Nevoia de coaching. Când știm ce este bine pentru compania noastră?
„Eu știu ce este cel mai bine pentru compania mea”. Așa gândesc mulți dintre antreprenori și manageri, tratând cu oarecare suspiciune ofertele de consultanță, consiliere sau coaching. Este natural să apară aceasta reticență. Companiile sunt în fond organisme vii. Fiecare este diferită și ce funcționează perfect pentru una poate fi un dezastru pentru alta. De aici obiecțiile celor din interiorul companiilor, pentru care sfaturile externe sunt pură teorie.
Există totuși câteva nuanțe care se pierd în acest răspuns-reflex
Din exterior este dificil (dacă nu imposibil) de găsit o soluție optimă, în timp ce din interior acest lucru devine posibil dacă sunt îndeplinite câteva condiții:
• Sunt înțelese cu adevărat valorile proprii și acestea sunt aliniate cu cele ale companiei;
• Există claritate asupra misiunii companiei;
• Obiectivele sunt relevante pentru misiunea companiei (în plus trebuie să fie SMART – Specifice, Măsurabile, Accesibile, Relevante și încadrate în Timp);
• Echipa în întregimea ei este motivată de același scop;
• Există obiceiul chestionării si reformulării problemelor.
La o primă vedere toate aceste condiții sunt evidente
Totuși, în practică, provocarea este dată de faptul că îndeplinirea lor depinde de nivelul de conștientizare a ceea ce este important pentru cei care formează Compania. Mai exact, obiectivele sunt des determinate de ceea ce experiența dictează ca fiind important pentru o afacere de succes. Oarecum ironic, tocmai acest lucru poate face ca obiectivele să fie ratate.
Putem stabili că pentru succesul pe termen lung este important să construim imaginea unui produs de calitate la un preț corect
Mai departe identificăm indicatori cheie pentru urmărirea progresului în acest sens și, în fine, obiective pentru aceștia. Facem acest lucru printr-un efort conștient. Acest lucru nu este suficient însă pentru a ne asigura că suntem congruenți cu obiectivele asumate. Fără să conștientizăm putem avea valori personale care sunt în conflict cu aceste obiective sau care nu ne susțin în atingerea acestora. Sunt acele experiențe în care pur și simplu obiectivele par să ne scape.
Îți recomandăm:
Nu înțelegem de ce întârziem execuția unei sarcini. Facem cumva să ne umplem timpul cu lucruri care nu au legătură cu obiectivele. Sau pur și simplu faptele noastre contrastează cu ceea ce se presupune că urmărim. Reluând exemplul anterior, deși vorbim de calitate ca fiind o valoare, poate suntem foarte stricți cu investițiile. Ne preocupăm mai mult de minimizarea cheltuielilor și prea puțin de înțelegerea opiniei clienților. Suntem mai atenți la cine vinde mai mult și nu neapărat la cum se vinde. Facem compromisuri pentru a ne proteja marja. Într-o astfel de situație, este posibil ca printre primele noastre valori să se regăsească mai degrabă Profitul iar Calitatea să fie undeva în josul listei.
Există și situații în care, din contră, afacerile merg prost pentru că pentru lideri este prea puțin important profitul, fără a fi conștienți de acest lucru
Oameni pentru care relațiile cu clienții sau succesul produsului sunt atât de importante încât afacerea devine neviabilă. Poate fi cazul cuiva care a creat un produs punând multă pasiune, pentru care motivația a fost nefinanciară și acest lucru se perpetuează la nivel subconștient deși conștient caută să monetizeze acest produs.
Cu alte cuvinte, ceea ce spunem că este important este posibil să fie foarte diferit de ceea ce este cu adevărat important pentru noi la nivel subconștient.
Un alt aspect de avut în vedere este că liderii definesc valorile acestei entități. Însă nu trebuie pierdut din vedere că firma este o personificare
Aceste valori trebuie să fie internalizate de întreaga echipă pentru a fi cu adevărat manifestate. Așadar este nevoie de carisma și puterea inspirațională a unui lider care crede cu adevărat în aceste valori pentru a alinia și unifica echipa. Puterea exemplului trebuie completată de comunicare eficientă.
Îți recomandăm:
În acest punct probabil devine evident care poate fi valoarea unui consultant extern
Acesta nu trebuie în mod necesar să stabilească CE și CUM trebuie făcut. Poate în schimb facilita descoperirea acestui lucru ghidând liderii companiei prin întrebări bine formulate. Prin coaching. Atenția se mută de la a oferi răspunsuri la a găsi acele întrebări care transformă credințe, lărgesc percepția, favorizează conștientizări, îmbogățesc abilități și nu numai.
Soluțiile oferite de consultanți pot funcționa doar dacă reflectă tot ceea ce formează cultura si ecosistemul companiei. Aceste soluții pot fi completate de instrumente practice de a face schimbările necesare la aceste nivele
Așa cum recrutarea cuiva care a avut rezultate excelente lucrând pentru un competitor poate dezamăgi, adoptarea de soluții care funcționează în alte părți poate fi inutilă; rezultatele sunt determinate nu doar de capabilități ci și de mediu în care se manifestă.
Pe termen lung cel puțin, succesul în afaceri începe cu introspecția. Uneori este un proces natural și alteori este necesar de asistență pentru a dezvolta strategii în acest sens și o oarecare disciplină de auto-interogare și auto-control. Atunci liderii știu într-adevar cel mai bine ce este bine pentru compania lor. Acest lucru merge dincolo de obiective. Se manifestă în procesul de decizie dar și în comunicare.
Un lider conștient va recunoaște de exemplu că analiza proprie este subiectivă și va știi cum să caute alte perspective
Liderul se va concentra pe a identifica întrebări cheie și va facilita colaborarea dar și depășirea obstacolelor de către echipă. Un lider conștient devine un facilitator care caută să valorifice diferențele dintre membrii echipei și să controleze ego-ul. Un lider bun ia în considerare nevoia de coaching. Acesta va ști de asemenea să facă recurs la intuiție când e necesar și va fi atent la eventualele dezechilibre create de obiectivele din afaceri.
Acest model de leadership se va răspândi probabil pe măsură ce un număr tot mai mare de oameni caută semnificație în viața lor și înțeleg că viața personală și cea profesională se vor influența mereu reciproc
Citim despre preferința în creștere pentru modelul de muncă flexibil, despre rata mare de demisii din anumite regiuni. Citim despre activismul în creștere a consumatorilor, despre cei care renunță la cariere pentru a își urma pasini ignorate. Unele companii vor rezista acestor tendințe. Altele se vor adapta, însă pentru acest lucru este nevoie să îmbrățișeze paradigma leadershipului conștient.
Despre coaching: link extern