România rechemări auto. Șoferii trebuie să deschidă ochii: România e în topul țărilor unde rechemările auto amenință vieți. Chiar și mașinile noi, proaspăt ieșite din showroom, pot ascunde defecte fatale care pun în pericol șoferii și pasagerii. Unele bombe pe roți se dezvăluie târziu, forțând producătorii să recheme urgent vehiculele pentru reparații.
Totuși, mulți ignoră avertismentele, lăsând drumurile pline de mașini cu defecte nerezolvate, gata să explodeze. Experții carVertical au săpat adânc într-un studiu care dezvăluie țările unde cumpărătorii de mașini rulate riscă cel mai mult să dea peste astfel de capcane.
Analiza, bazată pe rapoartele istorice ale vehiculelor cumpărate între ianuarie 2023 și septembrie 2024, a calculat procentul rapoartelor cu rechemări active. Datele companiei arată clar dacă o problemă e reparată, ignorată sau încă un mister.
De ce sunt mașinile chemate înapoi?
Rechemările sunt coșmarul industriei auto – nimeni nu scapă. Airbaguri explozive, centuri care cedează, frâne trădătoare sau sisteme electrice care o iau razna. Unele defecte sunt mărunte, altele te pot trimite direct în mormânt.
„Mașinile moderne, burdușite cu tehnologie, cedează tot mai des. Norocul e că multe se repară la revizii, cu bătăi minime de cap”, spune Matas Buzelis, expert carVertical. Dar unele greșeli de fabricație pot crea adevărate probleme. Cazul Takata din 2013, cu airbaguri defecte, a zguduit planeta – BMW, Honda, Toyota și alții au rechemat milioane de mașini. Totuși, morți și răniți au curs, iar epavele acelea bântuie și azi piața second-hand.
România, pe locul 10 la dezastru
Dintre mașinile verificate aici, 7,9% au fost rechemate măcar o dată, plasând România în top 10 din 26 de țări. Doar 36,6% au defectele reparate – restul rulează ca niște bombe cu ceas.
„Când cumperi o mașină rulată este esențial să verifici dacă producătorul a emis o rechemare pentru acel vehicul și dacă problema a fost rezolvată. Ignorarea rechemărilor nerezolvate ți-ar putea pune siguranța în pericol și poate duce la apariția unor probleme mecanice în timp”, explică Buzelis.
Sudul Europei, campion la risc
Portugalia (18,2%) și Grecia (17,6%) conduc detașat, urmate de Spania (14,5%), Bulgaria (13,9%) și Germania (11,5%). Procentul reparațiilor? Jalnic: 38% în Portugalia, 50,2% în Grecia, 42,2% în Spania, 42,6% în Bulgaria, 48,5% în Germania. Șoferii sfidează moartea zilnic.
Cele mai sigure? Marea Britanie (3,1%), Belgia (3,1%), SUA (3,2%).
Cu rechemări nerezolvate și tehnologie tot mai fragilă, cumpărătorii trebuie să acționeze. Verifică online istoricul, întreabă producătorii, mergi la dealeri – altfel, următoarea curbă ar putea fi ultima.
carVertical operează în 30 de țări și obține date din peste 900 de baze de date internaționale cum ar fi cele aparținând forțelor de ordine, registrelor naționale/de stat, instituțiilor financiare și portalurilor cu anunțuri auto. Prin procesarea anuală a milioane de rapoarte privind istoricul vehiculelor, compania poate observa tendințe și poate emite prognoze și perspective unice asupra pieței de mașini second hand.

