adplus-dvertising

Camera digitală și computerul, invențiile speculate de Steve Jobs

Camera digitală a fost patentată de către inginerul Steven Sasson, angajat Kodak, în 1975. Camera digitală reușea să surprindă imagini alb-negru pe o casetă digitală. Sasson și colegii lui au inventat un ecran special doar pentru a vizualiza acele imagini. Camera digitală de pe un iPhone obișnuit reușește să surprindă imagini cu o cameră digitală de 12-megapixeli. Prototipul Kodak avea o rezoluție de 0.01 megapixeli. Pentru a captura o imagine acesta avea nevoie de 23 de secunde.

Cameră digitală
Cameră digitală / Steven Sasson 1975

În 1975 a fost începutul sfârșitului pentru Kodak și pentru întreaga industrie

Curios este că sfârșitul a venit de la o tehnologie inventată chiar de către un angajat Kodak. Sasson, un tânăr de 24 de ani, a arătat noua tehnologie mai multor executivi din compania sa. Aceștia au fost incapabili să vadă potențialul invenției. Probabil l-au și considerat pe Sasson un tânăr neexperimentat care visează. Aceștia au ignorat camera digitală. Există printre directorii executivi conceptul că toți cei sub 40 de ani sunt prea necopți. Pe de altă parte, când vine vorba de angajare, cei de 40+ sunt prea bătrâni. De parcă vârsta ar avea de-a face cu potențialul omului. Eu am văzut și bătrâni extrem de conservatori și plini de prejudecăți la 20 de ani cât și tineri foarte inovativi la 60 de ani.

În 1975, Kodak era brandul numărul 1 din industria foto în SUA

Cei din top management erau convinși că nimeni nu va renunța la film în favoarea camerei. Argumentul numărul 1 a fost că fotografia există de 100 de ani pe print. De ce ar dori cineva să se uite la o fotografie pe un ecran și nu pe hârtie? Ei bine, și căruța a existat 1000 de ani înaintea automobilului. Totuși, în afară de România, unde este încă foarte prezentă, nimeni nu prea o mai folosește.
În 2012, Kodak și-a declarat falimentul. Însă da, noi am rămas cu multe momente Kodakîn albumele uitate prin sertare.

Îți recomandăm:

Uberizarea muncii va schimba totul. Pregătiți-vă de impact

În decembrie 1979, Steve Jobs, un alt tânăr vizionar a vizitat Xerox Parc. Ce a găsit acolo avea să schimbe întreaga industrie IT și să-l facă milionar

Cei de la Xerox PARC inventaseră prima interfață grafică (GUI) cu vreo 5-6 înainte însă managementul a fost atât de rupt de realitate încât deși stăteau pe o găină cu ouă de aur au ales să i-o dăruiască lui Jobs.

cameră digitală
Xerox PARC

Această interfață grafică a fost concepută în 1972 iar computerul a fost numit Alto. Era epoca mainframes și IBM domina piața. De altfel, computerele erau folosite doar în sectorul public, militar în special și în marile corporații. Spațiul fizic dedicat unui mainframe era o cameră întreagă. Micuțul Alto, inventat de cercetătorii de la Xerox, nu prezenta interes.
Între 1972 și 1979 nimeni din managementul Xerox nu a părut interesat de noua tehnologie deși au știut de ea. Au considerat că este foarte improbabil ca cineva din afara industriei de cercetare să fie interesat în a cumpăra Alto. Aceste mini calculatoare nu prezentau interes pentru cumpărători, în viziunea lor. Așa că nu exista rațiunea de a le scoate la vânzare.

Îți recomandăm:

Deși industria IT a explodat în ultimii 20 de ani și ne place să ne numim un „Silicon Valley al Europei”, România este în continuare la coada clasamentului european privind digitalizarea

Când a vizitat Xerox PARC, Steve a a văzut trei noi tehnologii și toate 3 au schimbat industria din temelii

  • programarea orientata obiect (OOP)
  • networking
  • interfața grafică (GUI) – aceasta l-a impresionat cel mai mult

Ce a făcut Steve Jobs? A preluat gratis tehnologia inventată cu 7 ani înainte. A integrat-o în ceea ce a devenit ulterior Macintosh și a ajuns milionar la 25 de ani. Mai mult, i-a angajat și pe cei de la Xerox PARC la Apple. Deci a plecat și cu oamenii și cu tehnologia. Aviz amatorilor care consideră că nimeni nu este de neînlocuit. Da, așa-i, dar cu ce preț ?

Ce s-a întâmplat cu Xerox ? Vinde în continuare copiatoare și a ratat o oportunitate imensă

Mai am încă multe alte exemple și aș menționa doar Nokia și Blockbuster. Lista însă e lungă, dar nu vreau să vă plictisesc.

Ce au în comun toate aceste exemple? Incapacitatea managementului de a vedea viitorul și de a-și securiza business-ul

Din păcate, de multe ori, în pozițiile decizionale de top management nu ajung vizionari, strategi, oameni deschiși la nou. Sunt prezenți prietenii acționarilor, oameni abili politic, oameni care pot tăia costuri pentru a menține profitabilitatea firmei. Oameni incapabili de a vedea ce urmează.

În 2021 este foarte clar ce urmează, nu mai suntem în 1975. Totuși, se pare că nici acum nu sunt suficient de mulți vizionari la vârful companiilor pentru a realiza că digitalizarea nu mai reprezintă o opțiune ci o necesitate pentru a asigura supraviețuirea business-ului lor.

Antreprenorii români sunt sceptici și prudenți când vine vorba despre digitalizare

Unii resping ideea soluțiilor digitale, pentru că da, știu ei mai bine cum se face business. Alții opun rezistență pentru că nu le înțeleg și doar o mică parte le îmbrățișează.
Din punctul meu de vedere absolut toate business-urile clasice vor fi afectate de digitalizare. Dacă nu se va investi în soluții digitale, poate vor supraviețui o perioadă. Însă cu siguranță vor pierde din cota de piață. Lumea se schimbă și se schimbă repede, singura constantă fiind chiar schimbarea.
Ce era valabil ieri azi, e deja depășit. Pentru a rămâne pe piață trebuie să gândim măcar cu 2-3 ani în avans.

„La Amazon ne place ca lucrurile să funcționeze în cinci până la șapte ani. Am fost dispuși să plantăm semințe, să le lăsăm să crească și suntem foarte încăpățânați. Spunem că suntem încăpățânați în privința viziunii și flexibili în detalii. Jeff Bezos, CEO Amazon

Îți recomandăm:

Spune povestea potrivită și nu va mai trebui să vinzi vreodată!

România are nevoie de o presă liberă. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii folosind PayPal
Ana-Maria Masoud
Ana-Maria Masoud
Ana-Maria Masoud este absolventă a Facultății de Drept, Universitatea din București, promoția 2001 și a Facultății de Matematică, Universitatea din București, promoția 2004. Din 2002 a ocupat diverse funcții în industria IT-Software, pornind de la programator, Project manager pana la Delivery Manager si Digital Engineering Sales Director. În cei peste 18 ani de carieră, Ana-Maria a lucrat in special pentru clienți din zona financiar-bancară din Franța si Marea Britanie. În 2019, Ana-Maria a început un program de MBA in cadrul Academiei de Studii Economice, Bucharest Business School În colaborare cu Conservatoire national des arts et métiers, Paris (Le CNAM).

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate