În 2025 în România mai multe autostrăzi prind contur, apropiindu-se cu pași repezi de finalizare. Țara noastră bifat un record în 2024 cu 197 de kilometri de autostradă și drum expres deschiși traficului, dar 2025 ar putea ridica ștacheta și mai sus. Câți kilometri de șosele rapide vor fi gata anul viitor? Anul trecut, infrastructura rutieră a atins un vârf istoric, cu 100 de kilometri doar pe A7, supranumită „autostrada Moldovei”.
Totuși, potrivit graficului CNAIR, 2025 se profilează ca un an fără precedent: peste 300 de kilometri de autostradă și 29 de kilometri de drum expres ar putea fi finalizați, dacă termenele nu deraiază: un nou record național e pe masă.
Grosul lucrărilor e programat pentru finalul lui 2025.
Pe listă sunt 309 kilometri de autostradă. Pe A3 Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, două tronsoane promit să prindă viață: Nădășelu-Mihăiești (24,59 km) pe 19 noiembrie și Zimbor-Poarta-Sălajului (12,24 km) pe 10 decembrie.
Tot în noiembrie, lotul 3 al Autostrăzii de Centură A0, sector Nord, lung de 8,5 kilometri, ar urma să intre în circuit.
Pe A1 Sibiu-Pitești, secțiunea Curtea de Argeș-Pitești (30,35 km) e în cărți pentru finalizare în 2025. A7, „autostrada Moldovei”, e vedeta anului: în noiembrie sunt așteptate loturile Săucești-Trifești (30,3 km), Trifești-Gherăești (18,9 km), Mircești-Pașcani (28 km), Domnești Târg-Răcăciuni (38,7 km) și Răcăciuni-Bacău (21,5 km). În septembrie, Focșani-Domnești Târg (35,6 km) ar putea fi gata.
Pe A7 Ploiești-Buzău, lotul Mizil-Pietroasele (28,3 km) e promis pentru martie, iar Pietrosele-Buzău (13,9 km) pentru noiembrie.
Podul peste Dunăre de la Brăila prinde și el contur în 2025, cu drumurile de legătură Brăila-Jijila (19 km) și DN22 Smârdan-Măcin (4,3 km) anunțate pentru iunie.
Drumurile expres, însă, pierd viteză.
După aproape 50 de kilometri inaugurați în 2024, 2025 aduce sub 30 de kilometri. Drumul Expres Turda-Dej (5 km), legătura A3-DN1, e așteptat în mai. Brăila-Galați (10,7 km) e la un pas de finalizare – 90%, spune ministrul Transporturilor pe Facebook.
Craiova-Pitești încheie lista: ultimul lot, Colonești-Pitești, e deschis parțial (19 km), dar cei 31,8 km complet ar urma să fie gata în 2025, conform CNAIR.
Un an crucial pentru șoselele României – promisiuni mari, dar și presiunea respectării termenelor. Rămâne de văzut dacă 2025 va fi cu adevărat anul infrastructurii.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: autostrăzi România 2025