Patru luni „cu Vlad” la Ministerul Sănătății, realizările și greșelile, povestite de un consilier

Pe Vlad l-am cunoscut în 2018, într-o tabără MagiCamp, locul unde împreună cu sute de voluntari și cu echipa lui a reușit să facă magie. Vlad este un om vesel, extrem de sociabil, care iubește mult copiii, viața, iubește să facă bine. Pentru a fi ministru, și mai ales al sănătății, nu este însă suficient.

Despre Vlad Voiculescu s-a spus și s-a scris enorm de mult în ultima perioadă. Pentru că sunt adepta perspectivelor obiective, am stat de vorbă cu Marian Rădună, consilier onorific al lui Vlad și vicepreședinte Geeks for Democracy. Cât a fost consilier, Marian a fost suspendat din funcția de vicepreședinte al Asociației.

Marian se cunoaște cu Vlad din 2018, iar relația mai strânsă a început în luna decembrie 2020 când Vlad a vizitat call-centerul DSP de la Impact Hub. Atunci Vlad l-a întrebat pe Marian dacă modelul call-centerului poate fi dezvoltat la nivel național, pentru că i-a plăcut modul de lucru, felul în care voluntarii vorbeau și ajutau oamenii, felul în care DSP-ul a susținut acest parteneriat la fiecare pas.

În ianuarie Marian a fost întrebat dacă vrea să fie consilier onorific, și a fost de acord dacă i se respectau trei condiții:

– Să nu fie membru al unui partid;

– Să nu fie angajat la stat;

– Dacă are ceva de spus, să spună, să nu existe cenzură în modul de comunicare.

Condițiile impuse de Marian au fost respectate. Din 20 ianuarie, a devenit consilier onorific, alături de alți consilieri, prea mulți, după spusele unora.

Când intri într-un astfel de sistem, lumea este foarte circumspectă, nimeni nu-ți cunoaște adevăratele intenții, nici tu nu știi la ce să te aștepți. Prima interacțiune a lui Marian cu sistemul, în prima ședință la care a fost invitat, nu a fost una prietenoasă, pentru că s-a lovit de oameni care nu acceptă noutatea, mai ales cea venită din afara sistemului.

Ministerul Sănătății, prin Vlad Voiculescu, a pornit doar cu un secretar de stat, respectiv Andreea Moldovan.

Monica Althamer a fost numită pe 28 ianuarie, iar Ioana Mihăilă pe 1 februarie. O lună din cele trei, luna ianuarie, ministerul a funcționat cu un singur secretar de stat.

Consilierii erau toți responsabili cu anumite proiecte. Marian era implicat în dezvoltarea unui call-center la nivel național și cu implementarea unui sistem, a unei aplicații prin care fiecare pacient ATI să intre în legătură cu un aparținător, deoarece erau oameni care nu puteau vorbi cu nimeni. Două luni de zile a durat semnarea unui protocol prin care un ONG punea la dispoziție gratuit o aplicație care să intermedieze această relație. Prima impresie și care rămâne în continuare este că sistemul nu acceptă ajutor din afară.

Avem excepții care confirmă regula. Un model de eficiență a unei astfel de aplicații avem în cazul Rapter, aplicație de raportare a testelor rapide, implementată de către DSP București împreună cu Geeks for Democracy și ulterior scalată la nivel național prin intermediul Ministerului Sănătății. Această aplicație eficientizează major activitatea centrelor de recoltare, pentru că prin intermediul acesteia se raportează direct numărul cazurilor de Covid.

La preluarea Ministerului nu existau procese și proceduri, și de aceea Vlad și-a luat consilier, pentru a avea o trasabilitate și a putea avea control asupra tuturor lucrurilor care se întâmplă în minister. Mulți l-au acuzat pe Vlad Voiculescu că nu a avut niciun fel de strategie. Ca să ai o strategie trebuie întâi să analizezi ce se întâmplă, concret, în instituția în care lucrezi și de acest lucru se ocupa în momentul în care a fost înlăturat de la minister.

Un alt proiect demarat care a întâmpinat obstacole a fost cele legat de implementarea testelor în școli în luna februarie. DSU punea la dispoziție peste 1 milion o sută de mii de teste, din care peste 760 mii școlilor, de stat și private, restul rămânând la DSP-urile locale cu care s-a colaborat exemplar, oamenii fiind foarte implicați și dornici să ajute. Principalele obstacole au fost lipsa cabinetelor medicale din anumite școli, în anumite cazuri lipsa suportului din partea inspectoratelor școlare și a autorităților locale. A existat mereu transparență din partea Ministerului Sănătății în sensul în care Ministerul Educației a avut tot timpul acces la informații și lucrul principal la care ar trebui să se gândească ministerul și autoritățile locale este accesul la educație și la sănătate, lucru care nu se întâmplă în multe zone din țară.

Cât a fost Vlad ministru echipa a făcut multe vizite în teren, în spitale, pentru a vorbi cu oamenii, pentru a le mulțumi pentru tot ceea ce fac în această perioadă, nu au fost vizite de control. Oamenii vorbeau, trimiteau nevoile lor, dar aceste nevoi se opreau la nivelul autorităților locale fără a fi rezolvate. Atât timp cât toate cererile nu sunt centralizate într-un sistem unitar la care toată lumea implicată să aibă acces, lucrurile tărăgănează sau chiar nu se rezolvă. Un astfel de sistem unitar își doreau Vlad și echipa să construiască.

Ce echipă a preluat Vlad Voiculescu:

– Corpul de control;

– Directorul Direcției Generale de Asistență Medicală și Sănătate Publică;

– Șefa de cabinet, și alți directori care puteau fi schimbați.

Realizările echipei lui Vlad Voiculescu

Foarte multe acuzații i-au fost aduse lui Vlad legate de faptul că nu a făcut nimic concret în perioada în care a fost Ministrul Sănătății. Există însă un raport pentru primele 100 de zile care nu a fost publicat.

Din acest raport menționăm câteva exemple:

1. Proiecte în lucru

– Modificarea Ordinului nr.1202/2017 cu introducerea obligativității comisiilor de specialitate MS de a traduce ghidurile și protocoalele europene în toate specialitațile medicale;

– Dezvoltarea profesională continuă a resurselor umane din sănătate;

– În data de 17 martie a.c. a fost publicată în Monitorul Oficial legea care permite organizarea de către Ministerul Sănătății și instituțiile aflate în subordine a concursurilor pentru ocuparea pozițiilor vacante și temporar vacante. În acest sens, Ministerul Sănătății va demara procedurile pentru ocuparea pozițiilor vacante de conducere la nivelul Direcțiilor Județene de Sănătate Publică. De asemenea, unitațile sanitare aflate în subordinea Ministerului Sănătății vor organiza concursurile pentru ocuparea pozițiilor de manageri, pe baza metodologiei realizate și aprobate de Ministerul Sănătății în anul 2016 – Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1520/2016.

– Actualizare OMS 1454/2014 privind normele de practică autonomă a profesiei de moașă;

– Colaborare cu autoritățile competente pentru transmiterea sesizărilor de corupție primite de la pacienți prin mecanismul de feedback;

– Linia telefonică de sprijin psihologic pentru persoanele afectate de pandemie;

– Revizuire OMS nr. 961/2016, Ordin privind Normele tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare, tehnica de lucru și interpretare pentru testele de evaluare a eficienței procedurii de curățenie și dezinfecție, procedurilor recomandate pentru dezinfecția mâinilor – în transparență decizională, urmând a fi publicat în data de 10.04.2021;

– Actualizare OMS 905/2009 privind înființarea Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de către unitățile sanitare publice, pentru internarea pacienților proveniți din Unitățile de Primire Urgențe (UPU) sau Compartimentele de Primiri Urgențe (CPU)**);

– Transparentizarea datelor din sistemul de sănătate;

– Proiectul privind Reforma sectorului sanitar – Îmbunătățirea Calității și Eficienței Sistemului de Sănătate, Împrumutul BIRD 8362RO.

2. Proiecte finalizate

– Colectarea și analizarea de date statistice referitoare la tratamentul pacienților cu arsuri în unitățile sanitare din România și Centre din străinătate, numărului pacienților cu diferite tipuri de arsură, tratament efectuat, rate de supraviețuire (date colectate de la CNAS, Institutul Național de Sănătate Publică, Școala Națională de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar București, Ministerul Sănătății);

– Informarea Aparținătorilor pacienților aflați în secțiile ATI;

– Introducerea testelor antigen rapide în diagnosticarea pacienților – OMS 1513/2020;

– 50 de milioane de euro pentru creșterea siguranței pacienților în spitalele COVID – în colaborare cu MIPE;

– Spitale Regionale Cluj, Iași, Craiova – Adoptarea Memorandumului de Guvern pentru aprobarea raportului negocierii Contractului de finanțare pentru Spitalul Regional de Urgență Iași dintre Romania și Banca Europeana de Investiții, în valoare de 250 mil. Euro; Solicitarea sprijinului Ministerului Finanțelor Publice pentru demararea procedurilor în vederea contractării împrumuturilor cu BEI pentru SRU Cluj și SRU Craiova; Sprijin tehnic acordat de Ministerul Sănătății echipei de consultanți și echipei primăriei municipiului Brașov pentru pregătirea proiectului SRU Brașov; Demararea proiectului de asistență tehnică acordat de experți din Coreea de Sud pentru Ministerul Sănătății și primăria municipiului Brașov pentru dezvoltarea serviciilor spitalicești de urgență; Efectuarea procedurilor de achiziție pentru proiectele spitalelor regionale.

– Implementarea măsurilor pentru evitarea discontinuităților la medicamente;

– Elaborarea Carnetului gravidei și a metodologiei de urmărire a sarcinii.

STS și Citizen Next au lucrat la o aplicație pentru aeroport anul trecut, în 2021 a fost actualizată conform noilor cerințe și urma să fie introdusă de Paște, când foarte mulți români reveneau în țară de sărbători. Nu știm care este statutul acestei aplicații, dar ar fi extrem de eficientă dacă s-ar utiliza în această perioadă, pentru ca oamenii să nu stea la cozi în aeroport.

Greșelile lui Vlad Voiculescu:

– Comunicare – Vlad s-a abținut mult în a ieși să comunice, pentru a nu deranja partenerii de coaliție, iar Bogdan Oprea a plecat pentru că i-au fost oferite informații eronate din partea celor care erau în structurile ministerului și directorilor de spitale;

– Nu s-a lăudat cu vizitele făcute în spitale;

– Nu a făcut schimbări radicale în echipa pe care a preluat-o;

– A creditat cu prea multă încredere anumite persoane care nu l-au susținut încă de la început.

Mandatul lui Vlad nu a fost despre schimbarea peste noapte a sistemului medical, ci despre atragerea specialiștilor în sănătate și despre depolitizarea sistemului prin care specialiștii sunt încurajați să intre în sistem. Problema cea mai mare, ne spune Marian, este că nu susținem specialiștii să intre în sistemul de stat. Specialiștii în diverse domenii ar putea aduce un mare plus de valoare. Ceea ce s-a întâmplat cu Andreea Moldovan este un exemplu negativ și nu încurajează în niciun fel oamenii care și-ar dori să schimbe lucrurile. Atacurile furibunde au fost pentru a le lua speranța și a le fi frică, la propriu, specialiștilor să intre în sistem pentru a nu fi terfeliți. Ne-am învățat cu circ, credem că ne pricepem la toate, România este țara în care orice politician poate fi medic în perioada de pandemie.

Referitor la Ordinul ajuns în Monitorul Oficial, care sublinia criteriile în baza cărora se instituia carantina, au fost două ședințe. Un ordin de secretar de stat nu trebuie, conform legii, aprobat de CNSU. Iar dacă s-a greșit, să se spună în baza cărei legi.

Echipa lui Vlad începea să se contureze, timpul a fost foarte scurt, iar tunurile au fost mereu asupra Ministerului Sănătății, și mereu se găsea cineva să arunce cu pietre. Aici a greșit Vlad, că nu a ieșit tranșant să spună lucrurilor pe nume – vezi cazul Foișor și Victor Babeș.

Lumea încă nu conștientizează că vaccinarea nu intră în apanajul Ministerului, ci la MAPN; hotărârile de carantinare sunt la CNSU… deci care erau deciziile care stăteau în mâna Ministerului Sănătății pe care Vlad nu le-a luat, dar pentru care a fost demis?

Marian ne spune că Vlad a fost demis pentru că a încercat să facă multe schimbări și a deranjat niște grupuri de interese chiar din sistemul sanitar. Sunt multe cazuri în care medici și șefi de secții se consideră stat în stat.

Mesajul lui Marian de final este:

„Sper ca specialiștii români să nu se sperie, este nevoie de răbdare, de mobilizare generală pentru a construi sistemul de sănătate așa cum ar trebui el să fie, să deservească oamenii. Sistemul trebuie construit pe cărămizi, nu pe bolovani, și specialiștii trebuie promovați.”

Și pentru a construi un sistem pe cărămizi este necesară o curățenie a terenului pe care ne dorim să construim. Altfel nu vom avea niciodată servicii curate, transparente, orientate către oameni.

Corina Neagu
Consultant în domeniul Resurselor Umane, cu peste 20 ani de experiență în corporații în diverse roluri acoperind zone ca recrutare, compensații și beneficii, dezvoltare organizațională, legislația muncii, training, brand de angajator. Peste 10 ani în calitate de mentor HR, vorbitor și autor pentru evenimente HR, site-uri web sau publicații, având sute de articole scrise pe site-uri dedicate, LinkedIn sau blog personal. Mama a două fiice și fondator al companiei DARE (Development Advice & Resources), companie de consultanță care pune accentul pe susținerea organizațiilor în realizarea potențialului propriilor angajați.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate