Elon Musk a dezvăluit Tesla Cybercab, taxiul robotizat mult așteptat al companiei americane, la evenimentul desfășurat la studiourile Warner Bros din Burbank, California.
Tesla cybercab, un vehicul cu aspect futurist, dotat cu două uși asemănătoare aripilor și fără pedale sau volan, a fost prezentat de Musk în fața unei audiențe dornice să afle detalii despre un proiect pe care îl consideră esențial pentru următorul capitol al Tesla.
La evenimentul intitulat „Noi, roboții”, miliardarul a reiterat părerea sa că vehiculele complet autonome vor fi mai sigure decât cele conduse de oameni și ar putea chiar să aducă bani proprietarilor prin închirierea pentru curse.
Totuși, predicția lui Musk că producția va începe „înainte de 2027” a ridicat întrebări cu privire la capacitatea sa de a respecta din nou termenele stabilite.
„Tind să fiu optimist în ceea ce privește termenele”, a glumit el în timpul evenimentului.
El a menționat că Tesla Cybercab, care va concura cu rivali precum Waymo, deținut de Alphabet, va costa mai puțin de 30.000 de dolari (27.000 de euro).
Însă analiștii au pus la îndoială cât de realist este acest plan.
„Va fi extrem de dificil pentru Tesla să ofere un nou vehicul la acel preț în acest interval de timp”, a spus Paul Miller, de la compania de cercetare Forrester.
„Fără subvenții externe sau fără ca Tesla să înregistreze pierderi la fiecare vehicul, nu pare plauzibil să lanseze un vehicul la un preț atât de apropiat în această decadă”, a adăugat el.
Îngrijorări legate de siguranță
Musk a mai spus că se așteaptă ca tehnologia „complet autonomă, fără supraveghere” să fie disponibilă pe modelele Model 3 și Model Y în Texas și California anul viitor, „cu permisiunea acolo unde autoritățile reglementare aprobă”.
Dar aceste aprobări nu sunt garantate.
„Este o bucată mare de metal care circulă pe drumuri la viteze mari, așa că îngrijorările legate de siguranță sunt mari”, a spus Samitha Samaranayake, profesor asociat de inginerie la Universitatea Cornell.
Ambițiile Tesla în domeniul vehiculelor autonome se bazează pe camere mai ieftine decât radarul și senzorii Lidar (detectarea luminii și distanței), care constituie tehnologia de bază a multor vehicule concurente.
Prin învățarea vehiculelor sale să conducă, Tesla plănuiește să utilizeze inteligența artificială (AI) antrenată cu datele brute colectate de la milioane de vehicule.
Dar comunitatea de cercetare „nu este convinsă că stilul Tesla de a face lucrurile poate oferi garanțiile de siguranță pe care ni le dorim”, a spus Samaranayake.
Înapoi în competiție
Proiectul Tesla Cybercab a întâmpinat întârzieri, fiind inițial programat pentru lansare în august.
Această vară, într-o postare pe X, fostul Twitter, Musk a spus că așteptarea a fost cauzată de modificări de design pe care le-a considerat importante.
Între timp, taxiurile robotizate concurente funcționează deja pe unele drumuri din SUA. Tesla pare, de asemenea, pe cale să înregistreze prima scădere anuală a vânzărilor, în condițiile în care concurenții pătrund pe piața vehiculelor electrice, chiar dacă vânzările au început să scadă.
În ciuda acestui context sumbru, evenimentul de marți a fost plin de culoare – cu roboții umanoid ai Tesla dansând și servind băuturi participanților.
Musk a prezentat și un alt prototip pentru un „Robovan” care poate transporta până la 20 de pasageri.
„Shuttle-ul elegant ar putea fi o modalitate de transport în următorii ani pe care Tesla o va utiliza”, a spus Dan Ives, director general la Wedbush Securities, care a participat la eveniment.
Un alt analist a menționat că evenimentul a avut un sentiment de întoarcere în timp, dar a semnalat și direcția de viitor.
„Musk a făcut o treabă fantastică în a picta un viitor ideal pentru transport, care promite să ne elibereze timpul și să crească siguranța”, a spus Jessica Caldwell, șefa departamentului de informații la Edmunds.
Dar, în ciuda spectacolului, există îndoieli cu privire la capacitatea sa de a livra viziunea pe care a schițat-o.
„Multe întrebări rămân cu privire la modul în care acest lucru va fi realizat din punct de vedere practic”, a adăugat Caldwell.
Starea pieței taxiurilor robotizate
Dezvoltarea taxiurilor robotizate a întâmpinat obstacole, iar automobilele fără șofer operate de subsidiara General Motors, Cruise, au fost suspendate în San Francisco după ce un pieton a fost accidentat.
Cu toate acestea, sectorul continuă să se extindă.
Waymo a anunțat la începutul lunii octombrie că va adăuga Hyundai Ioniq 5 la flota sa de taxiuri robotizate, după ce vehiculele vor trece prin teste pe drum.
Gigantul serviciilor de ridesharing Uber vrea, de asemenea, să adauge mai multe vehicule autonome la flota sa pentru a-și extinde opțiunile de livrare și ridesharing pentru clienți.
A anunțat o alianță pe termen lung cu dezvoltatorul de automobile fără șofer, Cruise, în luna august.
Compania chineză de tehnologie Baidu caută, de asemenea, să-și extindă divizia de taxiuri robotizate, Apollo Go, dincolo de China, unde vehiculele sunt active în mai multe orașe.
Îți recomandăm:
cuvinte cheie: Tesla cybercab