Când copilul tău are o problemă de sănătate nu decizi tu tratamentul, la fel este și în afaceri

Antreprenoriatul este despre a transforma in realitate viziunea, riscul este să considerăm că o idee grozavă este de ajuns și că totul va fi bine pur și simplu. Pentru fiecare poveste de succes sunt zeci care au eșuat, despre care nu se povestește la fel de mult. Nimeni nu vorbește despre cine a terminat pe ultimul loc la Olimpiadă.

Alegerea și validarea ideii pe care o vei transforma în business se bazează pe trei piloni – ce știu să fac, ce mă pasionează și din ce pot face bani. Asta însă este doar fundația și este de ajuns pentru etapa inițială.

Mai e nevoie să existe și validare din partea clienților. Chiar și în momentele în care astrele se aliniază perfect, ai găsit acel “ceva” al tău care te face fericit din care ai șanse să câștigi bani, de fapt abia atunci greul începe. După primii pași, afacerea ta devine complexă, fie că e vorba de servicii, tehnologie sau producție, pe lângă apar o mulțime de aspecte conexe fără de care rămâi one man show și vei eșua înainte să începi. Mă refer aici la vânzări, marketing, contabilitate și HR, asta sa menționăm doar o parte din mecanismele adiacente care fac să meargă angrenajul.

Inabilitatea de a delega este una din cele mai mari probleme pe care le văd la antreprenori – Eli Broad

Din punctul meu de vedere, antreprenorii văd afacerea ca pe propriul copil. Dar de cele mai multe ori, în cazul afacerii uită de importanta specialiștilor în fiecare departament important. Când copilul tău are o problemă de sănătate nu decizi tu tratamentul ci mergi cu el la doctor, când ajunge la vârsta la care merge la școală nu îi predai tu matematica și istorie ci îl lași pe mâna profesorilor, iar când vine momentul să își întemeieze propria familie nu îi vei alege tu partenerul. Sau vei face aceste lucruri dar riscul de a face o greșeală nu merită asumat dacă nu ești specialist în toate aceste domenii. La fel și în cazul afacerii tale, ai nevoie de oameni care știu despre ce e vorba altfel riști să plătești scump presupunerea ca o poți face și tu la fel de bine.

Dacă ești expert în domeniul principal al afacerii tale nu primești brusc cunoștințe despre orice legat de gestionarea întregului mecanism. “Înconjoară-te cu oameni grozavi, deleagă autoritatea, da-te din drum” spunea Ronald Reagan. Și problema majoră nu este că avem impresia că le știm pe toate și vom face totul singuri, în unele situații chiar se poate așa. Problema reală este că angajăm oameni sa facă anumite lucruri și apoi, din motive diferite de la neîncredere la nevoie de control, îi dăm la o parte și vrem să facem noi acele lucruri. Gândim că fiind afacerea noastră noi știm cel mai bine ce este cel mai potrivit. De ce să mai pierzi timp în căutarea angajatului sau partenerului perfect, de ce să pierzi timp cu interviuri, teste și fișe de post dacă vei sfârși prin a plăti salarii unui grup de oameni cărora o să le spui pas cu pas ce au de făcut și deseori chiar să muncești în locul lor?

Pe lângă rezistenta naturală de a lăsa frâiele din mană, antreprenorii fac trei mari greșeli în privința delegării anumitor activități

1. Ezitarea de a delega. Provine din senzația că nimeni nu știe mai bine ca tine să facă un anumit lucru. Faptul că succesul tău depinde de rezultate iar pentru angajați este doar o slujbă nu înseamnă ca nu vor face bine. Uneori perfecțiunea trebuie amânată și e de ajuns ca treaba să fie făcută bine. Iar rolul unui lider sau al unui antreprenor este și să construiască generația următoare de lideri oferindu-le încredere și oportunități de dezvoltare.

2. Graba strică treaba. Este important să delegi, însă e nevoie și de un pic de analiză. Nu te grăbi în momentul în care iei această decizie. E posibil să alegi greșit și să îți crești rezistenta la delegare pe viitor, din cauza rezultatelor slabe. Fă un plan în care să fie clar ce ai de delegat, cine va fi persoana căreia îi delegi și ce pregătire ar fi nevoie sa primească pentru a avea rezultate bune. Începe cu activități cu impact mai mic în afacere si creste nivelul o dată cu pregătirea oamenilor si încrederea pe care o ai în ei.

3. Subminarea procesului. Pentru că angajații sunt obișnuiți cu un sistem de conducere centrat pe antreprenor vor fi reticenți să întrebe persoana delegată și vor veni cu întrebări tot la tine. Greșeala majoră este să răspunzi acelor întrebări în loc să trimiți angajatul respectiv la cel căruia i-ai delegat activitatea. Vei crede că rezolvi mai rapid o situație însă ce faci în realitate este să subminezi autoritatea persoanei pe care chiar tu ai delegat-o să se ocupe de acea situație.

E greu să admiți că deși e afacerea ta sunt oameni mai bine pregătiți să execute anumite activități decât tine. E la fel de greu să ai încredere în angajații tăi dacă nu le oferi oportunități să își demonstreze valoarea. Rezultatele delegării pană la urmă țin de cât de excepționali sunt oamenii cu care te înconjori, cată încredere ai în ei și ce e mai important pentru tine, succesul afacerii sau egoul tău personal. Construiește o cultură care să permită o colaborare eficientă între departamente și niveluri decizionale, asigură-te că echipa crede în telul propus și a înțeles motivația și direcția dorită, iar apoi lasă-i să îți îndeplinească visul, ideal este să aveti vise comune. Tu, antreprenorule, ai ca rol principal să construiești echipe, să creezi plus valoare în piață și să faci viața clienților și angajaților tai mai bună. Și de fiecare dată când te pierzi în detalii și vrei să te implici în operațional, nu ești concentrat pe realizarea obiectivelor tale reale.

Mihai Chiratcu
Mihai a început o cariera în vânzări acum 17 ani si a avut diferite responsabilități, Customer Care, Sales, Sales Management sau Business development. În 2013, decizia de a începe o noua provocare a venit natural si a devenit consultant de business, concentrându-se pe Transformation, Sales și Cultura Organizațională, împărtășind poveștile și experiențele adunate. A absolvit ASE, specializarea Afaceri Internaționale, modulul cu predare in engleză și a terminat un program postuniversitar în cadrul UPB, specializarea Change Management. Mihai se descrie ca fiind producător de oameni liberi pentru că poveștile sale oferă interlocutorilor încredere, curaj și momente informative. Proiectele pe care le construiește și implementează se concentrează pe client si pe călătoria acestuia, folosind co-crearea și oferind sfaturi si suport, astfel clientul își găsește răspunsurile proprii și nu unele ale consultantului.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate