adplus-dvertising

Redresarea și reziliența României prin PNRR. De acum înainte, urgență „nucleară”

Redresarea și reziliența României prin PNRR

Suntem, într-adevăr, în vremuri de război în regiune și pare că, după pandemie, în loc să ne schimbăm în bine unele dintre obișnuințe sau metehne, continuăm să ne dispersăm atenția către tot felul de direcții sau controverse minore și efemere, cu marcat iz partizanal sau politicianist.

Acesta s-ar cuveni să îl considerăm un inconvenient cu atât mai îngrijorător cu cât dintr-odată dispunem nu doar de circa 30 miliarde euro pentru modernizarea durabilă, recuplarea la circuitul întrerupt al europenizării de profunzime a aproape tuturor domeniilor prioritare din sectorul public și mediul de afaceri, ci și deoarece fondurile reamintesc faptul că sosesc la pachet cu ghidajul și coordonarea macro a Comisiei Europene, ca inițiator și a Băncii Europene de Investiții ca și furnizor de ghidaj de parcurs, mai ales pentru celelalte 50 miliarde euro, potențial disponibile prin împrumuturi pe termen lung cu dobandă parțial subvenționată.

Cu alte cuvinte, năpasta agonizantă indusă de criza sanitară deține în contrapartidă un nesperat practic pachet-minune de pârghii și instrumente concepute și desemnate ca reforme orizontale prin care să putem crește competitivitatea economică încă foarte scăzută, conform ultimului Raport al Băncii Mondiale, dar și al propriei instituții autohtone de prognoză macroeconomică.

Creșterea cu circa 1% pe an a PIB ar putea părea unora modestă, dar în perspectiva perioadei de implementare de până în 2026 va cântări consistent în balanță și pentru că ar putea genera în mod specific, mai ales prin amplele proiecte de infrastructură în construcții, așa cum este strict planificat, încă 200 000 de locuri de muncă specializate, ceea ce pare destul de realist și de semnificativ.

Care sunt motivele de îndoială sau scepticism asupra aplicării riguroase a acestui Plan? Poate fi susținută redresarea și reziliența României prin PNRR?

În mod evident, nu doar neîncrederea în performanțele administrației publice de la noi, încă supărător de birocratizată, nereceptivă și politizate extrem de mult, nu doar la vârful ministerelor de linie, ci, în genere, ca principiu de promovare într-o carieră de decident administrativ, fără însă competențele și experiența minimă necesară în prealabil.

Această formă de scepticism provine parțial și din fatalismul cu care ne credem noi înșine ștampilați istoric pe veci, dar și  din de-responsabilizarea aș spune morală, civică și chiar patriotică, din firavul entuziasm perceptibil în privința succesului transpunerii în practică a obiectivelor, țintelor și reformelor aferente care să ne deblocheze din inerția și resemnarea, din adâncirea polarizării sociale agravate în ultimii 32 de ani de așa-numit “capitalism de cumetrie” sau de “Stat eșuat”, cum au calificat situația de facto unii dintre principalii demnitari politici ai țării.

Îți recomandăm:

Cum poate renaște România prin PNRR, un program în mod clar pro-federalist

De aceea, în acest sens, principalele urgențe care să permită stoparea amânărilor și întârzierilor tipice cu care suntem deprinși, rezidă în principal în considerabila ameliorare a calității actului administrativ la nivel central, mai cu seamă prin consultarea permanentă informală și seriozitatea concluziilor care trebuie trase în urma dialogului permanent impus de calendarul stabilit cu instituțiile europene mai sus amintite.

Desigur, o întreagă serie de măsuri ar fi trebuit deja puse în aplicare la acest moment îndeosebi cu privire la predictibilitatea și perfecționarea sistemului de achiziții publice care urmau să devină verzi, mai cu seamă datorită consecințelor tranziției digitale și a celei verzi în care toate cele 27 de State Membre s-au angrenat încă din momentul acordurilor oficiale semnate.

Îți recomandăm:

PNRR este despre creșterea rezilienței economiei românești, de la Timișoara la Iași și de la Constanța la Satu-Mare, nu despre creșterea rezilienței politicienilor

Un real succes al acestui proces de schimbări palpabile în domeniile cheie preconizate nu vor fi însă de conceput fără a demara în paralel, de la bun început, aplicarea măsurilor remediale și stimulative care privesc de pildă formarea competențelor transversale ale angajaților, inclusiv alfabetizarea digitală, învățământul dual și terțiar asupra cărora se insistă în cadrul capitolului respectiv din PNRR, dar și transformarea rigidului sistem universitar, parțial paralizat de ierarhii de castă de la noi într-adevăr către o abordare apăsat inovativă, pro-antreprenorială, într-o corelare cu totul revizuită conform stringentelor nevoi ale pieței muncii.

Cu alte cuvinte, ne aflăm înaintea perspectivei îndrăznețe și extrem de provocative pe care o generează în subsidiar a unui ”Șantier de Șantiere reformative și reparatorii”, în mare măsură, în care, din nefericire, n-am excelat decât mai mult accidental în anumite momente. Această exigență sporită își extrage semnificația și din faptul că o parte dintre proiectele desemnate spre rapidă implementare sunt intercontectate inevitabil cu unele proiecte strategice europene de tip flagship, în care ar fi necesar să ne pliem și să conlucrăm pro-activ în toate etapele derulării acestora în mod holistic-integrativ, inclusiv principiului inovării în Cunoaștere gen Quadruple HELIX (cooperarea între toți deținătorii de interese și cu participarea beneficiarilor finali).

Care sunt chestiunile problematice actuale ce ar putea perturba respectarea angajamentelor și calendarului aprobat de Comisia Europeană? Ce soluții avem la dispoziție?

 Aceste posibile obstacole depind în mod periculos tocmai de deficiențele și derapajele arbitrare ale sistemului politico-decizional care a rămas mereu fluctuant, ultra-tehnicizat ca abordare  micro, dar cu o slabă ancoră de stabilitate privind securizarea procesului de gestionare managerială efectivă a proiectelor PNRR, strâns corelate cu acelea legate de aplicarea consecventă a Politicii de Coeziune UE ce vizează, cum se cunoaște, în mod prevalent o reducere semnificativă a discrepanțelor de dezvoltare dintre regiuni și domenii sectoriale cheie din regiunile respective de dezvoltare.

Dacă privim la transparența chiar site-ului dedicat PNRR, observăm că există încă destul formalism în asigurarea gradului de transparență promis, inclusiv în ceea ce privește cooptarea de noi experți interni, de formarea în noua profesiune de administrator de granturi, despre stadiul concret la zi al schimbărilor sau apelurilor pentru proiecte în perspectivă apropiată. Există încă o serie de elemente în curs de avizare la Bruxelles, precum și acela al rolului agențiilor de dezvoltare regională în furnizarea remunerată suplimentar a asistenței tehnice pe anumite tipuri de domenii și proiecte sau al modalităților de auditare internă de către Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi etc.

Pentru a ridica în mod real transparența și a clarifica unele aspecte controversate aduse pe tapet  de anumiți miniștri de linie ar fi util un transfer de bune practici, precum oferă deja cu prisosință de pildă chiar portalul “Italia Domani”, pe care l-am și comentat într-un curs de tip post-universitar pe care l-am elaborat recent

Nu aș dori să cred că aș fi singurul convins că mai multe state și economii întâmpină acum probleme de forță majoră datorate crizei grave din Ucraina, obstacole mai mult sau mai puțin lejer de traversat, însă a profita de șansa excepțională pusă pe tavă de PNRR ar merita să constituie o temă primordială de preocupare nu doar pentru decidenți, ci și pentru mass media și organizațiile relevante ale societății civile per ansamblu.

Nu s-ar cuveni să existe scuze pentru acele organisme sau persoane oficial răspunzătoare de diverse domenii dacă s-ar ajunge la ratarea respectării termenilor și calendarului de priorități deja stabilit în care mediul de afaceri ar fi de dorit să se exprime mult mai frecvent, mai argumentat, mai categoric  atâta timp cât el generează în mare măsură veniturile pentru PIB-ul național.

Nu este probabil cazul să mai invocăm cu falsă indignare patriotismul sau competențele deficitare ale unora sau altora, cel puțin cu aceasta istorică ocazie, ci să prevedem urgent și imperios un sistem de stimulare și penalizare radical și coerent care să nu ne conducă jenant către un nedorit vot de blam din partea generațiilor următoare dacă până la urmă modernizarea atât de ritos trâmbițată la toate nivelurile de decizie politică nu s-ar produce în mod coerent și cât mai palpabil.

Îți recomandăm:

PNRR a primit aprobarea finală, ceea ce înseamnă că banii vor veni în țară, iar autoritățile pot demara investițiile și reformele

cuvinte cheie: Redresarea și reziliența României prin PNRR

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Sever Avram
Sever Avram
Sever Avram este absolvent de studii post-universitare în domeniul European Studies la Central European University, precum și al altor specializări, inclusiv în domeniul Magementului Cunoașterii, al Bioeconomiei, Inovări și Guvernanței, Smart City și Economiei Circulare. Deține o experiență de peste două decenii, atât în cooperarea cu mediul de afaceri, cât și în proiecte naționale și europene ale societății civile, inclusiv prin intermediul Catedrei Internaționale Onorifice ”Jean Bart” (CIO-SUERD).

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate