Brandul personal. Cât contează ceea ce vezi când te uiți în oglindă?

Brandul personal, vorbim mereu despre dezvoltarea acestuia. Expresia frumusețea este în ochii privitorului îi aparține lui Platon, sec 3 I.H. și a fost dezvoltată ulterior în literatura secolului 19 în Anglia. Putem spune că branding-ul este inventat în Grecia antică. Semnificația este că frumusețea nu există singură, de sine stătătoare, este construită de către privitor. Brandul personal sau al companiei nu este definit de către creator ci de către clienți/parteneri/privitori. Brandul personal trebuie să fie ceva ce trezește o emoție în privitor, client sau partener. Brandul personal nu trebuie să fie  o imagine care să placă firmei sau persoanei, cu care să te mândrești.

De fiecare dată când ieși cu un grup de prieteni și e nevoie să alegeți un film la care să mergeți, există fără îndoială o dezbatere. Sunteți prieteni pentru că aveți multe in comun și aveți viziuni asemănătoare. Doar că percepția despre lucruri cotidiene este deseori diferită. Și asta este un lucru bun. Dacă toți oamenii ar fi la fel, le-ar plăcea aceleași lucruri. Am avea o singură companie care face pantofi. Am avea o altă companie care face haine și tot așa pentru fiecare lucru.

Când ne gândim la Spartani, ne vine în minte că erau cei mai buni războinici din Grecia antică. Un brand construit în mulți ani de antrenamente solicitante, de selecție genetică doar a celor mai buni oameni 

Impactul asupra omenirii a fost asa mare încât și în prezent spunem despre antrenamente sau condiții dificile că sunt “spartane”. Dacă la Termopile ar fi pierdut lupta celebră cu persanii, luptătorii legendari ar fi rămas în istorie ca o campanie de branding fără susținere în realitate. Poți să construiești o istorie cât de frumoasă dorești tu. Dar la final, povestea care va rămâne în memoria colectivă, este cea pe care o spun oamenii despre tine.

Trebuie să înțelegem cei patru factori care construiesc brandul personal, să fim atenți și sa alegem strategia potrivită. Astfel vei dezvolta brandul personal care îți place ție. Apoi poți să speri că și ceilalți vor fi de acord cu tine sau vei face cercetare în piață. Pleacă de la următoarele vorbe “consumatorii construiesc branduri, nu companiile”.

Cei patru factori la care trebuie să ne uităm sunt promisiunea, percepția, așteptările și elementele definitorii ale brandului.

Promisiunea brandului – vorbim despre promisiunea pe care o faci clientului, partenerilor, în legătură cu produsul sau serviciul tău. Este ceea ce spui că va primi utilizatorul prin folosirea acestor produse sau servicii. Și nu e vorba doar despre ceva tangibil, vorbim despre întreaga experiență pe care o oferi clienților. Pune-te în locul clientului și gândește-te la unul din brandurile tale favorite. Gândește-te la promisiunea pe care ți-a făcut-o și ce te-a transformat în fanul lor. În final, asigură-te că promiți doar ceea ce poți livra. Totul se destramă foarte repede când îți încalci promisiunile

Percepția brandului – oricât de mult lucrezi la crearea unui brand personal, ține minte că percepția aduce succesul sau eșecul. E posibil în final, deși ai făcut o treabă foarte bună, să nu primești răspunsul dorit. Începe cu cei pentru care faci produsul în minte. Muncește pentru a avea percepții care să valideze brandul expus, altfel poți foarte bine să începi din nou. Iar percepția va fi la baza oricăror viitoare campanii – ești perceput ca o companie eco-friendly, nu vei putea fi implicat în ceva care dăunează mediului.

Îți recomandăm:

Oamenii care își cunosc valoarea sunt mai greu de controlat, dar sunt mai eficienți și mai valoroși pentru companie. Cât timp cultura organizațională va fi orientată pe control, nu vom avea organizații cu adevărat puternice

Pentru mine este cel mai important factor pentru că totul se reduce la ce înțelege clientul

Oamenii se schimbă. La fel și percepțiile lor, e nevoie să avem tot timpul o imagine clară legat de trenduri și tendințe ce pot apărea. Să înțelegem noile motivații, valori și obiceiuri de cumpărare ale clientului. Avem o mulțime de exemple de companii care au fost lideri în piață. Apoi relativ brusc au închis porțile pentru. Nu au reușit să se adapteze la noua viziune despre produsele și serviciile lor. Branding nu ar trebui să fie o acțiune singulară, mai degrabă un proces continuu prin care să influențezi, creezi și să îndeplinești percepțiile și viziunea clientului.

Așteptările de la brandul personal – bazat pe promisiunea ta și percepțiile clientului apar așteptările. Oamenii plătesc pentru produsele și serviciile tale și își doresc să le fie satisfăcute așteptările. Până la urma au apărut în urma promisiunilor pe care tu le-ai făcut. Și mai mult decât atât, e nevoie ca acele așteptări sa fie îndeplinite la fiecare interacțiune, nu doar în prima lună de la lansare pentru a atrage lumea. Daca eșuăm din punct de vedere al stabilitatii și constanței, vom avea clienți confuzi care vor migra către concurență.

Elementele brandului – vorbim despre toate elementele mai concrete, observabile și măsurabile. Este vorba despre logo, moto, ambalaje, materiale de promovare. Tot ceea ce face ca un brand personal să fie vizibil, să primească o față. Toate aceste elemente trebuie să creeze sinergie și să lucreze ca un tot. Să deseneze o imagine definitorie și să dea o idee despre viitor. Alegeți cu grijă și nu lăsați elemente neclare să vă influențeze percepțiile clienților. Elementele pe care le folosim în definirea brandului e nevoie să rămână stabile pe termen lung, pentru stabilitate și claritate în ochii clientului.

Avem producători de sucuri carbogazoase ale căror sticle au devenit ambalaj iconic în istoria marketingului și un măr mușcat care a schimbat lumea computerelor

Când elementele spun o poveste coerentă și susțin promisiunea făcută de către companie, brandul tău va străluci. Pe de altă parte avem companii uriașe care au ratat schimbările din piața și nu au adaptat brandul. Compania numărul unu în piața de fotografie a decis să nu treacă la camera digitală și apoi a dispărut. O companie aeriană a lansat o rută nouă in Hong Kong folosind garoafe albe în condițiile în care în acea zona este culoare de doliu. Sau cea mai celebră companie producătoare de telefoane, compania care conectează oameni a ratat schimbările din modul în care oamenii se conectează, aproape ajungând la faliment. Iar lista poate să continue.

Frumusețea este în ochii privitorului și dacă avem zece oameni care se uita la o mașină superbă sau la o clădire ingenioasă. Avem o șansă destul de bună ca măcar unul dintre ei să nu fie chiar așa de încântat

Trimite mesajul corect, oamenilor potriviți. Poate nu vei reuși mereu să activezi toți clienții, dar dacă studiezi, dezvolți un brand bun și îți respecți promisiunile, cei pe care îi vei avea clienți vor fi alături de tine pe termen lung, cu condiția să reacționezi la schimbările lor.

Brandingul nu este doar despre caracteristici, putem avea un cocktail pentru cei care beau emoții, avem genți pentru oameni care își doresc sa fie parte dintr-un vis și putem avea lux underground. Nu în ultimul rând echipe de fotbal ai căror suporteri declară ca sunt trup și suflet pentru culori. Regulile sunt scrise de către companii, dar validate de către client. Îndrăznește sa fii diferit. Fă-ți visul accesibil celorlalți și lasă-i pe ei să îți spună povestea lumii.

Îți recomandăm:

Unii manageri ajung să conducă prin impunerea unui sistem de teroare. Despre frică și mecanismul prostiei

Mihai Chiratcu
Mihai a început o cariera în vânzări acum 17 ani si a avut diferite responsabilități, Customer Care, Sales, Sales Management sau Business development. În 2013, decizia de a începe o noua provocare a venit natural si a devenit consultant de business, concentrându-se pe Transformation, Sales și Cultura Organizațională, împărtășind poveștile și experiențele adunate. A absolvit ASE, specializarea Afaceri Internaționale, modulul cu predare in engleză și a terminat un program postuniversitar în cadrul UPB, specializarea Change Management. Mihai se descrie ca fiind producător de oameni liberi pentru că poveștile sale oferă interlocutorilor încredere, curaj și momente informative. Proiectele pe care le construiește și implementează se concentrează pe client si pe călătoria acestuia, folosind co-crearea și oferind sfaturi si suport, astfel clientul își găsește răspunsurile proprii și nu unele ale consultantului.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate