de viață. Membrii comunității Project-E sunt profesioniști care prin exemplul propriu doresc să aducă un plus de valoare societății românești

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate