adplus-dvertising

Concursurile din instituțiile publice, elefantul din cameră

În câteva săptămâni se pot elimina concursurile cu „dedicație” din instituțiile publice

Cu toate că nu reprezintă o regulă generală, concursurile din instituțiile publice pentru ocuparea posturilor vacante par a fi, multe dintre ele, „dedicație”. Au fost numeroase cazuri prezentate și, la o simplă căutare, apar 155.000 de rezultate cu subiectul „concursuri cu dedicație”. Este suficient ca un singur ospătar să ocupe un post de inginer pentru a diminua și mai mult încredea cetățenilor în instituțiile publice și în capacitatea acestora de a-și îndeplini rolul pe care îl au.

Regândirea proceselor în ceea ce privește concursurile din instituțiile publice, transparența și obiectivitatea sunt necesare pentru readuce o parte din încrederea societății în administrație și, cel mai important, pentru a conduce la ocuparea posturilor de către oameni competenți, imparțiale, dedicați binelui public.
Pentru funcțiile publice, concursurile pentru ocuparea posturilor vacante cuprind trei etape: evaluarea dosarelor candidaților, proba scrisă și interviul (Codul administrativ, art.618).

Evaluarea dosarelor pentru concursurile din instituțiile publice este, de obicei, cât se poate de obiectivă și nu există loc de interpretare dacă un candidat are sau nu vechimea/studiile solicitate, acestea fiind reglementate

Mai apar și aici încercări de ”deturnare” prin stabilirea exclusivă a unui tip de studii necesare. Cândva, o instituție publică solicita studii economice absolvite la o anumită universitate …dar sunt cazuri foarte rare.

Îți recomandăm:

În companiile multinaționale se fură mult mai mult decât la stat. Cel care a fost furat face orice, numai să nu fie informația publică

Proba scrisă la concursurile din instituțiile publice presupune două categorii de subiecte

  • cele formulate de Agenția Națională a Funcționarilor Publici
  • cele formulate de instituția organizatoare a concursului. De câțiva ani, ANFP publică pe site liste cu subiectele posibile și baremul de corectare, la care orice candidat are acces, deci și aici lucrurile sunt clare. Zona sensibilă o reprezintă subiectele formulate de instituții, subiecte care pot ”zbura„ înainte de concurs.

Pentru a elimina acest punct sensibil este necesară obligarea instituțiilor publice de a publica lista cu subiectele posibile (să zicem, minim 50). Este necesară formularea de bilete care să includă toată lista de subiecte și extragerea lor în ziua probei, de față cu candidații (sau, în lumea tehnologiei, extragerea printr-un sistem informatic, aleatoriu, sistem deja realizat de ANFP, dar utilizat voluntar de către instituții). Așadar, o hotărâre de guvern privind metodologia de extragere a subiectelor poate rezolva această problemă.

Îți recomandăm:

Bugetar evergreen. Depinde succesul reformelor din PNRR de oameni școliți în timpul lui Ceaușescu?

O astfel de abordare nu elimină în totalitate posibilitățile de fraudare. Există și aici metoda semnelor pe lucrările scrise (de exemplu, un punct pus la mijlocul unei fraze, spațiu lăsat între subiecte pentru completarea ulterioară etc.) prin care un candidat poate fi favorizat, dar este mult mai puțin în comparație cu aflarea subiectelor anterior probei.
Bibliografia pentru concursurile din instituțiile publice este, de asemenea, un instrument care poate fi utilizat pentru a elimina concurența. Dacă aceasta conține cincizeci de acte normative, care totalizează câteva mii de pagini, este un mesaj de tipul ”nu vă apropiați, vă pierdeți vremea”. Pentru acest caz, prin HG-ul amintit, poate fi limitată sau pot fi elaborate bibliografii cadru de către ANFP.

Interviul în cadrul căruia se testează abilitățile, aptitudinile şi motivația candidaților, este însă zona cea mai delicată

Aici se diferențiază” candidații. De obicei, se dau note apropiate la proba scrisă iar câstigatorul se decide prin interviu. Candidații sunt întrebați tot felul de lucruri fără relevanță pentru postul ocupat și notați subiectiv, cu posibilități reduse de contestare. Mai mult, comisiile de concurs nu au competența și abilitățile necesare derulării unui interviu, fiind formate de obicei din angajați ai instituției.

Pe termen scurt, se poate renunța la această probă (cu toate că nu este indicat din punct de vedere metodologic), ceea ce presupune modificarea OUG 57/2019.
Există și varianta concursului național, la care se lucrează de ceva ani, dar pe care o văd greoaie, costisitoare și o formă de centralizare administrativă.

Așadar, modificarea unui articol din OUG 57/2019 și o hotărâre de guvern pot elimina subiectivismul și favoritismul

Această problemă în legătură cu concursurile din instituțiile publice, organizate cu dedicație trebuie urgent soluționată pentru că afectează și instituțiile de bună credință. Chiar dacă organizează o procedură corectă, sunt puțini candidați, de multe ori slab pregătiți, deoarece se consideră că fără ”susținere”, participarea la un concurs reprezintă pierdere de vreme.
Deprofesionalizarea este evidentă și continuă, ceea ce conduce la funcționarea neadecvată a instituțiilor publice, cu efecte asupra întregii societăți. Trebuie să înțelegem că de calitatea umană a angajaților din administrația publică, de pregătirea profesională şi de voința lor de a-și îndeplini atribuțiile depind ordinea sociala şi chiar bunăstarea generală.

Dragoș Dincă
Dragoș Dincă
Dragoș Dincă este specialist în științe administrative, absolvent de licență, masterat și doctorat în domeniul științelor administrative. Conferențiar universitar, Facultatea de Administrație Publică, SNSPA. Expert, consultant în proiecte de dezvoltare a capacității administrative

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate