Cultura organizațională și cele șase pălării gânditoare, altă Mărie în funcție de pălărie

Cultura organizațională și cele șase pălării gânditoare, altă Mărie în funcție de pălărie

De fiecare dată când într-o organizație vedem cum proiecte bune, muncite, cu planuri solide de implementare și cu resurse mai mult decât suficiente, eșuează, cu siguranță blocajul sau inhibitorul poate fi găsit în cultura organizațională

Se întâmplă mai ales în companii unde cultura nu este considerată un element important pentru afacere și este deseori ignorată. Opțiunile pe care le are echipa de top management când vorbim de cultură sunt doar două. Să o cunoască, înțeleagă și să planifice acțiunile conform realității din teren sau să acționeze ignorând mecanismele de funcționare și să își asume că uneori va avea de luptat și împotriva propriei organizații.

Îți recomandăm:

Cultura organizațională în companii. Firmele nu vor evolua recrutând oameni nepregătiți

Am decis să fac un experiment de analiză pentru a clarifica suplimentar subiectul. Am folosit abordarea celor șase pălării gânditoare pentru a avea o imagine din șase unghiuri a conceptului

Este o modalitate de investigare a unui subiect din diferite perspective. Putem face asta într-un mod sigur, clar și fără conflicte. Este creat de Edward Bono pentru a ușura munca în consilierea agențiilor guvernamentale cu care lucra.

Cele șase pălării gânditoare și culorile diferite ale acestora reprezintă fiecare o imagine diferită. Avem alb pentru fapte și cifre, roșu este punctul de vedere emoțional, negru poate fi considerat avocatul diavolului, galben reprezintă culoarea optimismului, verde creativitatea iar albastru are sarcina de a organiza, este controlorul procesului

Dacă ne uităm la subiect purtând pălăria albă avem rolul unui computer, analizăm date și cifre, rece și fără implicare subiectivă. Cultura organizațională reprezintă suma comportamentelor oamenilor care sunt parte dintr-o organizație. Include valorile, viziunea, limbajul de muncă, sistemele, simbolurile, credințele și obiceiurile membrilor organizației.

Pentru a înțelege și mai clar putem folosi douăsprezece lentile de explorare care definesc complet elementele culturii organizaționale. Avem astfel Sens/Scop, Leadership, Comunicare și Întâlniri/Ședințe, Succes (Recompensa/Sancțiune), Structuri&Sisteme, Decizii, Comportament în relație cu exteriorul, Gestionarea schimbărilor, Taboo&Temeri, Influenta/structuri de putere, Povesti/mituri/ritualuri și Conflict. Analizând aceste elemente avem o imagine completă a mecanismelor din interiorul unei companii, care este dinamica și cum reacționează organizația la stimuli interni și externi.

Îți recomandăm:

Oamenii care își cunosc valoarea sunt mai greu de controlat, dar sunt mai eficienți și mai valoroși pentru companie. Cât timp cultura organizațională va fi orientată pe control, nu vom avea organizații cu adevărat puternice

Pălăria roșie mă face să fiu entuziasmat și fericit, mă bucur să văd impactul pe care îl poate avea asupra sănătății unei organizații o cultură adecvată

Poate să devină un catalizator al senzației de bine în interiorul companiei. Vom avea oameni mândri să facă parte dintr-o organizație cu o cultură care se potrivește cu modul în care ei văd si fac lucrurile. Creștem implicarea, loialitatea, sinergia. Emoțiile oamenilor care fac parte dintr-o entitate unde există cultura potrivită sunt mai pozitive.

Cu pălăria neagră brusc voi deveni cârcotaș, văd doar lucruri negative și posibile probleme

De ce trebuie transformată cultura, lucrurile funcționează bine de mulți ani pentru multe organizații, oamenii își fac treaba, par mulțumiți, iar clienții ne asaltează mereu cu comenzi. În plus cultura asta e așa o iluzie, altele sunt lucrurile importante, de ce să riscăm să pierdem siguranța prezentului pentru un vis? Dacă diagnoza ne arata lucruri care nu ne plac și astfel stricăm echilibrul fragil al organizației?

Optimismul galbenului ne va readuce la sentimente mai bune și putem să înțelegem cum ne va ajuta concret în business o cultură bine definită

Vom avea claritate și mecanisme de colaborare agile, obținem eficiență în comunicare și integrarea noilor angajați este mai naturală. Iar o cultură înțeleasă de membrii organizației devine catalizator al inițiativelor operaționale și nu riști un “război civil” interdepartamental. Iar când cultura e clară în interiorul organizației, devine clară și în exterior, iar astfel poți să atragi clienți mai ușor.

În zona verde putem să devenim mai îndrăzneți, începem să ne imaginăm cum va arăta compania noastră cu o cultură ideală, să găsim soluțiile care ne vor duce de la contextul actual la cel ideal

Oricât de creativ ar părea, uneori chiar nebunesc, este important să nu ne limităm și să fim cât de în afara cutiei putem să fim. Cultura organizațională îți va defini mișcările pentru următorii ani de activitate iar viitorul aparține celor mai creativi și îndrăzneți dintre noi.

Stiluri de leadership noi, organigrame futuriste, moduri de comunicare inovative, toate vor defini cultura ideală a viitorului. Cum vei face lucrurile în viitor, care vor fi comportamentele ce definesc organizația, astea pot fi un trend al industriei. Avem exemple de culturi diferite, apărute după criza trecută, care sunt ale celor ce conduc industriile unde activează, la zece ani de la apariție. De ce nu ai fi tu următorul model de urmat?

Pentru a pune totul în practică va trebui să purtam pălăria albastră, să ne asigurăm că există un proces clar și implementarea va fi reușită

Pentru că nu există un model standard, iar astfel fiecare companie are propria cultură, primul pas este o diagnoză internă a elementelor ce o construiesc. Un workshop de explorare în care analizăm contextul prezent, viziunea viitorului dar și care ar putea fi acțiunile de implementat pentru a îndeplini acea viziune. Este important să înțelegem ce ne susține inițiativele și ce ni le blochează, să păstrăm ce e util și să înlocuim inhibitorii. Va fi nevoie să explorăm împreună cu oamenii din organizație ce acțiuni ar fi benefice trecerii de la actual la ideal, să folosim un proces de implementare prin sprinturi pilot, rapide, de 100 de zile și la final sa extrapolăm rezultatele pilot la nivel de organizație.

Indiferent prin ce filtru de culoare privim, cultura rămâne un subiect important în activitatea unei companii

Nu este un subiect al departamentului resurse umane, reprezintă modalitatea in care compania va parcurge drumul către viziune, ritmul si reacția la diferiți stimuli de pe parcurs. Depinde doar de fiecare dintre noi dacă pe drumul acesta, pe lângă forțe externe, vom fi nevoiți să luptăm și cu noi înșine. Clarifică prezentul, definește viitorul și asigură-te că ai resursele, energia și cultura potrivite pentru călătoria ce urmează.

În timp ce particularitatea unui individ transpare în personalitatea sa, individualitatea unei organizații se manifestă în cultura sa. – Eldridge și Crombie (1974)

Îți recomandăm:

Cultura corporatistă sau când romgleza se îmbină perfect cu “papagaleasca”

Mihai Chiratcu
Mihai a început o cariera în vânzări acum 17 ani si a avut diferite responsabilități, Customer Care, Sales, Sales Management sau Business development. În 2013, decizia de a începe o noua provocare a venit natural si a devenit consultant de business, concentrându-se pe Transformation, Sales și Cultura Organizațională, împărtășind poveștile și experiențele adunate. A absolvit ASE, specializarea Afaceri Internaționale, modulul cu predare in engleză și a terminat un program postuniversitar în cadrul UPB, specializarea Change Management. Mihai se descrie ca fiind producător de oameni liberi pentru că poveștile sale oferă interlocutorilor încredere, curaj și momente informative. Proiectele pe care le construiește și implementează se concentrează pe client si pe călătoria acestuia, folosind co-crearea și oferind sfaturi si suport, astfel clientul își găsește răspunsurile proprii și nu unele ale consultantului.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate