adplus-dvertising

Plafonăm prețul la motorină? Puțină aritmetică nu strică…

plafonare preț motorină

Plafonăm prețul la motorină? Puțină aritmetică nu strică…

Hai să vedem de unde și, mai ales, cine plătește:

În primul rând, trebuie să întelegem că relevant nu este prețul la petrol (că noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci prețul la motorină pe piețe. Prețul la motorină este azi 1320 dolari/tona, în creștere.

Ca să aflăm cât este prețul pe litru, înmulțim cu 0,845 (că motorina e mai ușoară), aflăm prețul la 1000 l, împărțim la 1000 și obtinem 1,115 $/l.

Un dolar este astăzi 4,6937 lei, deci prețul la motorină este 5,25 lei/l.

La prețul de mai sus adunăm acciza de 1,73 lei/l și obținem 6,98 lei/l.

La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,30 lei/l.

Atât costă motorina astăzi pe bursă. La pompă este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.

Asta înseamnă că raman 0,90 lei din care, să nu uităm 19% este TVA. Scădem TVA și obținem 0,75 lei/l.

Banii ăștia se împart pentru:

– transport până în port (scump, toate prețurile au crescut, nici nu prea mai găsești vapoare, că multe în zonă sunt ale Rusiei și sunt sub embargo);
– descărcare și depozitare în port;
– distribuție/transport la pompă (care și el s-a scumpit foarte mult);
– costuri finanțare achiziții.
– o marjă oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarcă și depozitează în port, distribuie și trasportă la pompă și pentru cei care dețin benzinăriile.

Întrebarea mea către cei care propovăduiesc plafonarea marjelor sau chiar a prețurilor: DE UNDE?

Sa recăpitulăm:

– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce să facă politicienii nostri. Ăsta e prețul pe piețele internaționale, piețe pe care statul nostru nu prea le poate influența. Nu plătești, nu primești!

– 3,2 lei/l acciza și TVA. Aici teoretic statul poate acționa, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales în contextul în care statul se imprumută cu dobânzi de 9%. Orice leu tăiat (și ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;

– 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distribuție, inclusiv salarii, plus marja pe lanț. Pur și simplu, nu ai de unde să tai aici, decât dacă compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele în faliment și intri în alte belele… 75 BANI!!!

Știu, pentru politicieni dă bine să arate că nu mai pot de grija cetățenilor, dar nu trebuie să uităm de ce s-a ajuns aici

Din cauza politicilor publice dezastruoase (helicopter money, deficite uriașe, green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat în ultimii ani…
Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred că ar fi să se abțină să mai strice ceva, că putem ajunge ușor într-o situație mult mai grea decât aceea generată de prețurile mari la combustibili: PENURIA!

Îți recomandăm:

România se află în fața unui tsunami economic. Creditorii nu vor să ne mai dea „de băut pe caiet”

cuvinte cheie: plafonare preț motorină

România are nevoie de o presă liberă. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii folosind PayPal
Gabriel Biriș
Gabriel Biriș
Gabriel Biriș este unul dintre partenerii fondatori ai Biriş Goran, avocat de business, recunoscut la scară largă ca fiind unul dintre cei mai buni specialiști în fiscalitate din România. Gabriel are o experiență de peste 23 de ani în toate aspectele fiscalității. Este bine-cunoscut pentru activitatea profesională, dar și pentru eforturile depuse pentru modernizarea legislației și administrației fiscale, în sprijinul mediului de afaceri din România, inclusiv ca secretar de stat la Ministerul Finanțelor, in 2016. Ultimele zece ediții ale publicației Chambers Europe îi confirmă reputația, catalogându-l drept „highly recommended". Gabriel este autorul a două cărți de fiscalitate: „Despre Fiscalitate şi Competitivitate" și „Despre Fiscalitate şi Bun Simţ", ambele publicate în 2012. Este coautor al lucrării „Controverse în fiscalitate", publicată în 2011.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate