Elementele culturii organizaționale. Putem privi la războiul din Ucraina, unde nu armata cea mai mare are rezultate mai bune.
Orice grup, organizație, comunitate din care facem parte, mai mult sau mai puțin conștient are o formă de organizare, un mod in care se fac lucrurile, toți cunoaștem aceste “reguli nescrise”. Când vorbim de companii sau business noi complicăm, mai mult decât e cazul, subiectul cultura organizațională. Pentru că pare atât de complex, important, suntem convinși că este greu de explicat, înțeles si implementat.
Cel mai simplu mod de a înțelege cât de simplu este – să ne conectăm la niște experiențe anterioare. Să ne aducem aminte. Să vedem paralelele
În familie, la școală, în gașca de prieteni, echipa de baschet, fotbal sau orice alt sport ai practicat, ai fost expus la o cultură organizațională. Chiar dacă nu îi spuneam așa. Fiecare dintre aceste entități sau comunități, avea un mod aparte în care se făceau lucrurile. Cineva decidea ce facem, știam cine ce rol avea în execuție, cum se realizau efectiv acțiunile sau pentru ce erai pedepsit sau recompensat, toate aceste lucruri înseamnă la un nivel mai mic, un fel de cultură organizațională.
În analiza unei companii vorbim despre leadership, comunicare, proceduri si structuri, sisteme, reacție la schimbare, povesti si mituri, recompense și sancțiuni și alte câteva elemente definind cultura. Pentru simplificarea acestor termeni și mai ales pentru simplificarea subiectului, o să fac un exercițiu și voi privi aceste elemente prin ochii unui adolescent care le-a identificat în echipa lui de baschet. Și care 20 de ani mai târziu își clarifică înțelegerea sistemelor prin lecțiile trecutului.
Leadership trebuie privit din două direcții, pe teren și în afara lui
La baschet ai avantajul de a intra în contact cu doi lideri, foarte des cu două tipuri de leadership. Există un lider în afara terenului, antrenorul care te pregătește să fii în cea mai bună formă. În timpul meciului toți ochii se îndreaptă spre liderul din teren. Toți privesc spre căpitanul echipei. Privesc spre cel care în momente grele te ridică, care atunci când nimeni nu mai are energie, mai găsește resurse. Privim spre cel care inspiră restul echipei. Un element de baza al culturii organizaționale, liderii și stilul de leadership, oferă direcția, strategia și tactica. Ai nevoie de lideri care sa îți ofere suport și să te dezvolte, cum era antrenorul nostru. Dar avem nevoie și de lideri care să ne motiveze și inspire, să lupte alături de noi.
Îți recomandăm:
Primul McDonald’s din Rusia (URSS). Povestea începută în 1990 a durat 32 de ani (galerie foto)
Elementele culturii organizaționale
În companie ai organigrama, proceduri, structuri, noi aveam pozițiile din teren, titulari și rezerve, scheme de joc, elemente care îți oferă soliditate organizației sau echipei. Elementele culturii organizaționale sunt foarte importante
Ai claritate și crești eficienta. Modul în care reacționezi la schimbări ajută să răspunzi mai rapid la orice inițiativă a adversarului din teren sau industrie. Am început meciurile pe post de conducător de joc dar echipa nu avea șanse sub panoul advers, antrenorul a decis sa joc pivot, una din mișcările decisive care ne-au dus la victoria finală. Agilitate, reacție pozitivă la schimbare, sacrificiu pentru binele echipei. Sacrificiu la propriu pentru că am fost făcut knockout in finală de un băiat de 1, 90 de la Fetești. :)Dar a meritat, pe diploma aia din 1997 numele meu e scris primul.
În orice organizație, nou veniții aud o serie de istorii, legende corporate
Acestea pot da ultima tușă când definim cultura și aceste povestioare transmit noilor colegi cum stau lucrurile de fapt în companie. Poveștile noastre erau că suntem cei mai buni, antrenorul ne spunea mereu – dați totul pe teren, trageți tare. Am câștigat campionatul județean doar atunci când am construit împreună povestea în care am crezut toți.
Comunicarea într-o firmă este complexă, la baschet era mai simplu, comunicarea cu antrenorul era unidirecțională, ascultam și executam
Comunicarea internă făcea diferența in joc. În timp, după mult antrenament, nu mai era nevoie de multe cuvinte, comunicam non verbal, aveam deja construite automatisme. Dar pentru a ajunge la acest nivel de performantă e nevoie de comunicare eficientă la antrenamente si încredere reciproca. Ar fi grozav să existe un stil de comunicare flexibil, adaptat la context, un stil de comunicare pe care să îl poată adopta rapid un nou venit.
Știam clar ce comportamente erau acceptate și care erau pedepsite.
Când greșeam alergam până cădeam, toți ca echipă, chiar dacă greșea un singur coleg
Și asta a dus la o mai bună cooperare, chiar daca nu eram neapărat prieteni în afara terenului. Când te gândești la grupul din care faci parte, tu știi pentru ce iei bonus, pentru ce ești penalizat?
Noi nu am câștigat acum 25 de ani pentru că eram cei mai buni neapărat, generații înaintea noastră au fost mai buni individual, mai puternici, mai rapizi. Noi am câștigat pentru că am avut cultura organizațională potrivită pentru a îndeplini obiectivul. Eram echipă, aveam lideri pe teren și în afara lui, care se sacrificau pentru echipă, am reușit să schimbăm tactica în timpul meciului pentru că aveam o structură flexibilă, nu depindeam de unul sau doi jucători, lucram împreună.
Îți recomandăm:
Am creat sinergie și am reușit ca valoarea echipei să fie mai mare decât suma valorilor individuale ale jucătorilor. Și am făcut asta jucând pe terenul adversarului, cu presiunea suporterilor acestora adăugată la presiunea rezultatului.
Când nu înțelegi de ce companii care nu par a avea abilitățile, resursele, experiența sau forța de a reuși, dau calculele peste cap și devin lideri de piață, răspunsul este întotdeauna cultura organizațională potrivită ambițiilor lor. Nu compania cu cei mai mulți bani, cele mai multe resurse, cei mai buni oameni câștigă. Daca vreți o legătură cu contextul prezent, ne putem uita la lupta din Ucraina, unde nu armata cea mai mare are rezultate mai bune, cea mai bine organizată si cu lideri mai buni își îndeplinește obiectivele. De cele mai multe ori , pe termen mediu și lung câștigă organizațiile care înțeleg ca poți sa adaugi valoare când ai liderii potriviți, comunicarea adecvată, structură solidă si claritate. Iar toate aceste lucruri pot fi obținute când înțelegem care este cultura organizațională potrivită pentru noi.
Îți recomandăm:
Sergej Sumlenny: „Înfrângerea Rusiei în Ucraina va provoca dezmembrarea Federației Ruse”
cuvinte cheie: Elementele culturii organizaționale