De ce scăderea acțiunilor Netflix nu este doar despre Netflix

Scăderea majoră a prețului acțiunilor Netflix, de -37% la momentul redactării acestui articol, nu este legată doar de faptul că celor de la Netflix le-a scăzut baza de clienți cu 200.000 net în primul trimestru al lui 2022. Considerând că au peste 221.000.000 clienți activi, discutăm de mai puțin de 0,1% din clienți care și-au închis conturile net (diferență între clienți noi și clienți pierduți).

Sigur, într-un context în care analiștii anticipau un număr net pozitiv de aproximativ 2,5 milioane clienți noi, vestea este una negativă.

În scrisoarea către investitori de la finalul trimestrului 1 al acestui an, Netflix menționează ca piețe cu pierderi nete de clienți: America de Nord (din cauza creșterilor de tarife), America Latină, respectiv Europa Centrală și de Est și, separat, Rusia, ultima ca urmare a reducerii drastice a utilizării serviciului, de la de debutul războiului din Ucraina.

Dintre țările din Europa Centrală și de Est (ECE), fără a considera Rusia, la finalul lui 2021, Polonia avea cei mai mulți abonați la Netflix, cu aproximativ 1,8 milioane de conturi plătitoare. România se afla pe locul 2 în regine, cu un număr estimat de aproximativ 481.000 abonați, urmată de Cehia cu 472.000.

Îți recomandăm:

Cum ne protejăm de inflație

Dar, dincolo de rata de churn (procent clienți care renunță la serviciile unei companii din total clienți), care este de așteptat chiar să mai crească, mai sunt o multitudine de cauze care contribuie:

• calitatea și rata de împrospătare a content-ului, în comparație cu rivalii, care au și conținut live și / sau sportiv;
• faptul că un număr estimat de 100 milioane de gospodarii, beneficiază gratuit de servicii, împărțindu-și parolele;
• piața de streaming este una din ce în ce mai competitivă, cu jucători din ce în ce mai dinamici, gen Apple+, Disney+ etc.;
Cota de piață a Netflix a scăzut semnificativ în ultimii doi ani. Între primul trimestru din 2020 și primul trimestru din 2022, aceasta a scăzut de la 55,7% la 45,2% la nivel global și de la 52,4% la 42,4% în SUA, potrivit Parrot Analytics.
• refularea oamenilor în experiențe offline, după 2 ani de online intensiv (perioadă în care toate serviciile de Netflix au beneficiat masiv);
• închiderea estimată a 700.000 conturi din Rusia, de la debutul războiului din Ucraina;
• practic, investițional vorbind, Netflix a fost un “pandemic trade”, alături de Zoom și alte servicii online. Concret, o, mare parte din creșterea ultimilor doi ani este efect al pandemiei.

scăderea acțiunilor Netflix
scăderea acțiunilor Netflix / Evoluția acțiunii Netflix în ultimii 5 ani, sursa: Yahoo Finance

Dincolo de toate aceste motive, eu aici, printre rânduri, citesc un meta-motiv: cred că părăsirea aplicației de către utilizatori reprezintă un simptom al push-back-ului (rezistența) populației la prețurile mari, în general.

Suntem practic într-o constelație de mini bule (bubbles), au crescut prețurile la aproape orice. Și pe ici-colo, prețurile au crescut și artificial, adică bazat pe așteptări privind creșterea generală a prețurilor.
Avem de-a face și cu fenomenul de profeție auto-împlinită (En. Self fulfilling prophecy”), adică prețurile cresc și pentru că vorbim sau ne așteptăm să crească, nu doar intrinsec.
Departe de mine de a subestima factorii obiectivi de creștere ai prețurilor, precum combustibilii scumpi, scurtcircuitarea lanțurilor de producție sau războiul din Ucraina.

Ideea este că, indiferent de cât de justificate sunt creșterile de preț, consumatorul final are puterea de decizie de a-și raționaliza cheltuielile sau chiar de a renunța la unele produse și servicii.

Iar renunțarea la abonamentul Netflix este o astfel de decizie. Revenind la Netflix, sunt așteptate o serie de decizii și măsuri de redresare precum:

• introducerea de reclame în platformă;
• creșterea rigorii privind utilizarea parolelor, posibil chiar o taxare a celor care utilizează serviciul gratuit în prezent;
• deși Netflix a declarat că va continua să crească cheltuielile pentru conținut, atâta timp cât acestea nu se vor regăsi în atragerea de noi clienți, specialiștii anticipează că Netflix își va eficientiza la maxim aceste cheltuieli, adică dinamica se va reduce.

Evoluția viitoare a acțiunii va depinde de modul în care Netflix va pune în practică aceste măsuri, respectiv de dovada unei creșteri susținute a abonamentelor plătitoare. Închizând mini analiza legată de Netflix, și revenind la mesajul meu central, cred că renunțarea la abonamentul Netflix este doar un simptom pentru un fenomen mai mare.

Este de așteptat ca, în context inflaționist, din ce în ce mai multe compartimente financiare ale gospodăriilor, care nu sunt atât de esențiale, să comporte ajustări sau eficientizări. Și astfel, indiferent de cât de mult vor crește prețurile, piețele libere vor regla automat nivelul de preț optim între profitabilitatea companiilor și suportabilitatea costurilor de către populație.

cuvinte cheie: scăderea acțiunilor Netflix

România are nevoie de o presă liberă. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii folosind PayPal
Andrei Buruiană
Andrei Buruiană
Andrei Buruiană este un profesionist cu experiență de peste 14 ani în servicii financiare, respectiv consultanță financiară, din care mai bine de 5 ani în Retail & Private Banking (în bănci precum ABN AMRO, RBS, BCR), 8 ani în Managementul Fondurilor de Pensii Private (conducerea strategiei comerciale și supervizarea celei de marketing și produs), respectiv un an în consultanță pe proiecte cu finanțare europeană. În toți acești ani a acoperit marea majoritate a instrumentelor de economisire și investiții, de la simplele conturi de economii bancare, continuând cu fonduri de investiții, asigurări, pensii private și culminând cu instrumente complexe ale piețelor financiare: acțiuni, bligațiuni și instrumente derivate. Este trainer acreditat cu practică de peste 5 ani și speaker, specializat pe teme de finanțe personale cum ar fi: bugetarea banilor, economisire & investiții.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate